De broeder, de zusters en 1,379 miljard Chinezen. Read more

Kangding

July 17, 2018 in China ⋅ ☁️ 18 °C

En toen wilden we wel weer eens een wandelingetje maken. We wisten alleen nog niet waar: we hadden onze buikjes vol van de toeristische wanpraktijken die we hadden gezien in Hua Shan, maar over minder toeristische plekken was nauwelijks informatie te vinden. Een Nederlands stel dat we spraken, was langs Kanding gereisd en, zo zeiden ze, het zag er daar wel uit alsof je er kon hiken.

Dus wij - hop - de bus in naar Kanding. Volgens de reisgids een reis van 10 tot 12 uur. Blijkbaar bouwen die Chinezen sneller tunnels dan dat ze bij Lonely Planet kunnen printen, want we waren er binnen 7 uurtjes.

Daar aangekomen leken we in een ander land te zijn beland: andere taal, andere mensen. Nadat we eindelijk een hostel gevonden hadden waar ze ons wat informatie konden geven, bleek waarom: we zaten in Oost-Tibet, een gedeelte dat nu niet meer bij het officiële Tibet hoort, maar van oudsher wel. En daarom wonen er voornamelijk Tibetanen. Die zien er anders uit (een soort mix tussen een cowboy en een indiaan). En ze spreken Tibetaans.

Voordat we het Tibetaanse pleateau gingen verkennen, werd ons aangeraden een dagje in Kanding te verblijven om rustig te wennen aan de hoogte. En dat deden we dus. Wel relaxed ook, even verblijven buiten een miljoenenstad. We konden zelfs hiken. En tijdens die hike kwamen we maar vier andere toeristen tegen. Rust. Eindelijk.

Tagong

July 19, 2018 in China ⋅ ⛅ 16 °C

Hoi! Ik ben Fieke, het donderwolkje van de drie. China is prachtig maar vermoeiend, meestal heet en tering wat hebben we een druk programma. Dus ik zit graag en ik mopper wel eens. En daar waar Lot een koning is in de leuke dingen te belichten, heb ik soms een andere bril op.

Leuk die hike van gister, waar we verdwaald en doorweekt waren en we de laatste 3 uur echt geen klap zin meer hadden. Vandaag staan we om 06.00 u op met alleen maar natte kleren, de fuhn helpt niet echt.

Backpacks inpakken en naar het Zilamhostel waar Keil op ons wacht om met een taxi naar Tagong te gaan. Angela stippelt een route voor ons uit op een gps-app vanuit haar ecolodge. Ze vermeld erbij dat we de route niet exact hoeven te volgen, met logisch verstand kom je wel bij het eindpunt. Vraag maar naar Soga. Oh en vind wat stokken, zodat je de honden kan wegslaan als ze je aanvallen. Neem de hond ook maar mee, Kipper loves hiking.

Echt een fantastische wandeling: wauwie, awesome, amazing. Mooie bergjes, beestjes, verschillende soorten groen, prachtige lucht en geen regen! Al verschillende tentenkampen voorbij gelopen, maar nog steeds niet in de buurt volgens onze app. Na 6 uur lopen ben ik er wel klaar mee en is de rest nog steeds optimistisch; nog maar 3 km!

Ondertussen vragen we aan een vrouw waar de hond vastzat: Soga? En die wijst de andere kant op dan onze app aangeeft.. Daarna worden we bijna aangevallen door een yak en worden we opgejaagd door een hond waardoor een ander oud vrouwtje ons komt helpen. Al hummend struint ze voorop door de bush en op een begeven moment wijst ze richting een berg en wijst ze naar de zon die ondergaat. Ja mevrouw, ik ben er ook klaar mee, maar we moeten toch ergens slapen?! Uiteindelijk helpt een gepensioneerd mannetje ons verder en komen we aan bij Soga’s tent. We worden verwelkomd door 3 kinderen met wat verwarde haren en vieze gezichtjes, maar wel met stadse kleren aan. Zitten bij het vuur is genoeg; het is donker, we zijn kapot en Lotte heeft last van hoogteziekte.

Na een uur komt Soga, achteraf bleek dat ze een tent verderop aan het helpen was bij een bevalling. Ze maakt eten, rijstenpap met yakkaas. Niet echt lekker en wauw, die kinderen hebben echt geen manieren; het snot en eten zit over hun hele gezicht en Lotte eet niets.

Na een overgeefsessie wil het meisje dat een weddenschap wilde afsluiten wie er als eerste ziek werd, naar bed. Stapels dekens werde er klaar gelegd en wij mochten met zijn drieën in 1 ‘bed’. En toen we lagen kregen we nog een plastic zeil ovrler ons heen. Thank God dat ik in het midden lag: ik heb de halve nacht wakker gelegen. Extreem bang was ik! En bezorgd om de rest, laat het please snel licht worden. Die hond gaf ook weinig vertrouwen; during the day nice and calm en during the night a fucking terrorist.

