Blue Mountains

October 29, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Söndag 29/10 forts

Efter djurparken var det söndagslunch på en bra restaurang med tre rätter och ett glas vin. Portioner är stora på restauranger så jag brukar alltid lämna en del men desserten som var vaniljglass och chokladsås slank ner alltihop.

Här fanns dock ingen möjlighet till tupplur i bussen! En kort bussfärd bort fanns Scenic World, ett (nästan) urskogsområde som tidigare hade haft gruvdrift men nu var turistinriktat. Man hade farit varsamt fram och låtit naturen spela huvudrollen och samtidigt gjort ett stort område tillgängligt för besökare.

Den tidigare gruvbergbanan var nu en hisnande berg-och-dal-bana men bara neråt och i en trång passage i och mellan bergen. Awesome!
    Väl nere fanns en gångbana uppbyggd i trä och vi gick knappt en halvtimme mitt i skogen. En häftigare variant av Artipelag och Dalby Hage.
    Sista etappen var linbana tillbaka till startpunkten. Där fanns det för ovanlighetens skull ;-) en souveniraffär som vi tvingades passera för att komma ut.

Sedan följde den ena utsiktsplatsen efter den andra och naturen är väldigt vacker här. Bara ett 100-tal meter från välskötta villaträdgårdar hittar man hisnande stup och milsvida utsikter.

Tre systrar är tre stenformationer/pelare som enligt sägnen är tre systrar som förstenades av sin pappa för att
    Alt. 1: de inte skulle gifta sig med tre bröder från fiendesidan
    Alt. 2: de inte skulle bli uppätna av ett monster

I båda alternativen kunde pappan senare inte lyckas lösa dem från förtrollningen och därför står de kvar än idag.

Rejält mätta avslutade vi dagen med en promenad i Hyde Park och en lätt förtäring på en pub i närheten.