Labuan Bajo - dag 4 en 5

February 14, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 29 °C

De derde en laatste dag van onze duikcursus om onze open water PADI te behalen. We moesten nog twee open water duiken doen vandaag. Onze instructrice had twee mooie plekken uitgekozen. Maar voor we het water ingingen, maakten we nog een leuke tussenstop.

'S ochtends bezochten we Rinca. Dat is een eiland in het Komodo national park waar ook komodo varanen leven en je kan ze hier iets makkelijker zien. De komodo varanen zijn hier iets kleiner dan die op Komodo zelf. Maar ze waren nog steeds twee a drie meter. Indrukwekkend dus! We deden een kleine wandeling met als beloning boven op de berg een prachtig uitzicht. Ook werd er een filmpje gemaakt waarin Jurrasic Park werd nagespeeld. Een van de kerels die ons mee begeleidt met het duiken werd achtervolgd door onze instructrice in een T-rex kostuum. Geen zorgen het zijn echte duikprofessionals.

Na deze leuke uitstap was het tijd voor duik nummer 1 van de dag. Deze was op een top duikplek, namelijk Batu Bolong. Een van de top 20 mooiste plekken om te duiken. We zijn goed verwend geweest en dat beseffen we maar al te goed. We zagen hier zoveel moois en overal waar je keek was er wel iets cool, van een murene tot een koraalduivel tot een zeeslak. En niet te vergeten, heel mooi koraal! Het was hier zo kleurrijk. We zagen ook twee grote schildpadden, een green turtle en een hawksbill turtle. Jeej! 😄

Na de lunch was het tijd voor onze laatste duik om echte duikers te worden. Hier, op Manta Point, was het plan duidelijk ... manta's spotten. We moesten met de stroming meedrijven en als we een manta spotten moesten we ons vasthouden aan een rots zodat we ze goed konden bekijken terwijl ze bleven 'hangen' boven een koraalplek. Dit doen ze om zich te laten propermaken door kleinere vissen die hun parasieten opeten. Het was niet altijd even makkelijk om ons vast te houden, maar we hebben toch drie-vier exemplaren goed kunnen bekijken. En ze waren echt indrukwekkend! Dubbel zo groot als de laatste die we gezien hadden. Uiteraard zagen we nog andere dingen, zoals een dikke kreeft, kleine zeeslakjes en nemo. Die laatste vond dat hij niet genoeg aandacht kreeg, ook al heeft die een film over hem, en moest perse dicht bij Steven zijn bril zwemmen en zo in zijn zicht komen. Hij was waarschijnlijk jaloers omdat iedereen vol aandacht naar een grote hawksbill turte keek die volop van het koraal en anemonen aan het schrokken was. Hij werd ook aangevallen door verschillende clownvissen die het niet zo leuk vonden dat de schildpad hun huisje opat. Toen was het tijd om naar de oppervlakte te gaan. Het duiken zit er op hier in Komodo nu en we zijn echt verwend geweest op deze prachtige plek. We hebben nu onze Open Water PADI behaald! 😀 Dat werd officieel gemaakt door ons een logboek te geven om onze duiken in te noteren.

Uiteraard werd dit gevierd! Na onze duik hadden we honger en aten we iets in de bar van de duikclub met een pintje erbij. Tat liet zich een tattoo zetten van een manta omdat ze die zo mooi vindt. Geen paniek, het gaat om een henna tattoo. Blijkbaar weten duikers heel goed hoe ze een feestje moeten houden. Er werd goed gefeest deze avond en drank vloeide rijkelijk. Zo werden we ook getrakteerd op enkele shots vodka met een energiepoeder dat je eerst in je mond moest kappen. Het was een leuke avond en we beloofden om nog eens binnen te springen om dag te zeggen voor we vertrekken.

De volgende morgen waren we al vroeg wakker. Maar bleven nog wat in bed liggen om uit te rusten (wie goed tussen de lijnen kan lezen, leest uitkateren 😁). De rest van de dag wandelden we eens rustig door het dorpje en was het voornamelijk rusten en wat verder plannen aan de volgende bestemmingen. We boekten ook een 'live a board', dus de volgende drie dagen spenderen we op een boot om de rest van het nationaal park te verkennen. Zo zullen we Rinca en Komodo bezoeken en op enkele plekken snorkelen. Internet zal er niet inzitten vrezen we dus is het even een stilte. 😊