Limassol Cypern

October 15, 2018 in Cyprus ⋅ ⛅ 24 °C

2018-10-15 måndag

Blå himmel och sol var vår utsikt när vi drog från våra mörkläggningsgardiner. Båten hade lagt till i Limassol, Cyperns näst största stad.

Vi hade ingen inplanerad utflykt i dag så det blev en lugn morgon. Vår plan var att promenera för oss själva. Vi hade läst på nätet om en dumplingrestaurang som använder mjöl från Kina och gör autentiska dumplings. Vi var förberedda med adress och karta och vi hittade den också föredömligt snabbt.

De fyllda Bao-bullarna var goda även om Henrik tyckte att Char sui-köttet var lite i sötaste laget. Dumplingsarna var goda men inte bättre än de man får i Stockholm. En god och lätt lunch och vi fick oerhört bra service eftersom vi var de enda gästerna.

Nu är det varmt, upp emot 30 grader, och under förmiddagen var dessutom luftfuktigheten hög.

Vi var inte klädda för moskebesök men vi kollade in den gamla stora moskén utifrån, den var faktiskt inte särskilt stor.

Mer kultur! Medeltidsmuseet fick ett besök av oss. Nedsatt inträde för oss pensionärer och det var bra med tanke på museets innehåll.
    Lokalen är ett gammalt slott, Lemesos slott. Utspridda artefakter och minimalt med info. Inte ett ord om hur lokalerna hade använts och massor med trappor! Trapporna kan de inte göra något åt men allt annat kan bara bli bättre.
    Det fanns i alla fall en museishop. Några hyllor bakom biljettförsäljaren var hela butiken. Vi slapp lägga så mycket tid och kraft på shoppande.

En bra dag och nu har vi varit på Cypern och i morgon blir det tidig uppstigning inför utflykt till Jerusalem och Betlehem. Innan vi får lämna båten ska vi hinna med att kontrolleras av de Israeliska myndigheterna. Även de som ska stanna på båten ska kontrolleras.
    Mer om detta i morgon.