Indonesië

July - September 2018
Twee Vugsvrouwtjes zonder plan. Read more

Sanur

July 31, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Een vrij fantasieloos badplaatsje, maar voor ons is het een paradijsje. Kijk, overal menukaarten die we begrijpen. Oh, wat is het eten hier lekker. Ah, wat zijn de mensen hier knap en wacht, er is ook nog een strand! De grote hoeveelheid Nederlanders en "come see my shop?" vrouwtjes namen we lachend voor lief.Read more

August 1, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Vanaf Sanur pakken we de boot naar Nusa Penida, een klein eilandje in de buurt van Bali. We huren scooters en gaan op zoek naar ons hotelletje. Onderweg is het al duidelijk dat Nusa Penida een waar paradijsje is. Mooie boompjes, wegen met uitzicht op de zee en overal lachende mensjes. Ons hotel is een paradijsje in een paradijsje: een grote, eigen kamer mét badkamer. En als extra bonus zijn er ook hier allemaal boompjes en plantjes, zodat het er naar Zuid-Frankrijk ruikt. Klein minpunt: we hebben alleen koud water.

Eenmaal ingecheckt maken we jacht op het eerste strand. Hoewel dat maar tien kilometer rijden is, stoppen we onderweg bij een restaurantje. Want tsja, het uitzicht. En ach, we zouden ook nog wel wat kunnen eten. Als we dan eindelijk bij het strand aankomen, valt ook dat niet tegen. En op de terugweg zien we wéér een restaurantje waar het uitzicht ons overhaalt. We gaan pas weg als het helemaal donker is, ondanks ons voornemen om voor het donker thuis te zijn. Dit omdat er ineens een waterval uit de lucht kwam vallen. (Geen zorgen mam, we reden heel voorzichtig. )

Voor de lezers onder de dertig: kijk vooral eventjes naar de geweldige ex on the beach foto. Morgen volgt er een van Fieke.

August 2, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Op de scooter gingen we op zoek naar een ander strand. Eventjes snorkelen en dan een kokosnootje van Moustache Manchetti; een man met een snor en een groot mes, die voor een paar roepies de palmboom in klom om een kokosnootje voor je te plukken.

Minder paradijselijk was de weg terug. Fieke was zo slim om de scooter bovenaan de berg te parkeren. Ik dacht dat ik er wel op naar beneden kon. En dat kon ook. Maar naar boven was een ander verhaal. Toen we de scooter met zijn tweeën tot halverwege de berg hadden gesjord en écht niet meer konden, kwam er gelukkig een lachend Balineesje aan die de scooter wel voor ons de berg op wilde slippen. Om ervan te bekomen, besloten we om een siësta te houden. De hele middag lang.

August 3, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

De grootste toeristische attracties van Nusa Penida zijn een paar indrukwekkende uitzichtpunten. Die wilden we ook wel eens zien. En indrukwekkend waren ze inderdaad. Een kleine teleurstelling was dat we "ons" eiland opeens moesten delen met hordes toeristen (voornamelijk Chinees) die niet zelf scooter durfde te rijden en zich dus lieten vervoeren in veel te brede busjes. En dat terwijl de weg al een uitdaging op zich was. Fieke bleef er vrij rustig onder, want "mooie uitzichten moet je nou eenmaal met veel mensen delen".

Fieke blijft sowieso vrij rustig. Het rustige tempo doet haar duidelijk goed. En als ik weer eens ergens te snel wil, dan blijft ze gewoon zitten. Kan ik haar later komen ophalen. Op deze manier heeft die duivel manta's kunnen zien op haar luie reet, terwijl ik door de hitte liep om de boel te ontdekken en niets anders zag dan een paar koeien. Mooi is dat.

August 5, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

We zijn best wel te spreken over dit eiland en dus halen we ons duikbrevet maar hier: vier dagen lang plezier. De eerste dag is alleen theorie. Daar ging mijn studiehartje natuurlijk wat harder van kloppen. Met enige trots kan ik daarover mededelen dat Doris nog nooit een student had die zo weinig fouten maakte op de toets. Fieke heeft me daarover al uitgelachen. Dag twee brachten we door in het zwembad en dag drie en vier in Het Open Water. Lekker spelen en visjes kijken. En chillen op het strand wanneer we klaar waren.

