A 13-day adventure by Jesper Read more

Ready, set, go

March 7, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 31 °C

Så kom den store rejsedag.
    Efter 3 dages forsinkelse fra Thule på grund af storm, og et kort besøg i Aarhus hos familien, gik turen nu fra København via Zürich og Bangkok til øen Koh Samui i det sydlige Thailand ☺.
    Første gang på disse kanter, glæder mig til at komme på eventyr, ud og dykke og snorkle. Men først og fremmest skulle flyve turen lige overstås.
    2 timer fra København til Zürich, godt 10 timer fra Zürich til Bangkok og endelig 1 time fra Bangkok til Koh Samui. Lang tur med Swiss, men fin service og gode muligheder for underholdning, så bl.a. filmen Coco, den kan sagtens anbefales.
    Vel ankommet til Koh Samui i 31 grader fik jeg en shuttle bus til mit hotel. Havde fået en fin villa lige ned til stranden for under 500 kr pr dag men egen lille pool 😊🖒
    Efter en god lur på et par timer, gik jeg ind til Fisherman's Village, ca 1 km væk, og mødtes med min gode veninde Pernille, som også er på Koh Samui på yoga kursus og ferie. Vi fandt en lækker restaurant lige ned til vandet og fik noget super lækkert Thai mad. Efter maden gik vi lidt rundt og kiggede på butikker. Bl.a. faldt jeg over en butik med herretøj, der tilbød et håndsyet jakkesæt til den fyrstelige sum af 39 dollars, tror jeg skal hen forbi senere på ferien og kigge på tøj 😉.
    Derefter var det hjem på hovedet i seng efter en lang lang dag.

Første feriedag ☺

March 8, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

Efter en god nattesøvn ovenpå gårsdagens lange rejse kom jeg op og fik en lækker morgenmad på hotellets restaurant, kort før lukketid.
    Hotellet ligger lidt midt imellem to bydele, på den ene side Fisherman's Village og på den anden side Big Budha Pier. Der er ca. 1,5 kilometer hver vej, så der ligger ikke så meget omkring hotellet, kun nogle andre resorts og en lille butik der hedder Familiy Mart.
    Jeg gik den flotte tur ind til Fishermans Village og kom rundt og kiggede på butikker, bl.a. en skrædder forretning, hvor jeg fik bestilt et nyt håndsyet jakkesæt, med ekstra jakke og 5 skjorter for 15.000 Bath, som er ca 3.000 kroner. Det syntes jeg egentligt er pænt billigt, så glæder til at komme ind til første tilretning i morgen aften ☺.
    Bagefter fandt jeg et hyggeligt sted ved stranden, hvor jeg fik bestilt noget lækkert Thailandsk mad til en sen frokost. Resten af dagen gik med at kigge på forretninger i Fishermans Village og går en tur langs stranden og nyde den flotte natur. Aftenen blev en rolig hygge aften hjemme på hotellet, kunne godt mærke at jeg stadig var træt efter den lange rejse, så gik tidligt i seng for en god nats søvn 😴

