Antigua, vulkaan Acatenango🌋🌄

April 3, 2022 in Guatemala ⋅ ☀️ 19 °C

Zondagochtend om 9 uur opgehaald voor onze vulkaanwandeling. Mijn grote backpack en kleine rugzak mee. 6 liter water en veel warme kleding. Een extra jas, muts en handschoenen kregen we van de tour. De wandelstok kon je bij de start voor 5 quetzal halen (€1=Q8). Door los vulkaanzand begin je dan je tocht omhoog. Wij waren met Linsey (collega van de GGD) en Thijs (een vriend van Linsey). Het klikte meteen en konden al goed lachen met elkaar, dus dat is super. Je loopt de vulkaan Acatenango op basecamp en vanaf daar heb je uitzicht op een actieve vulkaan, Fuego. Heel bizar! Je start de tocht op 2400 meter hoogte. Gelukkig ligt Antigua op 1500 meter, vandaar dat we eerst 2 dagen alleen rond Antigua wilden zijn, maar geen garantie tegen hoogteziekte. En onze tent was op 3400 meter hoogte. Dus. Man wat pittig. Gelukkig konden we op ons eigen tempo omhoog, genoeg rusten, en we hadden genoeg water bij ons, snacks ook. We kregen vanuit de tour lunch, avondeten en ontbijt de dag erna. Bij de eerste stop nog een koffietje en banaan op 💪🏽. Bij de lunchplek ons broodje (heeft nog nooit zo lekker gesmaakt) en een noedelsoepje gedeeld. Uiteindelijk waren we rond 4 uur/half5 bij onze tent. Ondertussen bijna alle lagen kleding aan gedaan, maar man wat een prestatie. Nog wat koukleumen bij het kampvuur, als avondeten een pasta pesto en naar bed. Wij hadden een ‘tent’ voor onszelf en 3 slaapzakken extra! Naar bed om 20:30. Weinig geslapen ivm kou, een uitbarstende vulkaan naast ons en wat luidruchtige Guatemalanen. Wekker om 4 uur voor de zonsopgang. Alle lagen weer aan, hoofdlamp op en weer gaan. Deze klim van weer 500 m naar de top van Acatenango (3976 meter). Man man man wat een uitzicht 😍🤩. Dubbel en dwars waard. Terug naar het kamp, ontbijten, tandjes poetsen en terug naar beneden. Naar beneden was ook wel pittig aangezien er ook veel stijle stukken waren waar je toch aardig gleed. Thijs had sneakers aan, die had het het zwaarst haha, maar kwam aardig goed skiënd naar beneden. Beneden aangekomen onder het stof maar zooo ontzettend blij dat we het hebben gedaan en trots dat we het hebben gehaald!!Read more