• Day 109

Georgetown (Penang)

March 8, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

We rijden over de 15 kilometer lange brug die het eiland verbindt met het vasteland. Vanop de brug hebben we een goed zicht op de skyline van Penang. Ze bestaat uit hoge flatgebouwen die zijn gebouwd aan de rand van de stad tegen de rivier. Iets meer landinwaarts ziet het eiland er al weer anders uit. We zijn in George town, de hoofdstad en gezelligste stadje van Penang. De Engelse koloniale stijl van de vervallen, maar kleurrijke huisjes geeft de stad een pittoresk karakter. Een wandeling door de stad brengt ons langs de haven en via kleine straatjes en steegjes weer het centrum in. Overal kan je leuke street art ontdekken op de vaak vervallen gevels van de oude huisjes in de stad. Er zijn er een paar erg goede bij. Enkele grote huizen zijn nog goed intact gebleven en zijn opengesteld voor bezoekers. We hebben geen tijd voor een bezoek, maar de gevels zien er alvast veelbelovend uit.
    De resterende dag gaan we met de kabelbaan naar de top van Penang Hill, het hoogste punt op het eiland met uitzicht over het volledige eiland. Afdalen doen we te voet. We wandelen richting de botanische tuinen. Het is een weg van vijf kilometer, waarvan een deel over zeer steile wegen en via een ellenlange trap naar beneden. Wat zijn we blij dat we naar beneden lopen in plaats van naar boven, zeker in deze hitte! We komen enkele dappere wandelaars tegen in de andere richting die het erop wagen. De enige andere tegenliggers zijn troepen makaakaapjes. Die zijn meestal schattig om naar te kijken, zolang je geen eten bij je hebt. De aapjes hebben een slechte reputatie en worden de maffia onder de apen genoemd. Dat wordt snel duidelijk. Aan de voet van de heuvel koop ik me een welverdiend blikje cola. Wanneer een grote mannetjesaap naar me toe komt, is zijn aandacht duidelijk gericht op het felrode blikje. Ik kijk rond en ben in een mum van tijd omsingeld door een hele troep van deze apen. Ze zitten boven mij in de bomen en op de grond en staren me aan met hun priemende oogjes - paniek. Ik gooi het blikje snel hun kant op en ga er van door. En maar goed ook - de mannetjesaap springt er zo op af en eigent hem de buit toe. Oef, dat scheelde geen haartje... 😅