Fisherman's Village - Fish Spa

March 9, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 31 °C

Vågnede sent denne fredag, er stadig lidt mærket af rejsen, tidsforskellen, og ikke mindst varmen. At gå fra de minus 25-28 grader på Thule til et par dage i Aarhus med temperature omkring frysepunktet og så videre til Koh Samui med 29-32 grader dag, såvel som nat, kræver lige en lille tilvænnings periode. 🖒
    Dagen startede roligt med en tur i hotellets pool, og lidt afslapning i solen. Omkring en time blev det til, og selv med en faktor 50 sunscreen nåede jeg selvfølgelig at blive lidt solbrændt.
    Efter turen i poolen blev det til en sen morgenmad eller frokost med en lækker kyllingesandwich på hotellets restaurant. Resten af eftermiddagen blev brugt på afslapning.
    Om fredagen er der walking street market i Fisherman’s Village, hvor hele hovedgaden bliver fyldt med små boder med mad, souvenirs, tøj og meget andet. Der var super mange mennesker og en herlig stemning, vil tro man kunne købe alt hvad hjertet kunne begære, også ting som man sikkert ikke vidste man manglede hahaha. Jeg købte nu ikke rigtig noget, ud over nogle vakle æg på et spyd – det skulle prøves. De smagte som en lidt mere tør udgave af normale hønseæg, slet ikke så ringe endda.
    Der blev også tid til aftensmad, som i dag blev til crepes (madpandekager) og en vandmelons shake – super lækkert. Derefter blev det tid til noget selv forkælelse – først 10 minutters fish spa – det kilder helt vildt 😂😂 så 1 times lækker Thai massage med olie – super dejligt for ryggen. Alt i alt kostede det 180 kroner på et rimeligt fint Spa midt i Fisherman’s Village – Tror godt det kunne gå hen og blive til en vane ❤

Koh Nang Yuan & Koh Tao

March 10, 2018 in Thailand ⋅ ☁️ 3 °C

Så blev det lørdag, og vækkeuret var sat til klokke tideligt i forhold til at det er ferie. I dag havde jeg bestilt en udflugt med båd til de to øer Koh Nang Yuan og Koh Tao, der ligger ca. halvanden times sejllads nord for Koh Samui. Pernille har weekend fri fra hendes Yoga kursus, så hun skal også med på tur. ☺
    Jeg blev hentet klokken 8:20 af en minibus, Pernille var allerede blevet samlet op før mig. En kort køretur bragte os hen til speedbåden vi skulle med - fandt ud af at afgangsstedet faktisk ikke var længere end måske 10 minutters gang fra mit hotel af.
    Efter indtjekning/betaling og en noget hurtig morgenmad, blev vi læsset om bord på en stor speedbåd med plads til en 20-25 mennesker. De fleste satte sig ned bagved under tag, men vi satte os ud foran, så vi kunne nyde vejret lidt. Det var lidt overskyet, det var fint så vi ikke blev brændt helt af i solen. Efter ca. en times sejllads begyndte det at blæse mere op og regne ret voldsomt, vi søgte hurtigt ly inden under taget, men da siderne var åbne på båden, hjalp det ikke så meget igen, vi blev alle pænt våde – gjorde dog ikke så meget, da alle have badetøj på indenunder. ☺
    Efter lidt tid klare det nogenlunde op igen, og vi var fremme ved Koh Nang Yuan, som er en lille privat ø – eller reelt to øer forbundet af en lækker sandstrand. Vejret var ikke helt stand vejr, så vi krydsede stranden, og begav os op af nogle stejle trapper til et udsigtspunkt. Der var en flot udsigt deroppe fra – i det hele taget er de fleste steder jeg endnu har set her i Thailand være rigtig flotte og meget idylliske, og sammenholdt med de søde og smilende mennesker, fantastiske service og billigepriser, er det jo let at forstå, at Thailand er blevet et meget populært feriemål. Udsigtspunktet var ikke ret stort, og der var egentligt ret mange mennesker - vi fik møvet os op og fik taget lidt billeder – ned igen og hen til stranden og kigge lidt på de 2-300 kinesere der lige var ankommet kort efter os. Mange af dem var i vandet og snorkle i deres røde redningsveste, nok helt fint, tror måske ikke de alle svømmer så godt igen – men det så lidt vildt ud som de nærmest svømmede rundt derude i flokke.
    Tilbage på båden igen og af sted til næste stop på Koh Tao – et sted med en lille sandstrand samt et lille spise sted – hvor vi skulle have vores frokost – dejlig Thai-mad blev serveret og nydt med stor veltilfredshed. Lige som vi kom til spisestedet begyndte det også at regne ret voldsomt igen ⛆ – god timing. Efter frokosten og regnvejret, var der mulighed for at slappe lidt af ved stranden og sejle lidt i kajak.
    Vi sejlede så videre til et andet sted på Koh Tao, hvor vi skulle ud og snorkle. Båden blev lagt for anker, sammen med en 3-4 andre både, og så kunne vi ellers hoppe i vandet og snorkle. Udstyr var inkluderet i prisen, men jeg havde dog min egen maske og snorkel med hjemmefra samt et lille nyt undervandskamera – den kostede kun 495 kroner hos en dykkershop i Aarhus – det var ret sjovt at tage billeder under vandet, og selvom vandet ikke var super klart var der fint med forskellige småfisk at kigge på og tage billeder af. 🐠
    Turen hjem til Koh Samui var lidt voldsom – der var kommet store bølger – så speedbåden hoppede og dansede en del – der var da også et par af de andre om bord der blev lidt søsyge.
    Tilbage på Koh Samui, blev vi hurtig kørt hjem til vores hoteller igen. Efter et godt langt bad og lidt afslapning på sofaen – gik jeg ind til Fisherman’s Village for igen at mødes med Pernille og finde et sted at spise aftensmad – vi fandt et lækkert sted ud til vandet og fik lækker Thai mad. 😁 Så hen til nærmeste Spa – først fik vi en dejlig ansigtsbehandling, derefter en lækker Thai massage med Aloe Vera – samlet pris 320 kroner for 2 personer. Bagefter gik vi rundt og shoppede lidt souvenirs. Alt i alt en dejlig feriedag med en masse gode oplevelser. 😁

