Dag 4-Charleroi en friet!(Of toch niet?)

August 7, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 14 °C

Het is alweer zaterdag en omdat we gisteren een semi-rustdag hadden zijn we er vandaag op uitgetrokken! We zijn naar winkelcentrum Centre Ville 2 gegaan in Charleroi! Even eruit en lekker winkeltjes hoppen. We waren er binnen een uurtje en het uitzicht onderweg is ook zeker te bewonderen. De mooie bergen en dalen en kilometers uitgestrekte valleien zijn prachtig. Hierdoor zijn de wegen wel vol bochtjes, waardoor ik af en toe een beeetje groen en geel zie🤢

Helaas is er hier in België een mondkapjesplicht in openbare ruimten, zo ook in het winkelcentrum. Dat was weer eventjes wennen. Dat liet echter de pret niet drukken, we hebben lekker gehopt van winkel naar winkel en Hans hobbelde achter ons aan😂 Ik heb een mooie jurk gekocht voor mijn diploma uitreiking in september! Met gebarentaal en halve Franse woordjes komen we eruit met de winkelmedewerkers😆 Er was een heerlijk grote H&M waar we ook lekker Hollands hebben gekeken en niet gekocht (Julia heeft wel wat gekocht voor de goede orde, een leuke spencer).

Toen we het winkelcentrum in de rondte gelopen hadden wilden wij Vlaamse frieten! Wij hadden dus besloten op de terugweg te zoeken naar een zogenoemde ‘friterie’. Ik heb wel echter een vraag: WAAROM pleit België voor zijn befaamde Vlaamse frieten, maar zijn alle snackbars hier DICHT?!! Dit was zwaar frustrerend om op z’n zachtst uit te drukken. We hebben zo’n 5 snackbars gezien die gewoon allemaal ‘fermer’ waren😡 Dan maar wat extra boodschapjes halen en thuis eten! Het was namelijk al half 5 toen wij eindelijk terug waren bij het huisje. Dit was een jammere teleurstelling maar wij geven niet op! We gaan deze week zeker nog achter de Vlaamse frieten aan.

Terwijl Hans en Yvonne bij de Aldi boodschappen aan het halen waren, zaten Julia en ik in de auto de finale van de 4x400m atletiek te kijken van de Olympische spelen! Dit was echt enorm spannend en we hebben enorm gejuicht toen Nederland de zilveren medaille behaalde🤗

Terug aangekomen bij het huisje hebben we maar meteen de tafel gedekt om samen avond te eten. We hebben een gourmet in elkaar geflanst met wat we hadden en het was verdomd lekker, aangezien we allemaal stierven van de honger. Ik was allang blij dat we niet het recept hadden gemaakt dat Julia gevonden had. “Dit is echt typisch Belgisch, staat hier!” Had Julia gezegd. Het gerecht heette ‘waterzooi’… Ik zal het daarbij laten…

Na het eten viel Yvonne in slaap in de stoel en werd ik ook nogal moe. Wij besloten een tukkie te gaan doen terwijl Julia en Hans zich nog een keer waagden aan een potje Halli Galli samen. Daarna moesten we helaas binnen zitten omdat het enorm had gehoosd, waardoor de tafel buiten doordenkt was en de stoelen ook. Daar kwamen Yvonne en ik alleen net wat te laat achter🥲

Het werd dus een avondje binnen! We hebben ons gewaagd aan een escaperoom spel! Dit keer hadden we “De vlucht naar het onbekende”. Gelukkig waren we dit keer iets meer bekend met het spel en hoe het werkt, dat we iets makkelijker de raadsels oplosten. Ook dit escaperoom spel is enorm aan te raden en heel erg leuk in elkaar gezet met een hoop humor (Is er niet? Is er niet!) We hebben gelachen, geschreeuwd (van opluchting en frustratie) en bovenal hebben we goed samengewerkt. Julia was enorm opmerkzaam waardoor we een hoop oplossingen sneller hadden dan normaal! Hans besloot een kwartier voor het einde om te gaan slapen, aangezien hij het niet meer uithield. Wel hebben we hem nog even laten weten hoe lang we erover gedaan hebben: 02:17:21! Is onze tijd geweest. Beter dan niks toch?😉

Bink vindt het hier enorm leuk om op bed te liggen en ook te slapen. Hij ligt elke dag wel ergens voordat ik hem toch eindelijk de bench in begeleid. Gisteren lag hij bij Hans en heeft hij Hans wakker geblaft😂 Toen deed ik hem maar op z’n plekje. Lekker slapen.

Het werd een latertje voor mij, daarom dat het verslagje nu pas komt. Voor nu gaan wij dag 5 lekker opstarten! Tot vanavond🤗