Panorama tour - Aten

October 12, 2018 in Greece ⋅ ⛅ 18 °C

2018-10-12 fredag

Hotellrummet vetter mot en frekvent trafikerad gata så mina snarkningar försvinner i det allmänna trafikbruset.

Frukosten var däremot inte femstjärnig så helhetsintrycket av hotellet blev fyra grekiska stjärnor.

Så var det då dags för Panorama tour. Vi åkte runt i buss och trafikläget var sådant att vi kunde gått i stället och troligen kommit fram fortare. Ett förhållande som gäller många storstäder.

Parlamentet, vid Syntagma-torget där det har varit stora och omtalade demonstrationer, var en av sevärdheterna. I dag, 12’e oktober, är minnesdag för Atens befrielse från nazisterna. Förutom den koreografiskt fulländade vaktavlösningen så lade stadens honoratiores kransar på den okände soldatens grav.

Vi avslutade tour’en på Acropolismuseet. Vår guide var duktig och väl påläst och det var intressant. Det är dock märkligt att många statyer stod fritt i salarna och inbjöd till beröring, som visserligen inte är tillåtet - men ändå!
    Översta våningen visar storleken på Parthenon, ett tempel som byggdes på Acropolisklippan 447-433 före Kristus till Pallas Atenas ära. Pallas Atena är staden Atens beskyddare. Den berömda frisen finns också att beskåda, dvs de delar som finns kvar i Grekland. De delar som finns på British Museum i London visades som kopior i gips. England har hittills inte lämnat tillbaka dem med motivationen att Grekland inte har haft ett museum med rätt miljö (temperatur, luftfuktighet och föroreningar) så de har haft det bättre i London. Nu har Grekland ett museum som har bättre miljö än British Museum så det blir intressant att se vad britterna gör nu.

Sedan var resten av dagen fri för egna aktiviteter. Vi började med en lätt lunch. Sedan promenerade vi i de gamla kvarteren fram till det stora shoppingstråket som vi övergav efter att ha passerat HM-butiken.

Shoppade gjorde vi dock: plåster till mitt knä (ramlade veckan innan vi åkte) samt en kalender för 2019 med 32 ikonbilder per månad. Nära Atens katedral fanns flera kvarter med religiösa affärer och där botaniserade vi. Vi i ikonmålningsgruppen kommer att ha motiv för flera år framöver.