Sochtends heeft Thomas last van hoogteziekte en krijgen we nomadenmodder met suiker als ontbijt. Je eet dit met een stokje en er zitten overigens ook stokjes in de smurrie. Op naar Angela’s place!

Terugweg ging stukken makkelijker, maar zoals gebruikelijk, waren de laatste 2 uur klote. Wandelen valt best tegen jongens. Ipv 8 uur gisteren, deden we er vandaag maar 5 uur over.

Angela had Soga niet meer gesproken, dus vond ze het fijn om ons te zien. Soga zei zelf dat ze überhaupt niet wist dat we kwamen. Wat een achterlijke trip zonder gids; we waren gewoon een experiment met die app! In ieder geval kunnen we dit afstrepen van onze bucketlist, maar wat mij betreft gooien ze mij de volgende keer maar op een paard die een andere indiaan volgt.

Fijn dat we in het Zilamhostel kunnen overnachten, ze hebben daar zelfs warmtelampen onder de douche! Ook wordt ons verteld dat er een chillplek is op het dak met hangmatten enzo. Ongelofelijk jammer, want wij moeten morgenvroeg weer weg. Snachts Lotte wakker gemaakt met een cakeje en een kaarsje, kanjer dit is je verjaardag!

Yichang

July 21, 2018 in China ⋅ ☀️ 34 °C

Hè, is dat de Golden Gate Bridge én de Brooklyn Bridge achter elkaar? Ja, de Chinezen doen het gewoon! En dat is niet het enige architectonische wondertje van Yichang: ook de grootste dam ter wereld staat hier. Daar hebben we helaas geen foto's van: we vonden het tijd om een ochtendje rustig aan te doen. Tijdens de brunch bleek echter dat we daardoor te laat waren om nog naar de dam te gaan. En afgezien de dam, is Yichang maar een slaperig stadje. Dus wat te doen, wat te doen? Gelukkig stuitten we op een massagesalon. De airconditioning was al een massage op zich, want het was héét. De massage zelf was erg goed (maar wat weet ik ervan, ik ben de body-to-body massage van Cas gewend: hiermee smeert hij zijn borst vol olie en glijdt dan over je rug heen). Fieke kreeg zelfs een special treatment en liet lekker over zich heen lopen. Na afloop jatten we nog wat extra koekjes (de koekjesvoorraad gaat er hard doorheen deze vakantie) en de middag was weer voorbij.Read more

July 22, 2018 in China ⋅ ⛅ 34 °C

Na een ritje in de nachttrein was het weer tijd om een nieuw, toeristisch bergje te ontdekken. Fieke had geen zin meer en dus was het een uitje voor twee. Het kostte ons ongeveer een uur om de kaartjes te regelen: ze verzinnen hier steeds weer nieuwe smoesjes om geen studentenkorting te geven. Deze keer was de regel dat alléén bachelorstudenten korting kregen. Met Thomas' bewijs van inschrijving en een keer of twintig "Same study!" zeggen, lukte het toch.

En dus stonden we bovenop Tianmen Mountain. Mooi bergje, maar weer erg toeristisch en o ja, alleen maar bewolking. Op een gegeven moment (zo'n acht potjes kaarten later, Thomas deed de spelnaam "Ultimate Loser" eer aan) trok de bewolking weg en konden we een lekker rondje lopen.

Omdat Fieke het hele spektakel moest missen, kreeg ze nieuwe viltstiften. Hiermee is haar collectie uitgebreid tot 30 stiften, met wel acht verschillende kleuren roze en paars.

July 24, 2018 in China ⋅ ⛅ 32 °C

We spraken eigenlijk nooit over Zhangjiajie. Als we het over de route hadden, zeiden we dingen als "en dan gaan we naar de Avatar en dan pakken we de trein naar Shanghai". De Avatar, dat was Zhangjiajie. Vandaag gingen we het Avatarlandschap dan eindelijk bekijken. En het zag er ook precies uit zoals in de film. 's Middags merkte je alleen bijna niets van het uitzicht, want De Tourgroepen deden hun intrede. Compleet met petjes en magafoons. Waar die megafoons voor nodig waren, weet niemand. Die Chinezen zijn op zichzelf al luidruchtig en met iedere Chinees die erbij komt lijkt het volume exponentieel toe te nemen. Maken dat we wegkwamen dus.Read more

July 25, 2018 in China ⋅ ⛅ 35 °C

De Lonely Planet stond dat je ook mooi kon raften in Zhangjaijie. Onze bikini's waren de backpack nog niet uitgeweest, dus dit vonden we wel een mooie gelegenheid. Via het hostel regelde we dus een rafting trip. Alles ging onchinees makkelijk en misschien had dat argwaan op moeten wekken.

