Framme i Funchal

November 9, 2019 in Sweden ⋅ ☁️ 4 °C

2019-11-09

Det är segt att flyga i drygt fem timmar. Vi hade förbeställt smörgås och handlade dryck ombord.
    SvD är i alla fall å-läst och en massa musik är avnjuten.

Färden med flygbussen var intressant. Serpentiner, raviner och klippväggar. Den blomprakt vi såg bestod mest av bougainvilla, i stark cerise-lila färg.

Roligt att konstatera att det redan finns tre följare. Ännu inte som Isabella Löwengrip men en bra början.

Hotellet motsvarar alla förväntningar så vi är nöjda.

Vädret är tempererat, omkring 20 grader, varierande molnighet och spridda regndroppar. Lite vind. Bra alltså.

Kvällens letande efter matställe blev en lång promenad längs matgatan i gamla stan. Till slut fastnade vi för ett ställe där det fanns flera matgäster. Henrik tog kött med pepparsås medan jag tog svärdfisk med banan. God fisk men bananen var alltför söt. Kokt potatis och kokta grönsaker med bra konsistens. En ny bekantskap var pimpinel. En lokal grönsak med utseende som avokado och konsistens som gurka. Intressant men relativt smaklös.

På tillbakavägen till hotellet provianterade vi vatten samt choklad. 1177 säger att det är ’ganska’ säkert att dricka kranvatten här så vi köper vårt vatten.