Taupo

March 20, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag stonden we met toch wat zware en stijve benen op. We voelden dat we gisteren goed gestapt hadden. Na een ontbijtje, trokken we weer verder. Dit keer richting het grootste meer van Nieuw-Zeeland, lake Taupo, maar we reden er enkel voorbij. Onze echte bestemming was de thermale natuurgebieden in de buurt ervan.

We begonnen na de lunch met een natuurlijke warmwaterbron die uitmondt in een rivier. Het was in een park in Taupo en iedereen mag er gratis gebruik van maken. Toch was er niet zoveel volk en konden we toch genieten. De verschillende temperaturen in het water, zowel richting de rivier als richting de bodem, voelde wat grappig aan. Het was wat raar om zo de verschillen te voelen als je door het water bewoog. Of van kou aan de tenen tot warm aan de rug. Na een halfuurtje hielden we het voor bekeken. Er stonden ons nog andere dingen te doen.

We reden verder naar een geothermaal park, Orakei Korako, maar stopten even om de Huka falls te zien. Die laatste is eigenlijk een stroomversnelling. Wel indrukwekkend om te zien hoeveel massa water erdoor gaat. Dan verder naar Orakei Korako. Hier nam je een bootje om aan de overkant van de rivier te geraken, waar een zelfgeleide wandeling begon. We zagen hotsprings, een geiser (jammer genoeg niet zien uitbarsten), mudpools, silica tables en veel damp dat uit grond kwam. Af en toe roken we die ‘heerlijke’ zwavelgeur voorbij komen. Het is iets dat je niet echt gewoon wordt. 😅 Er was ook een thermale grot. Niet zo indrukwekkend op zich, maar wel vrij speciaal. Er bestaan er namelijk maar twee in de hele wereld en deze was er een van.

Na onze wandeling besloten we af te koelen met een ijsje. Het was een prachtige, warme dag vandaag met veel zon. Maar het thermale gebied was toch nog warmer dan ergens ander. Je voelt dus blijkbaar de hitte uit de grond opstijgen.

Tijd om onze camping op te zoeken. We waren nog niet klaar met uitrusten van gisteren. Dus was het top dat onze camping thermale baden heeft. Deze baden worden elke dag gevuld met warm en mineraal rijk water uit de bodem. Als kampeerders mogen wij hier gebruik van maken. We genoten dus nog van enkele warme baden en onze beenspieren vonden het fantastisch. 😄