Søndag + Regn = Hviledag

March 11, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 29 °C

Tjaa, i dag blev bare en hviledag. Den startede egentligt med fint vejr, om end lidt blæsende, men endte med voldsom regn ⛆. Havde fundet ud af at der er et super fint stykke sandstrand et par hundrede meter fra hvor jeg bor, så gik derhen fra morgenen af og fik en fin svømmetur efterfulgt af en god morgenmad på hotellet. Resten af formiddagen blev brugt på at komme up-to-date på FindPenguins og sorteret lidt billeder.
    Ved 14-tiden gik jeg hen til Pernille, for lige at sige hej på vej ned i byen, men her var jeg dårligt nok kommet inden for døren før det begyndte at regne ret kraftigt ⛆⛆. Efter en halv times tid holdt det nogenlunde tør vejr, og Pernille besluttede sig for at følge med ned i byen. Jeg skulle ned og booke dykkerture 🐠, men desværre var butikken lukket, dog snakkede jeg med en anden af dykkerbutikkerne og de anbefalede at vente til senere på ugen med at dykke, da det blæsevejr og regn fra i går og i dag havde påvirket sigtbarheden på de gode dykkersteder. Så det må blive i morgen jeg får booket de dykkerture.
    Vi gik lidt rundt og kiggede på butikker og så begyndte det ellers at regne meget voldsomt igen, og det blev bare ved. Vi endte faktisk med at måtte have regnslag på. Vi gad ikke rigtig regnen og fandt hurtigt et spise sted til noget lækkert aftensmad.
    Bagefter gik turen hen til stam spa stedet til endnu en lækker massage (Jeps - kan sagtens holde til det hahaha 😁) til mig, og Pernille fik en Spa Pedicure. Igen var det super godt, absolut ikke sidste gang jeg rejser på disse kanter.
    På vejen hjemad blev der også vinduesshoppet lidt, inden vi skiltes igen. Resten af aften var bare ren afslapning for mig, med et par afsnit af en serie jeg er i gang med.

