• Day 62

Kerstdag

December 25, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Het is vandaag kerstdag maar van kerst is hier niet veel te merken. Af en toe zie je eens iets kerst-gerelateerd. Het is hier in Myanmar ook winter. Het weer is frisjes met zo’n 28-29 graden en een stralende zon.

Vandaag bezochten we een oude stad, Amarapura. Deze staat vooral bekend om een houten brug die zeer lang is. We kwamen toe met de tuktuk aan het begin van de brug. Deze was enorm toeristisch dus besloten we eerst de omgeving te verkennen. We waren vandaag wat minder goed voorbereid. We wisten wel ongeveer wat we wilden bezoeken maar niet waar ze gelegen waren. 🙈

Dus was het een beetje wat we tegen komen pikken we mee. Eerst deden we een pagoda met een enorme boeddha binnen in. Hier was ook veel ‘muziek’. Wij noemden het lawaai. We liepen verder in de richting waar we dachten naartoe te moeten. We stopten nog in een klooster waar er buiten nog twee gigantische boeddha’s stonden. Bij een beeld stond er nog een beeld van een olifant dat knielde voor de boeddha. We vonden het grappig om te zien. Nog wat verder wandelen en we kwamen aan bij het meer waar ook de brug staat. Hier keken we naar enkele roofvogels die aan het ‘vissen’ waren. Het was een leuk schouwspel.

Lunchen op een rustig plekje met zicht op de brug en op het meer. Dan was het tijd om de brug over te steken. Wat een drukte aan het begin van de brug. Ze is heel populair bij Aziatische toeristen. We voelden ons niet echt veilig in de massa op de brug, er waren namelijk geen leuningen of afzettingen langs de zijkanten. Genoeg in het midden blijven was de boodschap. Eens verder was het wat rustiger. Aan de overkant bezochte we een andere pagoda met terug een grote boeddha in. Deze boeddha zou uit één stuk marmer gehouwen zijn. Buiten was er een feest aan de gang. Vele mensen en kindjes in kostuums waren aan het vieren. Er waren ook vele mooie koetsen getrokken door twee stieren ofwel door een pony. Hier bleven we ook even staan om te staren.

Dan gingen we terug naar de brug om iets te drinken. We liepen deze keer naast de brug. Nu het droogseizoen is, staan er terrasjes naast de brug. Het was ook leuk om alle toeristen op de brug te bekijken. Dan was het tijd om terug naar Mandalay te gaan. Hier besloten we om eens iets westers te eten voor kerst. Het smaakte ons beide. 😊