Dunedin

November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Söndag 5/11

Dags för tågutflykt i Dunedin. Vi hade marschorder 09:00 för att stiga av båten. Och vad händer?
    Köer som inte är av denna världen! Vi stod i kö i över en timme för att få gå av båten och sedan var det kaos i utflyktsadminstrationen eftersom inga tider längre gällde.

Vi blev till slut omhändertagna av en pratglad Kiwi, som är vad de kallar sig här på NZ efter fågeln med samma namn som är endemisk här (förekommet endast här). Han körde buss med dödsföraktande skicklighet samtidigt som han pratade intensivt.

Väldigt vackert landskap. Först böljande kullar med betande får, och små söta lamm och sedan allt kargare klippor. Värmen i bussen gjorde att jag nickade till då och då men Henrik buffade på mig så att jag inte skulle missa det mest sevärda.
    Jag har en irriterande förmåga att nicka till så fort jag sitter stilla och är inaktiv. Vid middagarna har jag aldrig det problemet, pratar väl för mycket!

Målet för bussresan var en tågstation högt uppe bland klipporna. Vagnar från 1935 men med bekvämare stolar än då. Ostbricka och vin blev vår lunch, rikligt och goda smakrika ostar . Vi färdades i en ravin på smala spår och fantastiska brokonstruktioner, utsikten var hisnande vacker. Tågfärden var skakig så det blev inte så mycket bilder för mig. Henrik stod mellan vagnarna i kylan och blåsten och fick bra bilder. De kommer kanske hit i efterhand.

Efter tågfärden blev det sightseeing i Dunedin och Henrik gjorde en konditionskrävande promenad längs en brant gata som t.o.m är brantare än den värsta gatan i San Fransisco, 35 graders lutning. Strongt!
    Jag stannade en liten bit upp och skyllde på min artros, vilket var helt sant.

Den här delen av NZ har inte varmare väder än vi har hemma men mildare vintrar och regn vid rätt tillfälle gör att växter frodas och trivs. Fantastiska rododenderträd och blomsterprakt att glädjas åt.
    Trots samma sommartemperatur som Trelleborg så är palmerna här fastvuxna och höga.

Ny kö i regn för att få komma in på båten igen, dock inte av samma dimension som den på morgonen. Snabbt ombyte till middagen (ett par snyggare jeans och handväska) och så var det dags för drink och mat igen.

Kvällens show var mestadels jonglering så jag sov lite då och då. Aldrig långa stunder så jag missar inte så mycket.