Fakta-ruta

November 14, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

Madeira är 57 km långt och 22 km brett. All jordbruksmark är terrasserad så ytan används optimalt.
    Madeira har 270.000 invånare och c:a hälften bor i Funchal.
    Ön har nästan inga problem med kriminalitet, vi har bara hört sirener från ett utryckningsfordon en gång och då kunde det lika gärna vara en ambulans.

Bananplantan är en ört och har en livscykel på 1 1/2 - 2 1/2 år. Under denna tid ger den en klase bananer på 30-50 kg. När bananerna skördats skär man ner plantan och då kommer det ett nytt skott som blir nästa att ge bananer.
    Bananplantorna har ingen bestämd växtsäsong utan ger frukt året om.
    Trots att bananen innehåller upp emot 80% vatten går det inte att pressa den och få bananjuice. Detta beror på att den har en annan molekylstruktur än tex apelsiner.

Den svarta fisken
    På portugisiska heter den espado, på engelska scabbard och enligt översättningen på min iPhone ska den heta svärdfisk, fast vi redan har en fisk med det namnet.
    Den har INGET svärd!
    När jag nu kollar på Wikipedia så heter den där dolkfisk, vilket är ett bättre namn.
    De lever på 200-1700 meters djup och där är de kopparfärgade till lila. De dör när de dras upp till grundare vatten och ändrar i samband med döden färgen till svart. Eftersom de snabbt kommer upp från djupare vatten ’exploderar’ de inombords och spyr ut sina inälvor. Låter som en grym död.