• Day 53

Inle lake - dag 2

December 16, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Om 8u pikte onze gids en kapitein van vandaag ons op aan ons hotel. We vertrekken op een lange smalle boot met enkele stoelen op. Het was enkel onder ons tweetjes te doen. Er stond heel wat op het programma vandaag.

We begonnen met mist en door het varen veel wind. We kregen er koud van. Gelukkig had onze gids dekens voorzien en Tat maakte hier graag gebruik van. Als eerste zagen we traditionele vissers. Deze hebben een speciale techniek om te pedellen zodat ze hun net makkelijk kunnen binnenhalen. Ze pedellen namelijk met hun been. Het was heel interessant om deze bezig te zien.

Hierna volgde een zilversmid die ons toonde hoe ze het zilver uit de ertsen halen. Alsook de handgemaakte juwelen.

Daarna volgde de Indein pagode met 1054 stupa’s rond. Deze stupa’s waren wit, goud of rood. Sommige hadden al wat afgezien. Maar het was best indrukwekkend en het kon ons nog steeds bekoren, ook al hebben we al veel tempels en stupa’s gezien.

Een weverij van zijde, katoen en lotus was onze volgende stop. Hier kregen we een uitgebreide rondleiding en leerden we hoe alles werd gemaakt. Zo leerden we hoe het weefsel uit de lotusstengels verzameld werd. Dit is een techniek die enkel in Inle Lake wordt toegepast. Uiteraard eindigde de rondleiding in een shopje met mooie spullen. Waar ons toch wat hebben laten gaan qua souvenirs.

Als laatste stop in de voormiddag was er een sigarenmakerij. Niet echt iets voor ons. We roken aan enkele verschillende soorten tabak, enkele zoete en een met bananen. Dan was het tijd voor lunch.

Na de lunch gingen we naar een pagoda (Phaung Daw Oo pagoda) die vrij bekend was. Het was niet echt ons ding. Maar in het midden stond er een soort altaar met daarop gouden bollen. We zagen dat mensen hier naartoe gingen met goudblaadjes en deze op de bollen plakten. Het was wel grappig om naar te kijken, maar we begrepen er niet veel van.

De volgende stop was veel interessanter. We bezochten een shopje waarbij de aanwezige vrouwen (Pa Daung Women) vanuit een ander gebied kwamen. En daar was het de traditie om gouden banden rond hun nek te dragen. Deze werden dan ook “longnecks” of lang nekken genoemd. De vrouwen waren heel speciaal en we mochten foto’s nemen, maar we voelden ons er wat ongemakkelijk bij. We voelden ons precies in een zoo, ook al leken de vrouwen de aandacht niet erg te vinden. We hebben toch enkele foto’s genomen, want ja wanneer zou je zoiets nog eens tegen komen?

Hierna was het tijd voor het klooster en hier keek Tat al een hele tijd naar uit. Het stond namelijk bekend als het jumping cat monastery. Maar het spring gedeelte was niet van toepassing toen we toekwamen. Wel liepen er heel veel katten rond en dus hebben we daar maar mee fotoshoot gedaan.

Onze laatste stop was de floating gardens ofwel de drijvende tuinen. Zoals de naam het zegt zijn dit tuinen op het water, hier kweken ze fruit en groenten. Zo zagen we heel duidelijk kerstomaatjes. De groenten worden gekweekt op matten gemaakt van olifantengras.

Tijdens de tocht terug genoten we nog van de mooie bergen rondom ons en de vissers die nog steeds aan het werk waren. Ook spotten we de hele dag leuke vogels, zoals kleine aalscholvers en ooievaars Ondertussen begon de zon te zakken en konden we nog genieten van een zonsondergang.