New Zealand 2020

January - February 2020
Under 3 veckor reser vi från Stewart Island i syd, till Kapiti Island och Nordön . Vi hyr bil på både Nord - och Sydön och kommer att köra en sträcka motsvarande Sveriges längd.
Välkommen att följa vår resa!
Vi blir glada för dina kommentare
  • Reseplanering Nya Zeeland

January 16, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 5 °C

Snart bär det av till Nya Zeeland! Hur ska vi packa, vad ska vi ha med oss, hur är vädret på de olika platserna vi ska besöka? Mycket att fundera på! Vi kommer att färdas från Stewart Island söder om Sydön till norra delen av Nordön. Klimatet på vår resa från nord till syd varierar mycket och vi räknar med att tillbringa i snitt 3 timmar i bilen varannan dag. I packningen finns både mössa, vantar och badkläder!
    Det blir vår längsta sammanhängande resa någonsin och med en tidsskillnad på hela 12 timmar! Vi flyger med British Airways och med mellanlandningar i London och Hongkong.
    Oj så spännande det ska bli!

Planering av själva resan:
    Efter att ha scannat webben efter resebyråer på Nya Zeeland fastnade vi för att anlita First Light Travel i Nya Zeeland pga alla positiva reviews. Tillsammans med Shelley la vi upp ett reseförslag baserat på våra önskemål om att främst fokusera på naturupplevelser och minst på storstäder och ”turistfällor”. Bland upplevelserna ser vi fram emot nattvandring på glaciärer, trekking i naturreservat, varma bad, fjordturer, studera Kiwi-fåglar, häckande albatrosser, pingviner, delfiner mm. mm.
    First Light Travel har skött sig exemplariskt och fortsätter att leverera långt över förväntan. Tillsammans har vi planerat både boende och aktiviteter och fått allt dokumenterat dag för dag. Resebyrån tar inte betalt av oss utan lever på sin provision från boende och aktiviteter.
    Vårt minne är kort så våra upplevelser och bilder från resan samlar vi i denna reseblogg.

Vill du följa vår resa?
    Gilla vårt inlägg på Facebook/Instagram eller lägg ett PM, mail eller annat meddelande till oss. Du får därefter en inbjudan av oss via mail som du måste acceptera.

Klimatkompenserar gör vi genom att betala för naturvårdande insatser i Indien!

Nu är vi på väg!

January 28, 2020 in England ⋅ ⛅ 6 °C

Nu har vi mellanlandat i London. Kan ju tyckas vara fel riktning, och det är det ju, men priset har fått bestämma rutten.
    På Kastrup fick vi en glimt av SAS nya plan, A350, som gör sin jungfruresa i dag👍. Ny logo, bränslesnål och 40% lägre ljud. 8 sådana plan har SAS beställt.
    Om några timmar går vårt plan, en Boeing 777, till Hongkong. Det blir en flygresa på ca 12 Tim.

Mellanlandat i Hongkong

January 29, 2020 in Hong Kong ⋅ ☀️ 14 °C

Efter ytterligare 11 timmars flygresa har vi nu mellanlandat i Hongkong. Flygningen med Cathay Pacific var bekväm men det var svårt att sova. Någon timmes sömn fick vi väl iallafall ihop😔. Många bär munskydd och i högtalaren varnar man för smittorisken (Corona-viruset). Vi är nu 6 Tim framåt i tiden. Nästa resa till Auckland, en flygning på 12 Tim, tar oss ytterligare 6 Tim fram.Read more

Framme i Auckland

January 30, 2020 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Efter ytterligare 11 timmars flygresa från Hongkong till Auckland landade vi i morse kl 7.30 (svensk tid onsdag kväll 19.30). Passkontroll och en noggrann gränskontroll där våra vandrarkängor fastnade. Det fanns sand från stranden i Höllviken under sulorna och kängorna åkte iväg för att tvättas😲. Därefter genomlysning av hela vårt bagage.

Super shuttle körde oss till hotellet, Nesuto, som är ett lägenhetshotell i centrala Auckland. Vår lägenhet var inte klar så vi placerade vårt bagage i bagagerummet och begav oss ut för att kolla in Auckland. Nu gällde det att hålla sig vaken hela dagen!