Duiken mag dan onze hoofdactiviteit zijn, eten komt op een terechte tweede plaats. We hebben zelfs onze vaste tentjes. Meervoud, want er zijn overal tentjes voor. "Gaan we vandaag naar Het Dure Ontbijttentje of naar Het Goedkope Ontbijttentje?" is een van de eerste dingen die ik vraag als de wekker gaat. Avondeten doen we steevast bij Warung Lonto, maar af en toe bij de Krusty Krab, een restaurantje volledig in SpongeBobstijl. Ja, dat is flauw, maar wie wil er nou niet in Bikinibroek eten nadat 'ie gedoken heeft?

Dan zijn er nog De Aardbevingen. Die zou ik bijna vergeten met ons zorgeloze leventje. Maar moeders heeft ons op het hart gedrukt te melden dat het goed met ons gaat, want Het Publiek is bezorgd. Dus bij deze: wij zijn ongedeerd. We hebben de grond hier af en toe voelen schudden en dat was best een sensatie en een beetje angstig. Maar er gaat niets kapot, behalve één keer een paar glazen.

August 9, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Hier weer een postje van het brompotje dat graag zit! Na 4 dagen duikcursus is het weer tijd om te mopperen want we hadden eigenlijk gedacht onze PADI al binnen te hebben. Maar helaas hebben we door de sterke stromingen de laatste dag geen skills kunnen showen en heb ik flinke hoofdpijn na het duiken. Daarom een dagje chillen en de dag erna onze skills proberen tijdens een nieuwe duik vroeg in de morgen.

Chillen wilden we doen bij Utah Beach, de gebakken banaan met hagelslag was ons de vorige keer goed bevallen. Maar zoals we wel vaker doen, nemen we de verkeerde route. En het lijkt erop dat we ons opnieuw stoten aan dezelfde stenen, want we komen weer op zon rampenpaadje terecht met hobbels en kuilen op het heetst van de dag. Uiteindelijk geven we het op; we rijden terug naar het tentje met de bedjes en het mooie uitzicht. Wat ze niet hadden verteld tijdens het promotiepraatje op straat, is dat er een slang onder het bedje van Lotte verstopt zat. Na wat gegil en gehop van het ene bedje naar het andere, kon ik Lotte overtuigen om even haar Netflix serie te pauzeren. De slang was verjaagd en ik kan weer iets toevoegen aan mijn angstenlijstje.

Savonds hadden we ook een moment waarop ik normaal gesproken bang zou zijn, maar we waren te melig. Halverwege onze route naar huis vanuit Lonto valt onze scooter uit. We hadden al een tijdje niet getankt.. Benzine op, pikkedonker, telefoons leeg en dus geen idee waar er een benzinepomp te vinden is. We staan nog geen minuut te giebelen of er stopt een vriendelijke meneer met zijn scooter. Hij wil ons scooterend duwen naar een benzinestation, die gesloten blijkt te zijn en dus komen we uit bij zon straattentje waarvan we niet begrepen waarom ze benzine verkopen in waterflessen. Goeie handel voor dommeriken zoals wij!

De volgende dag behalen deze trotse pauwen hun PADI, plakt de zeeduivel er nog een fundive achteraan en heeft Lot meer schildpadden gezien dan ik. Rara, wat is het teken van de schildpad en wat is het teken van de haai? (zie foto)

Na de duik boeken we nog een extra nachtje in het buikpijnbed en als kers op de taart deel ik graag een zwak moment met jullie. De bootreis naar het vaste land heeft ons zoveel onderhandelingskracht gekost dat ik er misselijk van werd.

Ubud

August 11, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Online kun je overal lezen dat Ubud "het culturele en spirituele hart van Bali" is. Ik krijg daar een beetje een vies smaakje in mijn mond van. Vooral als je er komt en blijkt dat het in het centrum van Ubud net zo toeristisch en verstopt is als in andere Balinese steden.

