Hoi An - dag 2

November 5, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag was onze tweede dag in Hoi An. Deze voormiddag hebben we een cooking class gedaan. Het was eigenlijk een combinatie van kijken, proeven en proberen. Het was heel leuk! We waren in totaal met 6 dus het was heel kleinschalig. We bevonden ons in een soort binnenmarkt met allemaal verschillende standen. Als eerste hebben we ons eigen broodje gemaakt (het deeg was wel al gemaakt, wij moesten gewoon een 2e keer kneden en vorm geven). Daarna mochten we "white rose" maken. Dit is een zeer bekend gerecht van hier. Het is eigenlijk een soort dumpling met garnaalvulling. We mochten ook een vegetarische dumpling maken.
    Bijna alles wordt hier gemaakt van rijst en rijstdeeg. Zo ook rijstcrackers. Dit is eigenlijk rijstpapier dat boven een warm vuur wordt gehouden en dan eigenlijk "popt". Het lijkt een beetje op grote kroepoeks, maar smaakt anders.
    Daarna hebben we gezien hoe noodles gemaakt worden en mochten we het zelf ook eens proberen. Bij het volgende gerecht mochten we een ander soort noodles snijden met een groot mes, dat ging niet zo vlot. Maar het gerechtje er mee smaakte wel.
    Nog een typisch gerecht van hier is dumpling in een bananblad. Hiervoor kregen we dus een bananenblad en rijstdeeg om erop te smeren. Daarna volgde de vulling van garnalen en varkensvlees. Als afsluiter wat lentenuitjes er bovenop en dan mocht het bananenblad toegevouwen worden. Dit ging dan een tijdje op een vuurtje.
    Een volgend gerecht was Vietnamese pannenkoek en krokante Vietnamese pannenkoek met garnaal en varken. Dat was heel leuk om te maken en was wederom heel lekker.
    Daarna gingen we terug naar onze broodjes die ondertussen gebakken waren. Deze vulden we met een speciale saus, verse kruiden, komkommer, kip, een soort varkenspate, crispy onions, chilisaus en gepikkelde wortels en radijzen. Dat is pas een broodje! Na ons broodje, kregen we een toer langs het eten dat de lokale mensen eten en rare gerechten. Bij deze gerechten voor de lokale mensen proefden we zijderups, varkensoor en kwal. Maar we lieten gevulde slakken, varkenshersenen en eendenembryo aan ons voorbij gaan.
    Uiteindelijk hebben we nog springrolls gemaakt en een bolletje huisgemaakt ijs kunnen eten.
    Zoals jullie ondertussen zullen gemerkt hebben zat er nogal veel vlees bij de gerechten. Tatjana heeft dus haar "geen vlees" dieet op pauze gezet ;)

Gisteren zijn we een klerenmaker binnengegaan om wat kleding te laten maken. Vandaag was onze eerste pasbeurt. We waren alle twee heel tevreden. Er moeten wel nog wat aanpassingen gemaakt worden, onder meer omdat Tatjana een "big bum" heeft. Normaal kunnen we deze avond nog eens teruggaan voor een 2e pasbeurt.