Auckland är en härlig och livlig stad med cirka 1,5 miljoner invånare. Ungefär 30% av Nya Zeelands befolkning bor här. Staden ligger på norra Nordön alldeles vid havet, där det finns en jättestor marina med massor av segelbåtar. AmerIcas Cup, med traditioner ända tillbaka till 1850-talet, vanns av NZ 1999-2000.

Vi vandrande runt i marinan, tog en latte på ett café där servitrisen var en trevlig tjej från Helsingborg (!), besökte Maritime Museum och kollade in Ferry Building och Old Customhouse. Vi börjar så smått få en inblick i Nya Zeelands historia med sin maori-kultur och en stor invandring av olika folkslag från de polynesisks öarna runtomkring, från Asien och faktiskt även från Skandinavien.

Stora delar av området kring marinan håller på att bebyggas med bostadshus, kontorshus och restauranger så det var ganska rörigt med avspärrningar, maskiner och byggjobbare överallt.

Kl 15 var vår lägenhet klar för incheckning. Himmel så skönt det var med en liten bensträckare och en dusch👍! Men inte sova!!!!

Därefter drog vi ut igen och nu gick stegen till Sky Tower, som med sina 328 m är det högsta tornet på södra halvklotet. (Egentligen en liten plutt i jämförelse med Burj al Arab i Dubai som möter 828 meter). Vilken underbar utsikt (fast jag klamrade mig fast vid innerväggen på utsiktsvåningen och gick INTE ut till fönstret och ABSOLUT inte till golvet av glas som Gert gjorde)!

Kvällen avrundades med ett besök på en mexikansk restaurang i marinan. Några fajitas och en Corona satt gott efter denna intensiva dag😊.

Vid 21-tiden låg vi i våra sängar och det tog nog inte mer än 30 sekunder innan vi sov som stenar båda två😴😴.

Waitakere Ranges

January 31, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Vid lunchtid blev vi hämtade av Shaun och Felicity från Bush and Beach Wilderness Experience. Resan gick 30 minuter västerut mot Waitakere Ranges, som är ett stort naturskyddat område med regnskog och unika stränder mellan Auckland och Tasman Sea.

Första stoppet var vid Arataki Center, där vi fick en första introduktion till regnskogen. Vilken fantastisk utsikt både över Auckland, regnskogen ända till Tasman Sea!

Efter ytterligare några minuters bilfärd kom vi in i regnskogen och där stannade vi för en ”Bush-walk”. Underbart! Vi fick se stora Kauri-träd (det största var mer än 800 år gammalt), Silver Fern (som med sina silvriga blad användes som vägvisare innan lampan uppfanns) och flera vackra växter och fåglar. Slutligen kom vi fram till Te Ahoaho, ett vattenfall mitt inne i regnskogen.

Kauri-träden i NZ har drabbats av en sjukdom, som sprids genom jord och lera. Därför får alla, som ska in i regnskogen, tvätta och desinficera sulorna på sina skor. ”Tvätt-stationer” finns lite överallt vid ingångarna till skogen.

Färden gick sen vidare till Piha, som med sina enorma vågor räknas till en av de farligaste stränderna på Nya Zeeland. Det fanns många surfare där och bevakningen från Surf Rescue pågår ständigt. Det går t o m ett program varje vecka på NZ tv som är ett reality-program om händelser oh tillbud på Piha beach. Sanden är svart från vulkanutbrott och innehåller titanium, vilket gör att den glittrar.

Tillbaka till bilen fick vi smaka lite Manuka-honung. Manuka är ett träd som växer i regnskogen och som har små vita blommor. Honungen var söt o god, lite blommig i smaken. I koncentrerad form är den anti -bakteriell och används bl a för behandling av sår.

I kväll blir det en tur till marinan för en bit mat. Tidigt i morgon lämnar vi Auckland. Vi blir hämtade kl 5.30 för transport till flygplatsen. Då väntar nya äventyr i Dunedin i södra delarna av Sydön.

Nu är vi i Dunedin!

February 1, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 21 °C

I morse tog vi inrikesflyget från Auckland till Dunedin, som ligger på södra Sydön. Efter en 2 timmars flygresa var vi framme och hämtade ut vår bil, en Kia suv, från Thrifty Car. 30 min senare var vi i Dunedin och checkade in på Quest i en ”studio apartment”. Centralt och ett fräscht rum med badrum och ett pyttelitet kök.

