Sightseeing i Johannesburg

March 24, 2017 in South Africa ⋅ 🌙 19 °C

Da vi havde valgt at være kort tid i Johannesburg havde vi booket en 1-dags sightseeingtur for at se så meget som muligt af byen på en effektiv måde. Vi blev hentet kl. 9.15 af vores guide og fire andre turister fra USA, som vi skulle tilbringe resten af dagen med.
    Vi startede med at køre til Constitution Hill som er Johannesburgs højesteret. Her lå tidligere et fængsel, hvor både Mandela og Gandhi havde siddet spærret inde, men i dag fungerer det som museum. Efter en rundvisning blev vi kørt videre til en af Johannesburgs højeste bygninger, hvor vi fra 50´ende etage havde en fin udsigt over byen.
    Turen fortsatte til en Township a la en ghetto, der hedder Soweto. Bydelen blev bygget under apartheidstyret til minearbejdere og til de sorte der på det tidspunkt ikke havde ret til at bo i Johannesburg. I dag er det de allerfattigste der bor der. Efter en guidet tur kørte vi til en mindeplads hvor en 13-årig dreng, Hector Peterson, blev skudt af politiet under et af de mange Soweto-oprør. Soweto har været et vigtigt aktiv i anti-apartheid-opgøret. Vi kørte forbi Mandelas hus, men vi var ikke inde.
    Turen sluttede på Apartheid-museet, hvor vi både lærte mere om Sydafrikas historie og om Mandela. Meget stort og spændende museum. Resten af aftenen hjemme i vores mini-lejlighed ordnede vi dagbog og billeder samt planlagde de næste par dage.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.
    Road trip: 0 km på dagen - 43 km i alt.