Athen => Cypern

October 14, 2018, Eastern Mediterranean ⋅ 🌙 23 °C

2018-10-14 söndag

Vi började dagen med frukostbuffé-exkursion så att vi vet vilka komponenter vi ska testa de närmaste dagarna.
    Till min glädje hittade jag Swiss Müsli, också benämnd Bircher-müsli. Det är havregryn som blötlagts i mjölk över natten och på morgonen tillsätter man grovrivet äpple och russin. En god och nyttig geggamoja.

Brödet här är märkligt men troligen i de amerikanska gästernas smak. Däremot finns färskpressad apelsinjuice (Kerstin - visst är det en viktig parameter i rankningen av hotellfrukostar) och man behöver inte pressa den själv. Jag började frukosten med en ingefärs-shot som är bra för många olika åkommor.

Pia hade en genomgång med oss så nu vet vi allt om vad som sker under de närmaste veckorna.
    Vi får information hela tiden. Var kväll får vi en fyrsidig pamflett med info om kommande dag och minst ett ytterligare infoblad.

I går fick vi Important Information om farorna i Adenviken. Det finns pirater där och de är aktiva. Kaptenen m stab håller kontinuerlig koll på läget och planerar efter det. Små fiskebåtar som cirkulerar runt vårt skepp anmodas att försvinna och ibland gör båten snabba svängar för att avskräcka dem. Om - vi säger om - fara uppstår ska vi förflytta oss mot mitten av båten och göra som besättningen säger. Vi kommer också att ha en piratövning när vi närmar oss de farofyllda farvattnen. Kaptenen har ett särskilt kodord som han använder om fara uppstår.
    Risken är dock liten då säkerheten är stor ombord och det dessutom är svårt att ta sig ombord på en så här hög båt från en fiskebåt.

Efter lunch deltog jag i en liten akvarellkurs. Jag satt tillsammans med två amerikanska kvinnor som båda två hade varit i Stockholm. Vi hade svårt att höra vad fröken sa så vi försökte så gott vi kunde. Det fanns bilder som vi skulle använda som inspiration men jag försökte få till ett skånskt landskap m blommande raps. Resultatet (se bild) blev inte alltför imponerande. Det ska bli en fortsättningskurs senare men jag vet inte om jag ska gå den. Vi hade trevligt tillsammans och jag gjorde reklam för Lars Lerin.