Hanoi

February 26, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Hanoi, de hoofdstad van Vietnam is heel anders dan de Zuiderse grootstad Ho Chi Minh: de twee steden zijn letterlijk elkaars tegenpolen. De geschiedenis kan dat bevestigen. Het sterk communistische verleden van Vietnam is overal te herkennen in deze stad. De Vietnamese vlag kleurt de straten rood en herinnert aan de overwinning en onafhankelijk van Vietnam.
    Het is een wervelende stad. Alweer scooters overal. Minder gigantische flatgebouwen, maar desalniettemin een zeer dichte bebouwing. Het meer in het midden van de oude stad is, in tegenstelling tot mijn verwachting, ook geen rustige plek. De oevers zijn gevuld met toeristen en lokals, die tevergeefs aan de drukte proberen te ontsnappen. En toch heeft de stad iets gemoedelijks. Ik ontsnap de drukte in de buitenwijken, waar ik buiten een vrouw die fruit verkoopt op haar fiets, weinig andere tegenliggers kruis. Het is koud en grijs in de hoofdstad. Heel even waan ik me in België op een druilerige herfstdag. Ik begeef me naar mijn favoriete Bahn Mi plekje, waar ik deze heerlijke Vietnamese baguette op een klein stoeltje langs de weg naar binnen speel. De perfecte lunch voor nog geen euro...De straten in het oude centrum zijn gevuld met kledingzaken en souvenierswinkels. En of dat shoppen vermoeiend is! Gelukkig is er altijd nog de Egg coffee (koffie met opgeklopt eiwit en suiker) om het leed te verzachten 😅😂