Dag 2- Dinant

August 5, 2021 in Belgium ⋅ ☁️ 16 °C

Officieel gezien is het al middernacht geweest dus is dag 3 al heel kort van start gegaan. Laat ik maar eerst vertellen wat wij op dag 2 van onze vakantie allemaal gedaan hebben!

We begonnen allemaal onze dag vrij vroeg! Ik was er om 8 uur uit, waarna ik de ochtend heb gestart met een lekker kopje thee, mooi uitzicht en rust. Na een lekker ontbijtje zijn we vertrokken naar Dinant! Het is ongeveer twintig minuutjes rijden door allerlei super pittoreske weggetjes met de meest schattige huizen en gebouwen. De Efteling vibe is wederom real!🤣

Bij aankomst in Dinant zijn we dwars door het straatje gereden dat een week of twee viral is gegaan door de hevige regenval en de lokale overstromingen. De schade viel mee maar het was goed te zien dat het nog niet de oude was! Asfalt lag nog in brokken op elkaar op sommige plekken, bergen prut lagen langs de weg en zandzakken lagen nog voor de deuren gebarricadeerd. Bizar om dan alsof het niks is er doorheen te rijden.

Eenmaal aangekomen in Dinant begonnen wij onze wandeling. We liepen langs een paar leuke winkeltjes waar Yvon een enorm mooie dromenvanger heeft gekocht. Hierna werd ik kort achterna gezeten door een wesp, wat de wesp niet in dank werd afgenomen!😡 Toen hervatten wij onze tocht richting het centrum! We liepen langs het water richting de grote kathedraal dat het centrum van Dinant op de kaart zette. Weer een prachtig stukje architectuur gezien!

Vandaag was de dag dat toch helaas mijn Frans op de proef gesteld moest worden. Ik vind het toch maar gek dat er hier veelal Frans gesproken wordt, ook al zitten we slechts een kwartier van de grens. Nog gekker vind ik het dat de meeste mensen gewoonweg GEEN Engels kunnen spreken of verstaan hiero😧 Ach ja, hun verlies😂 ik heb gemerkt dat wanneer de mensen hier langzaam en duidelijk praten ik nog wat woordjes kan verstaan en kan terug praten. ‘Bonjour ‘Merci’ en ‘Au revoir’ zijn de meest gebruikte woorden vandaag😂 Graag wilde ik ook mijn speciaal onthouden woord inzetten maar dat mocht niet van Julia😢 Blijkbaar is het onbeschoft als je zomaar ‘putain’ zegt….😂

Na een wandeling door het centrum waren we beland bij dé broodjeszaak! Hier was de familie Timmer erg over te spreken dus ja, dan moeten we even een broodje proberen toch? Ik had de panini met zalm genomen en hij was in een emoji te beschrijven:😍 We hebben lekker geluncht met z’n allen, waarna we onze terugwandeling begonnen. Nog een paar tussenstops bij een aantal souvenirwinkels (waarbij we heus geen edelstenen hebben gekocht🤪) kwamen we weer aan bij de auto en begon onze terugrit naar het park. Julia en ik hebben trouwens matchende enkelbandjes gekocht! Alleen zijn het in ons geval matchende armbandjes geworden. Waarom? Omdat onze enkels dikker zijn dan de gemiddelde Franse enkel😂 Ze pasten voor geen mogelijkheid, dus hangen ze nu om onze pols🤣 Wat een humor, dit is wel typisch hoor, hahaha.

We zitten met ons park in een enorm bosrijk gebied! Dat bosrijke gebied is trouwens wel enorm bergrijk, %^#*!#’ wat een enorme stijle hellingen zeg! Yvonne en ik hadden het even niet meer toen we met Bink richting de wasserette liepen. Bos was er trouwens niet echt te vinden, het liep een beetje dood😅 Dat gaan we dus nog even opzoeken.

Na de wandeling wilde Julia nog enorm graag een potje Halli Galli tegen mij spelen, als revanche. Revanche mislukt🤪🤪🤪 Hierna was het tijd voor avondeten! Lekker gegeten en daarna tijd voor een wijntje met een spelletje. Het werd monopoly deal! Een spel dat korter duurt dan de gewone versie. Hierbij moet ik helaas mededelen dat Yvonne dit potje gewonnen heeft. Maar dit is nog maar het begin van de vakantie, toch?😏

Als laatst hebben Julia en ik een filmpje aangezet op de laptop om even de avond rustig af te sluiten. Een lekker einde van een gezellige dag! Tot morgen!