• Day 55

Inle lake -> Kalaw trekking

December 18, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 22 °C

Deze ochtend was het tijd voor onze trekking! Na een lekker ontbijt gingen we naar beneden en zagen we dat onze gids al klaarstond. We moesten een eindje door het dorp wandelen en vanaf daar namen we de tuktuk naar een ander dorp. Vanaf ons bootje hadden we al gezien dat Inle lake omringd was door een bergketen. We vroegen ons dan ook af of deze over moesten met de trekking. Ja zo bleek, maar wel op een punt waar de bergen veel lager waren, oef.

De eerste paar uur was het toch zwoegen, want ook al was de berg lager dan de rest, het was nog steeds een beklimming. Ondertussen was het zonnetje erdoor gekomen en was het ook ontzettend warm. Maar toen we de top bereikten waren we toch ontzettend blij. Als eerste omdat het toch wat minder vermoeiend was om te stappen, maar natuurlijk ook omdat we een prachtig uitzicht hadden op het meer dat we achter ons hadden gelaten.

Onze gids was heel vriendelijk en zorgde voor genoeg pauzes en motivatie. Ondertussen gaf hij ook informatie over de dingen die we tegen kwamen. Het was soms wat moeilijk communiceren door de gids zijn gebrekkig Engels, maar hij deed echt wel zijn best.

Na de bergbeklimming wandelden we verder tussen de weilanden en akkers. Het was geen beklimming meer zoals in het begin, maar het ging nog steeds op en af. Rond 11u kwamen we aan bij een eerste bergdorpje. Hier was het tijd voor lunchpauze. We kregen eerst wat koekjes en thee, gevolgd door noodlesoep, deze keer wel instant. Door de beklimming was ons rugje goed nat van het zweten en toen we in de schaduw zaten te eten kreeg Tat het toch wel frisjes. Toen er ook nog wind kwam opzetten kreeg ze het echt koud en heeft ze haar pull aangedaan. Het bergklimaat was toch wel anders dan dat in de stad.

Met ons buikje vol vervolgde we onze weg. We stapten doorheen de bergketen en hadden prachtig uitzicht op de omringde bergen. Het was ook heel interessant om tussen de akkers te lopen. De kleuren rondom ons veranderde steeds. De aarde was donkerrood als het net was omgeploegd. Er waren velden met tomaten, sesamzaadjes, aardappelen, tarwe, rijst, sla, kolen en zonnebloemen. We zagen vaak mensen die aan het werken waren op hun veld, soms passeerden we ook een koe of een waterbuffel.

Na een tijdje hadden we zo ver gestapt dat het tijd was om afscheid te nemen van Inle lake. Het meer was niet meer te onderscheiden tussen de bergen.

In de namiddag stopten we aan een cafeetje langs de weg. Deze pauze deed deugd en de verfrissende frisdrank zeker ook. Er waren hier ook verschillende bamboehutten om in te slapen, maar deze bleken vrij prijselijk. We genoten nog wat van ons drankje en het uitzicht. Er kwam een groep toeristen vanuit Myanmar aan onze tafel zitten. De meneer bleek in Singapore te werken en heel goed Engels te spreken. Zij waren op vakantie in de Inle lake regio. Ze vonden het wel wat frisjes. Wij waren nog steeds aan het zweten van het stappen.

Hierna wandelden we verder door een meer bosachtig gebied. Voornamelijk naaldbomen, maar er was ook een boeddha boom van wel 250 jaar oud. Heel indrukwekkend. Na een uurtje kwamen we aan bij onze bestemming. Het was tijd voor een lekkere douche, maar bleek dat we geen handdoeken mee hadden. We hebben er dan maar eentje moeten kopen. Met volle goesting gingen we naar de douche om al ons zweet af te spoelen, maar wat bleek... Er stond alleen maar een grote ton met water en een beker. De zogenaamde "bucket shower" die Tat nog herinnerde vanuit Tanzania. Het water was ijskoud en er was toch wat teleurstelling. Het werd uiteindelijk een kattenwasje.

Er was een terrasje buiten aan onze guesthouse en toen we toekwamen zaten er andere trekkers, maar na onze "douche" waren deze verdwenen. We bleken de enige die gingen blijven slapen in deze guesthouse. Voor ons geen probleem. We dronken een fles bier en wonnen nog een extra gratis fles! Deze hielden we voor na het eten. Het eten zelf was een verzameling van verschillende gerechtjes. Zo was er natuurlijk een portie rijst voor alle twee, een viscurry, een curry van kip, een soepje, 3 soorten lokale groeten en frietjes! Het was ontzettend lekker, we hebben echt ons buikje rond gegeten.

Na het eten zijn we nog wat blijven zitten, maar uiteindelijk riep ons bedje. We kropen er vroeg in, zodat we morgen fris zijn voor dag 2! In totaal liepen we meer dan 18 km.