Det är ingen idé att packa upp, vi ska bara stanna 2 nätter, utan efter att ha öppnat väskorna gav vi oss ut på upptäcktsfärd i staden.

Det positiva med Dunedin är att det finns mycket att se inom ett väldigt litet område. Det finns många byggnader som härstammar från stadens glansdagar, under 1860-talets guldrusch, då Dunedin var landets kommersiella centrum.

Vi vandrade runt och tittade på alla fina byggnader, bl a på St Pauls Cathedral (enda kyrkan i landet med ett välvt stentak ) som ligger vid The Octagon, som är ett åtta-kantigt torg i centrala Dunedin.

Sen styrde vi stegen mot Dunedin järnvägsstation. Vilken byggnad, nämnd som en av de vackraste byggnaderna på Nya Zeeland! Dessutom den byggnad som är mest fotograferad! Vi hade läst att det bästa sättet att uppleva järnvägsstationen (!) var att boka in sig på en tur med ett tåg. Sagt och gjort, vi köpte biljetter till en tur genom Taieri Gorge, en tur på 4,5 Tim från Dunedin västerut till trakter där man grävde guld under andra hälften av 1800-talet.

Vilken tågresa! Vi valde att sitta i en ”heritage” vagn, en gammaldags tågvagn av trä men med bekväma säten😊. Det skakade och lät väldigt mycket 😫 men vilken upplevelse! Vi hade egna säten inne i kupén men stor del av tiden stod vi på området mellan vagnarna (vad det nu heter....) Där var upplevelsen ännu häftigare. Men visst var det läskigt när tåget saktade ner och körde på smala järnbroar😱! Eller när tåget körde in i tunnlar som var så smala att vi knappt trodde att det skulle få plats.
    Vi färdades från Dunedins slätter förbi skogstäckta stora kullar, genom enorma bergsklyftor, över skrangliga järnbroar till ett fantastiskt hedlandskap. Vi såg får, kor, hästar och ett och annat hus men framförallt en enastående natur. Efter 4,5 Tim var vi tillbaka i Dunedin. Vilken fantastisk resa!

Nu är det lördag kväll här på Nya Zeeland. Vad gör man i Dunedin en lördag kväll. Tja... nattlivet verkar vara lika pulserande som i Trelleborg😂 så vi köpte vars en bit färdiglagad lasagne, lite sallad och lite gott Nya Zeeländskt vin. Lasagnen värmde vi i micron på vårt rum och nu sitter vi vid matbordet och myser till det😊. Vi kämpar med jetlaggen (fast det går bättre än förväntat) så det blir tidig sänggång även i kväll😴. I morgon väntar nya upplevelser!

Albatrosser, sälar och pingviner

February 2, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 13 °C

Vilken dag!
    Mulet med lite regnstänk, men vad gör det när vi samma dag och på samma plats får studera både häckande albatrosser, sälar och pingviner! Vi fick nästan nypa oss i armen, är detta sant!
    Till detta kommer vägar som knappt kan beskrivas, där vi körde med vyer runt oss som kunde vara hämtade ur en saga. Förstår varför de valde Nya Zeeland som inspelningsplats till Sagan om Ringen!

För att lära mer om Albatrosser så besökte vi Royal Albatross Center:
    Albatrossen är 3-4 meter mellan vingarna och väger 8-10 kg. Den häckar vart annat år och föräldrarna turas om att ruva äggen under 11 veckor. Därefter hjälps de åt att mata ungen som, när den växer, kan behöva upp till 2 kg fisk per dag. Fisken fångar de 50-100 mil därifrån så varje matrunda kan ta både 2 och 3 dagar. Med rätt vind tar de sig fram i en hastighet på 100 km i timmen!
    När ungen väl är flygfärdig, ca ett år efter att föräldrarna kom till ön, lämnar den boet för att, under 3-5 år, utforska både Sydafrika och Sydamerika. Därefter återvänder den till samma plats på Sydön för att hitta en livskamrat och själv bygga bo och häcka.

Efter att ungen flugit iväg, lämnar föräldrarna ön för att på vars sitt håll flyga iväg. De träffar sin partner igen på samma plats 1 år senare för nästa parning och kommer dessförinnan inte att sätta sin fot på land!
    Vi fick under dagen se både flygande albatrosser och 4 fåglar som låg på ägg 20 meter framför oss. Nedanför, höll en koloni pingviner till och strax bredvid låg gäspande sälar!
    Helt fantastiskt!

