Kuala Lumpur

March 15, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Kuala Lumpur of K.L., zoals de stad hier genoemd wordt, is de wervelende hoofdstad van Maleisië. De stad is zo groot en druk als ze warm is: verschrikkelijk. Gelukkig zorgen lange overdekte wandelpaden boven de stad voor verkoeling en een praktische weg voor verplaatsing van het ene naar het andere punt in het stadscentrum. Ook de ontelbare giganten van shoppingcentra zorgen voor zeer welgekomen verfrissing.
    Het stadscentrum is gevuld met de ene wolkenkrabber na de andere. Het gebouw dat boven alle andere uitsteekt vormt tegelijkertijd ook een belangrijk icoon voor de stad. Met hun 452 meter hoogte waren de Petronas Twin Towers ooit het hoogste gebouw ter wereld. Ondertussen reeds gezakt naar de vijftiende plaats, maar voor mij het hoogste gebouw dat ik zelf betrad. We nemen twee liften naar boven. De eerste stop is ter hoogte van “de brug” die de twee torens met elkaar verbindt. Van op deze 41ste verdieping zijn de auto’s beneden nog duidelijk zichtbaar. De tweede lift brengt ons naar het hoogste publiek toegankelijke punt op 378 meter hoogte. Vanaf hier kunnen we zo ver kijken als het oog kan reiken.
    Vanaf het Titiwangsa meer in het gelijknamige park hebben we een prachtig uitzicht op de torens en ook op een derde toren: de Menera K.L. Tower.
    Verder bezoeken we ook China town. Kleinere huisjes en grote (overdekte) markten zorgen voor een unieke sfeer. We wandelen verder richting Merdeka Square en het prachtige Sultan Abdul Samad gebouw. Onderweg kruisen we enkele mooie moskeeën en verschillende Chinese en Hindoeïstische tempels: een echte mengkroes van culturen.
    Tot slot gaan we naar K.L. Bird park. Waar de vogels “vrij” tussen de mensen vliegen en wandelen. We zien enkele speciale exemplaren passeren. Ook de pauwen zijn breed vertegenwoordigd en laten ons met plezier hun mooie verenpracht zien.
    Kuala Lumpur is een stad die veel te bieden heeft. Voor relatief weinig geld krijg je er een luxe hotel met “infinity pool” en alles er op er aan. Er is echt voor ieder wat wils, zolang je maar een beetje hitte kan verdragen...