Hiroshima - Miyajima

March 23, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 12 °C

We zijn slechts één dag in Hiroshima, net genoeg om een basisindruk te krijgen van de stad. Dat de stad een dramatisch verleden kent, is niets nieuws. Op zes augustus 1945 vaagde de Amerikaanse atoombom “Little Boy” de volledige stad van de kaart. Dit was de eerste atoombom ooit ingezet tijdens een oorlog. De bomexplosie en zijn naeffecten (giftige gassen en radioactieve straling) maakten in totaal meer dan 200.000 doden. Enkele gebouwen zijn wonderlijk blijven staan na de explosie. Zo passeren we langs de zogeheten A-bomb dome, die zich op slechts 160 meter van de explosie bevond. Het gebouw ziet er nog precies zo uit als vlak na de ontploffing. Het herinnert aan een vreselijk verleden, maar staat tegelijkertijd voor de hoop op vrede en een betere toekomst. We lopen verder richting het vredespark waar verschillende monumenten werden opgericht ter nagedachte van de oorlog. Één ervan beeldt een meisje af met een origami kraanvogel geheven boven het hoofd. Dit meisje werd ernstig ziek ten gevolge van de kankerverwekkende radioactieve straling, die de bom verspreidde. In de hoop te genezen vouwde ze elke dag tientallen origami kraanvogels. Na haar dood zorgden haar vrienden voor het oprichten van dit standbeeld in haar nagedachte. Er worden jaarlijks nog duizenden papieren kraanvogels van over de hele wereld gedoneerd aan het park. Verder in het park vind je het Hiroshima Peace Memorial Museum. Het ruime en goed uitgewerkte museum biedt een zeer goede inkijk op het verloop van WO2 in Japan, met name de evolutie en het gebruik van kernwapens tijdens de oorlog.
    De tweede dag nemen we de ferry naar het eiland Miyajima. Het eiland valt perfect te combineren met een uitstap naar Hiroshima. Het tochtje met de ferry duurt slechts een half uur. De plek straalt een echt vakantiegevoel uit, met zijn souvenierswinkels, strand en wijde natuurparken. Het eiland is vooral bekend om de Itsukushima-schrijn, een heilige poort die zou lijken te drijven bij vloed. Voor mij lijkt het eerder een poort die in het water staat, maar het is momenteel dan ook geen vloed. Overal op het eiland lopen herten rond. Het is best een gek zicht zo’n hert op het strand te zien rondhuppelen! We wandelen twee en een halve kilometer op een steil pad naar het hoogste punt. Daar hebben we een schitterend uitzicht over het volledige eiland en de omliggende zee. Weer beneden verwennen we onszelf met verse oesters, een delicatesse waarvoor het eiland bekend staat. Japan is een lust voor het oog en de maag, zoveel is zeker!