• Day 12

Pilanesberg til Hazyview

March 26, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 20 °C

Vi startede dagen ret tidligt (5:20 helt præcist), for vi skulle på en morgen-safari. Det var ret koldt og det synes dyrene også, for der var ikke særlig mange af dem der var ude i terrænet. Vi så dog et par næsehorn, springbukke, impalaer, gnuer, en farverig ræv og det helt fantastiske dyr - en leopard. Vores guide sagde, at hun aldrig havde set en leopard om morgenen før, så vi følte os ret heldige.
    Efter safarien fik vi en rigtig god morgenmad, og så var det ellers tid til at tjekke ud. Vi skulle videre til Hazyview der ligger ved Krüger National Park.
    På vej ud af safariparken havde vi en enestående safari på egen hånd. Vi så en masse zebraer, giraffer og gnuer på tæt hold. Vi så vortesvin og flere flodheste og en stor elefant i et vandhul.
    Vi kørte videre til Pretoria, hvor vi havde et stop ved Vortrekker monumentet og tilhørende museum. Det er et mindesmærke for alle dem der kæmpede for friheden i Sydafrika overfor kolonimagten England. Sydafrika har både været en hollandsk og britisk koloni, indtil de blev selvstændige i 1910, dog stadig under det britiske imperium.
    Vi kørte videre til Unionsbygningerne hvor regeringen sidder. Der var en flot have foran de imponerende bygninger og en stor Mandela statue. Herefter kørte vi videre til et supermarked og fik en take away frokost som vi spiste på parkeringspladsen.
    Resten af dagen gik med at køre, og vi var først fremme kl. 21 ved vores overnatning som var et vandrehjem. Vi skulle tidligt op og på safari næste morgen, så vi var hurtigt sengeklar.
    Dagen får 4,5 stjerner ud af 5 mulige.
    Road trip: 595 km på dagen - 833 km i alt.