Jetski + Regn + The Coffee Club

March 12, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 28 °C

Vejret var igen fint fra morgenstunden af og formiddagen blev igen brugt på en god morgenmad, efterfulgt af et par timer ved poolen. Lækkert bare at kunne slappe af 😊 plus jeg endelig kom i gang med den nye Dan Brown bog The Origin.
    Ved middags tid gik jeg ind til Fisherman's Village for endelig at få bestilt mine dykkerture og for at prøve at sejle på jetski - længe noget jeg gerne ville have prøvet - så nu skulle det være 😉. På vejen ned af walking street stødte jeg på Pernille, som sad i The Coffee Club (efterhånden vores stam mødested) og nød hendes pause fra yoga kurset.
    Videre hen til dykkershoppen The Life Aquatic, som styres af Englænderen Allan og Skotten Liam, et par super hyggelige gutter, og jeg fik hurtigt aftalt en dykkertur onsdag til Koh Tao med 2 dyk og en tilsvarende tur torsdag til Sail Rock, som eftersigende skulle være det femte bedste dykkersted i Asien 🖒. Det er i hvert fald det de lokale påstår. Alt i alt blev det 1.800 kroner for de 2 x 2 dyk inklusiv morgenmad, frokost, udstyr, sejltur og afhentning på hotellet - synes egentligt det var en ok pris.
    Nede på stranden lige over for The Life Aquatic var der et sted, hvor man kunne leje jetski, paddle boards og andet udstyr til vandsport. 1.200 bath eller 240 kroner kostede det for en halv times leje af jetski - ved hverken om det er dyrt eller billigt - men har som sagt længe gerne ville prøve det - så af sted det gik.
    Det var mega sjovt 😁 sådan en jetski kan godt nok bevæge sig hurtigt på vandet - hvis ellers speedometeret på den Yamaha jeg ræsede af sted på viste nogenlunde rigtigt, så toppede den omkring de 75 km/t - uanset nøjagtigheden, så gik det super hurtigt fremad på vandet - Fed oplevelse.
    Lige som jeg var kommet i land igen og fik taget et par billeder, begyndte det at trække op til regnvejr igen, med en flok meget mørke skyer der hurtigt trak indover. Jeg fik hurtigt pakket mine ting sammen, og gik ned til The Coffee Club med en super timing, for lige som jeg nåede frem begyndte det at styrte ned - men det skulle så også være det sidste regnvejr indtil næste søndag - resten af ugen har de lovet rigtig flot vejr.
    Jeg spiste tidlig aftensmad i The Coffee Club og eller bare nød udsigten. Mødte også et par tyske piger, der var på backpackertur i Asien, og fik en hyggelig snak med dem, mens vi spiste og ventede på at regnen stoppede igen. Da det blev tørvejr igen smuttede ned forbi en Spa og fik endnu en dejlig massage plus en ansigtsbehandling - super dejligt og super billigt - bagefter fandt jeg en lokal frisørsalon og fik en klipning - samlet omkring 140 kroner for det hele.
    Alt i alt en dejligt ferie dag med nogle gode oplevelser 😊

