Livet ombord

October 19, 2018 ⋅ ☀️ 30 °C

2018-10-19 fredag

Medan vi passerar Aqaba-viken tänker jag passa på att skriva lite om båten och hur livet ombord ser ut.

Vår båt heter Azamara Quest och tillhör samma företagsgrupp som Celebrity, som vi senast kryssade på, samt Caribean.
    Det är en förhållandevis liten båt som tar knappt 700 passagerare och drygt 300 män och kvinnor i besättningen.

Personalen kommer främst från Indonesien, Filippinerna och Indien. Totalt finns det upp emot 50 olika nationaliteter bland dem.
    Vi gäster representerar 15 olika länder varav 2/3 är från USA. Det finns några andra svenskar också.

Alla passagerare har basic-nivå avseende drycker, så så länge man håller sig till dem behöver man inte visa sitt kort. Basic-utbudet har hittills väl täckt våra behov och kommer göra så resten av resan också. Vill man dricka exklusiva märken betalar man antingen för en enstaka eller uppgraderar sig för hela resan.

Internet är dyrt och långsamt så högsta prio när vi går i land är att hitta free wi-fi.

Det finns två huvudrestauranger, en med buffé och en med bordsservering. Vi äter buffé till frukost och lunch medan vi aväter middagen serverade vid bord.
    All mat är god så vi äter med god aptit men är i princip aldrig riktigt hungriga, det hinner man aldrig bli.

Utöver det finns det små utskänkningsställen som caféer, hamburger-hak, barer mm. När man ligger i solstolarna på pool-däck (i skuggan) kommer servitörer med små slush - halvsmält sorbet som man dricker.

Det finns två sorters vitt och två sorters rött vin och vilka de är växlar från dag till dag.

All personal, och de är många, är trevliga och artiga och aldrig långt borta. I vår hytt finns fräscha blommor, en fruktskål och inför natten kommer två små petit four’er på ett fat. Vi orkar inte äta vare sig frukt eller små kakor.

Hygienen har hög prioritet ombord. Vid ingången till restaurangerna finns handspritsautomater och vi hör med jämna mellanrum i högtalarna att man, förutom handsprit, ska tvåla i händerna i 20 sekunder vid handtvätt. Personalen torkar ideligen av utsatta ytor med bakteriedödande medel.

Vi strävar efter att gå i trapporna så mycket som möjligt för att få motion. På däcket ovanför poolen finns en löpbana där många promenerat, vi har däremot inte sett någon springa.