Bako National Park - dag 3

January 13, 2019 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Deze ochtend was het aan het regenen, wat natuurlijk wel te verwachten is tijdens het regenseizoen. Onze ochtendwandeling leverde niet veel op. De beestjes hebben de regen ook niet zo graag. We gingen eerst naar een uitkijkpunt. Hier hadden we een zicht over het hoofdkwartier. Dit was wel interessant om te zien.

Voor de middag besloten we nog een kleine wandeling te doen in de buurt van het hoofdkwartier. We waren bijna aan het cafetaria toen we ineens aapjes in de bomen zagen. Waren het makaken? Nee het waren silver leaf aapjes! Deze zochten we al een tijdje. Ondanks de regen bleven ze rustig in de boom zitten. Maar Steven zijn fototoestel had de regen wat minder graag, net zoals onze verrekijker. Maar uiteindelijk konden we ze toch goed bekijken. Het waren hele mooie aapjes.

Na ons middagmaal liepen we terug naar onze lodge en zagen we verschillende mensen naar een boom kijken. Eerst zagen we niets maar toen wees iemand en wauw wat was dat. Het bleek een flying lemur te zijn. Dit lijkt een beetje op een vliegende eekhoorn, maar dit dier was vrij groot. En ze had een babytje. We vonden het echt zalig om zo'n dieren op een paar meter van onze slaapplaats te spotten. Er liep ook een wild zwijn rond met haar biggetjes, super schattig!

In de namiddag wandelden we naar een strandje. Dit hadden we voor ons alleen. We liepen wat tussen de rotsen en plotseling spotten we een reuzevlinder! Eigenlijk bleek het een reuzemot te zijn. Echt enorm was ze en met een mooi patroon op de vleugels. Op de terugtocht zagen we nog een troep proboscis aapjes. Hier zat ook een mama met een baby bij! We konden ze echt lange tijd bewonderen en veel foto's nemen.

'S avonds deden we nog een begeleide avondwandeling. Deze was vrij populair, want we waren met 10 toeristen en 2 gidsen in totaal. We zagen een soort adder, een schorpioen, meerdere kikkers, een iguana, wandelende takken, meervallen en drie vogelsoorten. Waaronder een mooie ijsvogel, het was de eerste keer dat we deze 's nachts zagen. Deze soort hadden we ook gewoon nog niet gezien. Op het einde zeiden de gidsen dat er nog vuurvliegjes aan de boot terminal zaten. Die zijn we nog met twee gaan bekijken. Het was echt wel een leuk zicht. De bomen lichte op alsof er kerstlichtjes inzaten. Een fijne afsluiter.