Na twee uur in een bus vol Chinezen kwamen we aan op onze eerste stop, waar onze medereizigers als een malle regenpakken en waterpistolen gingen huren en wij een beetje verbaasd toekeken: regenpakken en waterpistolen? Op een rafttrip? Toen keken we naar de plaatjes om ons heen. Kak, we hadden geen rafttrip geboekt, maar een "drifttrip". We gingen dus lekker drijven. Daar waren we best ziek van. Nondeknetter 220 jantjes betaald om een potje te drijven. Dan gingen we dus echt niet nog regenpakken en waterpistolen huren. Als enige zonder uitrusting, vergezeld door tien bananen in pyjama's, stapten we op een luchtbootje. Twee jongens trokken ook snel hun regenpyjama uit: als de Westerlingen geen regenpak aantrekken, dan moet het ook wel onzin zijn om het wel te doen.

En toen gingen we drijven. Dat werd een twee uur durend watergevecht waar geen regenpyjama tegenop kon. Kinderlijk eenvoudig en onverwachts leuk.

Treinen naar Shanghai

July 26, 2018 in China ⋅ ⛅ 35 °C

We zijn een beetje verwend geraakt door de sneltreinen, die met 300 km/uur China doorjagen. Onze trein naar Shanghai was wat langzamer: over een luttele 1000 kilometer deed ie wel 21 uur. Toch hadden we niets te klagen: in onze luxe sleepercabine was het goed vertoeven. Daarvoor moest je alleen wel het kind dat onze cabine terroriseerde (en haar moeder sloeg) wegdenken.

Daarnaast hadden we weer een jarige in ons midden! Fieke was vooral heel blij met de feesthoed.

Shanghai

July 27, 2018 in China ⋅ ☀️ 35 °C

Op deze laatste stop deden we rustig aan. Gratis drinken in een club, wat slenteren langs toeristische highlights en een sushibrunch als verlaat verjaardagsetentje voor Fiek. Belangrijk om te benoemen is dat onze dampende zweetschoenen bij binnenkomst van de luxueze sushitent werden aangenomen en we werden bediend in een gesloten ruimte met airco waar werd geklopt op de deur. Er werd nog net geen wachtwoord genoemd voor binnenkomst. Het was zelfs zo fancy dat we voor het eerst €14 pp aan eten hebben betaald en je slippers kreeg om naar het toilet in de shoppingmall te lopen.

Een ander hoogtepuntje was toch wel de fake market. Met enige trots wil ik hierover vermelden dat de Discount Dance voor het eerst zijn vruchten heeft afgeworpen (hoewel we eenmaal korting kregen door niet meer te dansen, uit angst dat de baas het zou zien). Ijskoningin Fieke heeft ons daarnaast ook menig jantjes bespaard. Voor wie er ook ooit een bezoekje aan wil brengen: continu je blote rug laten zien ("See? No money growing on his back!"), wordt niet echt gewaardeerd.

Shanghai

July 29, 2018 in China ⋅ ☀️ 34 °C

Dit was het dan! Ons Chinese avontuurtje met zijn drieën! Voordat we China vaarwel gaan zeggen, hierbij de laatste eigenaardigheden over dit land die we jullie niet willen onthouden:

1. Hoewel de mannen hier vrij verlegen zijn, rollen ze allen, ongeacht hun formaat, hun shirt zonder gêne op tot hun tepels. Buikje Vooruit: misschien ook iets voor jou met dit warme weer?

2. Chinezen zijn vrij smerig. Rochelen, tuffen, het kan allemaal gewoon op straat en in restaurants.

3. ... en heel, heel luidruchtig.

4. ... maar wel heel vriendelijk. Want zonder alle wegwijzende nomaden hadden we ons tentje nooit gevonden in Tagong en zonder het aardige hostelvrouwtje uit Yicheng was Fieke's telefoon nog steeds in handen van een obscuur taxichauffeurtje. En zonder de Chinezen die ons in de bus zonder reden volstopten met eten, hadden we nooit zoveel verschillende soorten gedroogd vlees, winegums en geleitjes geproefd.

5. Plastic is heel populair en zit vaak zelfs om je eetbakjes. Maar het lijkt ook gemaakt te zijn van titanium en het is echt niet open te krijgen.

6. Chinese kindertjes dragen geen rompertjes, maar hebben een gat in hun broek tussen hun benen. Hierdoor kunnen de behoeftes direct worden gedropt in de prullenbak.

7. Als Westerling voel je je echt een filmster. Er wordt ongegeneerd naar je gekeken, je wordt (al dan niet stiekem) gefimd en alle schattige kindjes zwaaien naar je.

8. Er wordt extreem veel elektrisch gereden in de grote steden. Maar helaas lost dit het smogprobleem in deze steden niet op.

9. Het aantal camera's dat hangt in de grote steden is ongelofelijk. Sowieso moet je bij iedere grote, toeristische trekpleister je paspoort laten zien. Mochten we nog reisdetails vergeten zijn, Xi Jinping weet het vast!