Melbourne

November 1, 2017 in Australia ⋅ ☁️ 15 °C

Onsdag 1/11

Tidig frukost för att lämna båten 08:30. Precis utanför piren där vi hade lagt till gick spårvagnen in till Melbourne. Vi hade ursprungligen tänkt klara oss helt själv men vår guide sedan tidigare samt vår reseledare lotsade oss till turistcentret och gav oss nyttig information inför dagen. Vi gick veta att ’Queen Victoria Market’ som vi hade tänkt besöka är stängd på onsdagar - trist!
    Där lämnade de oss och vi frossade i ett snabbt internet ett tag.

Vi tog spårvagn till ’Shrine of Rememberence’ som är ett minnesmonument över Australiens deltagare i olika krig samt en utställning, främst om 1’a och 2’a världskrigen. Intressant!

En promenad längs ån som finns där och en enkel lunch på en uteservering.

Efter det var vi redo att ta oss an den verkliga utmaningen: att hitta ett par äkta UGG-stövlar till mig. Det finns nämligen två sorters UGG, i Australien är de ett skyddat varumärke eftersom de traditionellt har funnits sedan urminnes tider, nästan i alla fall. I resten av världen är det ett amerikanskt varumärke och stövlarna tillverkas bl.a i Kina.
    För att förvirra ytterligare säljs båda i Australien som UGG, hur det nu kan gå till? Det har under flera år pågått juridiska processer kring detta och det som är klart är att USA-företaget inte kan registrera sitt varumärke här.

Vi hittade en äkta affär och efter lite valvånda blev det ett par brunbeige halvlånga stövlar.

Nu var vi trötta och bestämde oss för att ta en runda med cirkelspårvagnen och kolla in stan. Den var näst intill fullsatt så vi åkte några hållplatser och steg sedan av.

Henrik är förkyld och mina ben var trötta så vi tog oss direkt till båten.

Espresso och stråkduo i det italienska caféet var eftermiddagens höjdpunkt.
    Vi har dessutom bytt kapten, nu har vi en grek som pratar förståelig engelska samt dessutom har humor.