Gelukkig kun je er wel gezellig bier drinken en 3-zits taxiritjes scoren (2 voor de prijs van 1). De rijstvelden en tempels buiten de stad zijn ook best leuk. Maar toch, wij zijn niet overtuigd. En ook niet echt gecharmeerd van de bedwanten in ons bed. Hup, gauw door!

Amed

August 13, 2018 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

GROEEEEN, GROEEEEN! Is het Lingo? Neen, het is de weg van Ubud naar Amed. Want alles was groen. Behalve de lucht en de zee. Fieke wil hierover nog even ter attentie brengen dat we wel meer dan 100 km gescooterd hebben door het groen. Je kunt dus wel stellen dat Fieke goed kan zitten.

De weg ernaartoe was leuker dan het vissersgebied zelf, want dat is weer een flink staaltje fantasieloos toerisme. Maar niet alleen maar kritiek, je kon er ook leuk duiken. Highlights onderwater waren een schip dat daar 50 jaar geleden is gezonken, heel veel koraal en een boel leuke vissen: barracuda's, ballonvissen en, last but not least, een Chinees die ging duiken maar niet echt kon zwemmen, waardoor hij als het ware door het water geduwd werd door zijn gids.

Lovina

August 14, 2018 in Indonesia ⋅ 🌬 28 °C

Al scooterend zetten we onze trip voort naar Lovina. Wisten jullie dat Lotte vroeger helemaal leip werd van dolfijnen? Nou dat was dus zo en dus moesten wij een dolfijnentrip boeken. Verrassend en fascinerend zijn die diertjes, je leeft helemaal op als je die baby’s boven het water ziet kunstelen.

‘s Avonds sprongen Lot en ik met een zaklamp en snorkelmateriaal van de boot om plankton te spotten. Extreem bang was ik, maar gelukkig mochten we de bootsman volgen die veel sneller was met flippers aan en mocht ik zijn handje vasthouden. We zagen niet veel bijzonders en kwamen er bij de boot pas achter dat je de plankton zag glitteren als je zelf bewoog. Als blije hondjes spartelden we in het rond, waarbij Lotte nog wat extra vriendjes maakte van haar eigen soort; kwallen.

Zodra we het gevoel kregen dat we in een toeristtrap waren getuimeld, ging het bootsmannetje ons ‘the real Bali-life’ showen. Dat was een kampvuur, een maaltijd voor 4 personen verdelen over 10 en Arak schenken (smerig lokaal goedje). Ondanks we al hadden gegeten, hebben we natuurlijk onze rechtmatige portie opgeëist. En wat is een kampvuur zonder gitaarmuziek? De avond was helemaal af toen er een jongen aanschoof die eigenlijk wilde chillen na zijn live optreden. Mja, wij hebben liever gezellig gepingel dan die te luide boombox met slechte muziek.

Misschien klink ik als een oud wijf, maar ik ben nou eenmaal bang in het donker en ik hou van zwijmelmuziek. Je snapt natuurlijk wel dat die overnachting in een gezamenlijke boomhut best spannend was voor mij, maar gelukkig heb ik mijn kleine zusje bij.

Munduk

August 17, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 22 °C

Met de scooter reisden we door naar Munduk. De wegen zijn rustig en de uitzichten mooi, maar het is hier koud. En dus bezoeken we, in plaats van de watervallen waar de omgeving bekend om staat, een paar leuke warungs waar we ons lekker met een theetje of biertje kunnen opwarmen.

Ook hier halen de locals rare streken uit om de toeristen te lokken. Op verschillende plekken langs de weg zie je bouwwerken staan waar je een foto mee kunt maken, in de hoop dat je er een drankje bij bestelt: een halve boot, een houten Eiffeltoren, een vogelnest, niets is te gek. En het werkt, zo blijkt maar weer. Ik kon het ook niet laten om het kippetje in haar nestje te zetten.