Kinabatangan rivier - dag 2

January 23, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

We stonden vroeg op voor een ochtend wandeling om vogels te spotten. Boi onze jonge gids was iets te enthousiast en liep (volgens ons) iets te snel. We spotten enkel de Oriental pied hornbill tijdens de ochtendwandeling.

Na het ontbijt, was het tijd voor een wandeling rond het meer. We waren net vertrokken of Tat spotte al een mooie vogel op de grond. Het was een Black and crimson pitta. Deze vogel verklaarde we tot bff (best friend forever). Hij is namelijk verzot op bloedzuigers. 😄 We liepen door een moeras wat een mooie omgeving opleverde. Hier spotten we een Monitor lizard. We zagen ook leuke vogels zoals de Wringled hornbill en Red throated barbet. Even pauze ... en terug vertrekken. De gids vertelde tegen Steven dat als we geluk hadden, we gibbons konden zien. We wandelden nu in het deel waar onze gids ze al een paar keer had gezien. Azman deed nog een schietgebedje. Nadat Tat de pitta en de barbet had gespot, spotte ze ook nog een Pygmy squirrel. Ze was in topvorm!

We wandelden verder en spotten niet meer zoveel tot Azman plots Steven bij de arm greep ... auw ... Hij wees en en zei heel enthousiast ‘Bornean gibbon’! 😱 Hij sleurde Steven praktisch bijna mee de jungle in zodat hij ze goed kon zien en foto's kon nemen. Iedereen volgde en we zagen ze heel goed. Ongelofelijk! Maar ze zijn toch verdorie zo snel. Na enkele minuten waren ze uit ons zicht verdwenen. Het is het hoogtepunt van ons jungleverblijf om ze zwierend van tak tot tak in het wild te zien! We hadden al enkele keren de kans gehad om gibbons te zien zonder veel succes. Hierna keerden we opgepompt en blij terug naar het kamp. Steven spotte nog een baby bidsprinkhaan, zo heeft hij toch ook iets gespot. 😜

Nu hadden we wat vrije tijd voor en nu de lunch. We zaten rustig aan het meer op het terras en de Blue eared kingfisher kwam dicht bij ons zitten op de leuning. Zo dichtbij, fantastisch. Toen besloot hij om op een paaltje in het water te zitten. Een prachtige foto ... zou het geweest zijn moest hij er net niet afgevlogen zijn toen Steven zijn fototoestel bovenhaalde. 😂 Na de lunch zaten we wat op het terras van onze hut. Hier spotten Steven een Black-and-red broadbill. We wandelden wat rond in ons kamp en zagen nog enkele vogels en hagedisjes. Tatjana spotte op het einde nog een Rufous-backed kingfisher. Maar Steven geraakte ook in vorm, net op tijd want boottocht nummer twee ging van start gaan.

Maar eerst moest er nog ‘gewerkt’ worden. We plantten enkele jonge boompjes langs de rivier. Dit doet de organisatie, KOPEL, waarbij we geboekt hadden om zo de strijd aan te gaan met de palmoliebedrijven. Zij mogen geen palmbomen planten binnen 100m van de rivier. KOPEL probeert de jungle weer uit te breiden en het voortbestaan van bedreigde en unieke diersoorten mogelijk te maken. We ontmoetten hier een andere lokale heer waarvan de naam ons is ontglipt. Hij kon niet praten maar legde ons met handen en voeten uit hoe we de boompjes moesten planten. Het waren echter niet veel boompjes die geplant moesten worden en we waren dus snel klaar. Het hadden er eerlijk gezegd meer mogen zijn. Zo hadden we nog iets meer kunnen bijdragen.

Tijdens onze boottocht zagen we de verschillende aapjes weer en ook gelijkaardige vogels als gisteren. Er zaten dit keer wat andere vogels bij zoals Serpent eagle en een bijeneter. Onze gids had een zoetwater krokodil gezien. We vaarden dichterbij en hadden een goed zicht. Brr, zoveel tanden. We waren blij dat we een krokodil gezien hadden want door het hoge waterpeil, regenseizoen weetjewel, zitten de krokodillen op de bodem van de rivier en zie je enkel belletje aan de oppervlakte komen. Op de terugweg, deed Steven het teken dat hij iets gezien had. Het was een krokodil die met zijn snuit en ogen boven het water stak. Nu was Steven in vorm. 😄

Tijd om te eten. Onze special guest van gisteren deed weer zijn optreden. Het blijft leuk! Tijdens onze avondwandeling zagen we vogels die een dutje deden, de Hooded pitta. Ook de Black and crimson pitta, die Tat ‘s ochtends had gespot, zagen we nu als een bolletje dons op een takje. Hij zet ‘s nachts zijn veren op om zich te beschermen tegen de muggen. Zo vormt hij echt een balletje. 😊 We zagen nog een ijsvogel die we nog niet gezien hadden, de Ruddy kingfisher. Met zijn paarse kleur is hij wel speciaal. We zagen dan wel geen orang-oetan maar we hebben hem wel geroken. Tijdens de nachtwandeling vroeg de gids ‘Ruik je dat?’ en ja, we roken een doordringende geur. Dat was de geur van een orang-oetan blijkbaar. 😄

Zoals altijd waren ook de bloedzuigers van de partij. Steven had een in zijn nek, bah! Voor het slapengaan zagen we nog twee Whip scorpions (behoren tot de spinachtigen).

Spottingslijst: 38 soorten
    (Vogels)