• Day 14

Sydney

October 28, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 21 °C

Lördag 28/10

Sovmorgon och lugn frukost. Soligt väder, omkring 20 grader.

Vi tog en promenad till Darling Harbour och kom mitt i en broöppning eller rättare sagt en brosvängning eftersom den rörliga delen av bron höll sig i horisontalläge och svängde 90 grader för att ge plats för större båtar att passera. Det passerade inte en endaste båt så antingen öppnar man den som en turistattraktion eller så var det den regelbundna kontrollen av bromekanismen vi hade turen att få se.

Dagen var vikt åt sightseeing med många fotostopp och Harbour Bridge och Operahuset fotograferades från alla tänkbara vinklar. Vi åkte också till Bondi Beach där det spelades Beach Volley under OS i Sydney. Sista punkten var en rundvandring på Operahuset med en väldigt bra guide. Mycket Höganäskakel där och guiden hade t.o.m lärt sig att uttala Höganäs helt rätt.

Kvällen var fri men halva gruppen åkte, tillsammans med reseledare och guide, färja till Manly - en förort till Sydney. Vackert att se staden från vattnet. Där blev det hamburgare på en pub med Halloween-stämning.