Dagen avslutade vi med att titta in i Dunedins köpcenter där Gun-Britt hittade lite sommarkläder på rea.
    Ikväll hade vi bestämt oss för middag på rummet, så vi passade på att köpa några piroger och sallad. Till det en flaska Pinot Noir från Marlborough-området som vi kommer till senare på resan!
    I morgon bitti reser vi vidare. Nya äventyr väntar på Stewart Island.

Antarktis nästa!

February 3, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Nu är vi på Stewart Island!
    New Zealand har ca. 600 öar. De öar som flertalet kommer i kontakt med är Nordön eller Sydön som givetvis är de största. Idag har vi lämnat Dunedin och kört 3 timmar söderut till Stewart Island, ja egentligen blev det 4 timmar för vi gjorde ett antal avstickare till sk Scenic Roads. Vi kan helt enkel inte se oss mätta på alla vackra vyer. Tyvärr fick vi leva med ett lätt regndis, men blev ändå helt förundrade över alla vackra kullar, ängar och 10-tusentals får. Överallt på bergssidor, kullar och dalar ser man får som har tjock härlig ull medan en del verkar nyklippta. Undrar när det är säsong för fårklippning?

Stewart Island ligger söder om Sydön och är något större än Öland. Söder om ön och oss finns bara Antarktis! Vi kom hit med färja, blev hämtade i hamnen och körda till vårt B&B som heter Stewart Island Lodge. Runt omkring oss sjunger färgglada fåglar. En typ av ganska stor papegoja fattade tycke för oss och satte sig på räcket precis framför vår terrass.

För att verkligen framhäva utsikten så har rummet skjutdörrar med fåtöljer och dubbelsäng innanför. Nedanför oss ligger en av öns stränder och även hamnen och framför oss mil efter mil av hav och himmel.
    Vilken utsikt att vakna till!

Efter en första kort rundvandring kring hamnen bokade vi bord för kvällens middag och satte oss sen på terrassen. Gun-Britt med en kopp kaffe och chokladkex, själv föredrog jag öl och chips.

I morgon börjar äventyren på ön med båttur, Kiwi-spotting och trekking.

Massor med kramar till er alla som orkar följa oss!

Regnskog på Stewart Island

February 4, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 10 °C

Det blir snart tjatigt att upprepa men... WOW, ännu en dag med fantastiska upplevelser!

Stewart Island är Nya Zeelands tredje största ö, lite större än Öland. 85% av ön är nationalpark, Raikura National Park med små vikar och stränder, bushtäckta kullar, klippig kust och inhemskt fågelliv. Här finns inga rovdjur, vilket har inneburit att fåglarna inte har utvecklat förmågan att flyga vilket i sin tur medför att de fåglar som finns här stannar kvar på ön. Man övervakar också ön så att det inte ska komma hit några rovdjur. Exempelvis finns det råttfällor på många ställen. Skulle man upptäcka en råtta i en fälla så sätts det in stora insatser för att bekämpa detta.

Vi vaknade i dag till ett regnigt Stewart Island. Efter frukosten, som serveras vid ett långbord tillsammans med övriga gäster, tog vi på våra regnkläder och gick ut. Här finns många vandringsleder, allt från 30-minuterspromenader till 4-dagarsturer, alla tydligt utmärkta. Vi gick en härlig entimmes-runda genom tät regnskog upp mot en utsiktsplats. Synd att det regnade, kan tänka mig utsikten en klar och solig dag.

Efter en stunds torkande på rummet styrde vi därefter stegen till färjeterminalen för nu skulle vi vara med på en ”inlet cruise with guided walk on Ulva Island”. Båten fylldes med en stökig och högljudd grupp människor från Israel. Tack och lov slapp vi att gå med dem på vår ”guided walk”.

