Gibbon Experience

December 7, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 28 °C

Ontbijt zoeken op een vroeg uur, namelijk 6-7u is moeilijk in Houay xay. De meeste ontbijtplekken gaan pas open rond 8u. We moesten zo vroeg eten omdat we ons al moesten aanmelden in het kantoor van de Gibbon Experience om een safety briefing te krijgen. Toch een plekje gevonden, ontbijten en naar het kantoor.

Hier waren we op tijd en mochten we wachten want er was wat vertraging. We kregen wat info voor het weer van de komende dagen en een veiligheidsfilmpje te zien. Zo wisten de do’s and don’ts voor in de jungle. Er waren vrij veel mensen aanwezig. Ook enkele luidruchtige, Hollanders. Het viel echt op dat er zoveel Hollanders waren!
    We kregen nog een pet en metalen drinkbus die we als souvenir kregen. Leuk idee! Hervulbare flessen als souvenir om plastic tegen te gaan. Kan alleen maar toegejuicht worden. We kropen in de auto. Wij mochten op de achterbank van een pick-up, terwijl andere in de laadbak mochten. Deze had banken en een metalen leuning extra ingebouwd. De weg bestond uit een degelijke straat voor het eerste uur. Het tweede uur staken we na een korte pauze met de auto een (ondiepe) rivier over. Vanaf dit punt begon de jungle weg. Enkel nog een modderweg die goed op en neer ging met af en toe een put of een modderbrij.

We kwamen aan in een klein dorpje vanwaar onze tocht te voet verder werd gezet. Lekker pittig bergop voor een uur. We hadden wel een pauze onderweg waarbij we een broodje met kipsalade kregen als lunch, smaakte wel. Na nog wat onze kuiten gepijnigd te hebben kwamen we aan bij een hutje, dit bleek keuken 1 te zijn. Hier kregen we ons harnas om te ziplinen. De grote groep wordt opgesplitst. Een groep Hollanders, een groep oudere en wij met nog twee Belgen (Yorick & Magali), een Laotiaanse (nou, wat muis betekent) en een Amerikaan-Laotiaan (Kirk). Dit bleken allemaal zeer leuke mensen te zijn. Hierna kregen we boomhut 4 om te overnachten, dit omdat we typisch Belgisch gewacht hebben tot er een overbleef. Na deze administratie, ging ons groepje verder en kregen we een initiatie ziplinen op een kleine zipline. Eerst nog eens alle veiligheidsmaatregelen overlopen en uitleg krijgen hoe het in zijn werk gaat. Dan zelf proberen. We geraakten niet eens aan de overzijde omdat we de techniek nog niet voldoende onder de knie hadden. En dan ben je genoodzaakt om als een aapje verder te klimmen.

Nadien gingen we verder richting onze boomhut. Niet veel verder stond de eerste zipline op het programma. Even in de diepte kijken en slikken. Shit, dat is echt wel hoog! Maar ja, je moet het gewoon doen dus deden we dat ook. Die eerste dag hebben we niet veel ziplines tot het einde gehaald. Maar man wat een kick! Het uitzicht was GEWELDIG. Na een tijdje stappen en wat ziplinen kwamen we toe aan onze boomhut. Enige weg in of uit? Via zipline natuurlijk! Het uitzicht vanuit onze boomhut was prachtig. We hadden zicht op de vallei met bergen achter en waren omgeven door jungle zo ver we konden zien. Het toilet was open en dus was het douchen en naar het toilet gaan met een view. De badkamer was op de beneden verdieping waar in- en uitgang waren. Op de boven verdieping was er een afwastafel met lavabo, een eettafeltje met krukjes en ook onze slaapplekken. Dit was een matras op de grond met dikke en warme dekens en een kussen. Om ons te beschermen tegen de muggen kregen we een ‘net’ opgehangen over onze matras. Dit ‘net’ waren meer aaneengenaaide lakens en het leek meer op een tentje dan een net.

We kregen thee en nog wat uitleg in onze boomhut. Ook ivm met wat te doen in geval van nood. Harnas aan en uit die hut ziplinen. Dit werd gevolgd door een evacuatie-oefening.

Dit sloot de eerste dag af. Ons avondeten en verdere maaltijden werden altijd gebracht via zipline vanuit een keuken die wat verder in de jungle stond.

Ohja, we kregen ook veiligheidshandschoenen en een harde schelp voor in onze pet want safety first! Dat zeiden onze twee gidsen Mor en Doipor altijd. Hiermee bedoelden ze dat we eerst onze safetyline, veiligheidslijn eerst moesten vastklinken bij aankomst van het ziplinen.