Båten tog oss längs kusten förbi ett stort antal öar i närheten. Efter en liten stund kom vi fram till Ulva Island. Ön är en nationalpark som skyddas mot all mänsklig påverkan och rovdjur så att både fåglar och växter kan utvecklas och leva ett skyddat liv. Vi var en liten grupp på 10 personer som gick en intressant runda med vår guide. Han visade och berättade om fåglar och växter längs vägen och till slut kom vi fram till en strand. Men där blev det stopp. Vid nedgången till stranden låg en stor sälhona. Guiden berättade att sälar bits och förflyttar sig snabbare än vi kan springa. Så det blev till att vända på klacken och gå samma väg tillbaka.

På eftermiddagen var vi tillbaka på rummet igen och när vi sitter här med en kopp kaffe och beundrar utsikten så kommer en stor kakadua gående förbi! Det är ena upplevelsen efter den andra😊.

I kväll ska vi iväg på en Kiwi-spotting-tur men mer om det i morgon.

Nu har vi sett en kiwi!

February 4, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 11 °C

Kiwi - vad är det? Förutom att kiwi är en frukt och att befolkningen i Nya Zeeland benämner sig själv ”kiwi” så är kiwi också Nya Zeelands ”nationalfågel”. Fågeln är brunspräcklig, nästan blind och kan inte flyga. Fullvuxen väger den 3-5 kg och kan bli cirka 40 cm hög. Den har alltid levt utan naturliga fiender och därför har den inte utvecklat förmågan att flyga. Den gömmer sig på dagen men på natten, när det blivit mörkt, kommer den fram och letar mat. Kiwi-fågeln finns över hela landet men är som mest koncentrerad till Stewart Island i syd. Kiwi-spotting är unikt för Stewart Island. Såklart skulle vi var med på det!

Samling 20.30 men först lite fish-and-chips hos Kai Kart. Oj, så mycket chips vi fick!!! Men gott var det!

Därefter blev det båt ut till havs med sikte på Little Glory Cove. På väg ut omringades vi av albatrosser. Tror det var kanske 10-15 albatrosser som cirkulerade ovanför och simmade intill båten. Så häftigt! Albatrossen följer ofta båtar i hopp om att det finns fisk. Fullkomligt orädda! Vi såg också pingviner och sälar på olika klippor som vi passerade.

Väl framme var det mörkt och vi försågs med vars en ficklampa. Från de två guiderna fick vi instruktioner om hur vi skulle bete oss. Gå i ett led bakom guiden, lysa endast ner framför fötterna, stänga av ljudet och blixten på våra mobiltelefoner, hålla ihop gruppen, vara tysta och när ledaren tände sin röda lampa (kiwin märker inte det röda ljuset) så ska alla ficklampor släckas! Vi var 10 personer i vår grupp och tysta travade vi iväg. Så spännande!

Guiden gick först och lyssnade efter ljud från eventuella kiwis. Plötsligt stannade hon och hela gruppen gjorde halt. Lyssnade, spejade.... men nej.... ingen kiwi i sikte. Gruppen travade vidare, vi lyste lydigt med våra ficklampor ner mot fötterna, var absolut tysta, hjälpte varandra över rötter och under stora grenar och.... stopp....lyssna....nej.... ingen kiwi!

Efter 45 minuters travande i regnskogen kom vi fram till en stor bred strand. Månen lyste, för en gångs skull var det månsken, det var stjärnklart och vågorna slog in mot stranden. Så häftigt!

Då.... tände guiden den röda lampan! Oooooo.... det gick ett sus genom gruppen! En kiwi i sikte! Alla mobiltelefoner togs upp och vi började fotografera. Wow!!

Därefter gick vi längs stranden i månskenet. Guiderna tittade i sina IR-kameror för att försöka hitta fler kiwis, lyste med sina röda lampor men nej... inga fler kiwis i sikte.

Däremot såg vi färska spår efter sjölejon... och dom ville vi inte träffa, dom är aggressiva och bits...

Efter cirka en halvtimme på stranden, där vi också tittade på en fantastisk stjärnhimmel, gick vandringen genom bushen tillbaka till båten igen. Samma sak igen, ett led bakom guiden som med jämna mellanrum stannade, lyssnade, spejade men.... inga fler kiwis behagade visa upp sig.

Efter ytterligare 45 minuter var vi tillbaka till båten och där blev vi serverade varm choklad. Mums, så gott med lite varm dryck!

Vid ett-tiden var vi tillbaka igen på kajen på Stewart Island. Vilken spännande kväll och natt! Den här upplevelsen kommer vi nog alltid att minnas!