Mae Nam - Sightseeing

March 13, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

What to do, what to do today? Eftersom mine dykkerture var blevet rykket til onsdag og torsdag, havde jeg ikke de helt store planer for i dag. Efter at have spist morgen mad, sad jeg og kiggede efter nogle vandreruter på Koi Samui, for at komme ud og kigge lidt på øen. Her stødte jeg på en hjemmeside tilhørende en hollandsk pige, som havde boet på Koh Samui de seneste 8 år, og som arrangerede vandreture for folk der gerne vile hike og have en fed natur oplevelse. Vi skrev lidt sammen og hun ville gerne den følgende fredag tage mig med på en vandretur op over de højeste bakker på øen, besøge et tempel deroppe, og slutte i noget der hedder Magic Buddha Garden. Bliver dejligt med en vandretur og lækkert at se øen fra nogle af de smukkeste viewpoints - jeg glæder mig. 😉😊
    Da jeg nu ikke havde andre planer for dagen, besluttede jeg mig for at vandre en tur hen til den næste lille by mod vest, der hedder Mae Nam, en tur på ca. 10 kilometer. Jeg valgte at gå turen derud langs vejen og ville så gå lidt af turen hjem langs stranden. Der var mange, utrolig mange små restauranter og steder med Thai massage. Mange steder stod massagepigerne ude foran butikkerne og spurgte alle der kom forbi, om de ikke ville ind om have en massage eller ansigt behandling - Priserne var nok ned til halv-pris af Massage-Spa stederne inde i Fishermans Village, flere steder nede på omkring 200 bath eller 40 kroner for en times Thai massage med olie - Selvom det var fristende skulle jeg jo videre derudaf i varmen, omkring 32 grader og en bagende sol. Der var meget forskelligt at kigge på, blandt andet et fint stenhuggeri med en masse elefanter og forskellige Buddha figurer i sten. Efter nogle kilometre var det ved at være tid til at blive kølet lidt ned igen, her mødte jeg så en charmerende lille hyggelig café der The Garage Life Coffee Shop - Den var placeret i den ene ende af et værksted og var super fedt indrettet med værksteds tema, en god blading af både retro og moderne - Jeg fik en lækker, dejlig kold, jordbær frugt ice shake, som blev nydt til fulde i den hyggelig kaffe shop med air conditioning kørende på fud knald ☃😁🌡. Derefter gik jeg de sidste 3-4 kilometer, hvor jeg både stødte på en gokart bane og et vandland. Ude ved Mae Nam var der også en form for en walking street ligesom i Fishermans Village, dog så det hele noget mere forfalden og nedslidt ud her - jeg gik ud til stranden, her lå der da et par nogenlunde pæne hoteller og stranden så faktisk meget bedre ud end henne ved Fishermans Village, og kunne da også se at der flere steder på stranden var godt befolket og mange i vandet til afkøling.
    Ved indgangen til Mae Nam walking street lå der en Fransk bager med noget lækkert brød, så her købte jeg min frokost, super dejligt brød 🖒☺. Indgangen var en Kinesisk port med flotte drage hoveder og farver, og i det hele tage var der mange små kinesiske forretninger i området - så måske Koh Samui's svar på China Town. Der var også et rigtig flot og farvestrålende lille Kinesisk tempel.
    Jeg begyndte at gå hjemad igen langs stranden, men gik op til vejen efter et par kilometer og stoppede en moderne Koh Samui Tuk Tuk, hvilket nok reelt svare til deres bybusser, og var en Pick-Up truck med to bænke langs siderne på ladet og et tag henover - Den jeg fik stoppet var godt fyldt op, men der var da lige et par ståpladser på trinbrættet bagved, så der kunne jeg da få en plads.
    Efter et hurtigt bad derhjemme, var det atter af sted ind til Fisherman's Village for at mødes med Pernille og et par stykker fra hendes Yoga kursus - de skulle ud og stå på Paddle Boards og også prøve at lave Yoga på dem. Dog hev skrædderen i den butik jeg havde bestilt jakkesæt mig lige ind i butikken til en hurtig prøvning - det tog lige en 15-20 minutter - som så gjorde at jeg kom lidt for sent til Paddle Board, dog havde Pernille fået en af de andre Yoga folk til at stå og kigge efter mig, idet der var for mange bølger i denne bugt, var de gået i gang med at sejle over til den bugt ved Mae Nam, hvor jeg havde gået rundt i dag. Tammie som "fandt" mig bor på øen, og det er hende og hendes mand der har Paddle Boards'ene. Vi kørte i deres bil om til en strand restaurant, hvor de andre kom sejlende til og hvor vi bagefter spiste en rigtig god aftensmad og havde en super hyggeligt aften.

Red Rock & Twins - Koh Tao/Koh Nang Yuan

March 14, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Så blev det tid til at komme ud og dykke. Kl. 07:20 blev jeg hentet fra hotellet og kørt hen til møde stedet hvorfra vi skulle sejle. I minibussen mødte jeg et Irsk par, der skulle til at tage deres dykkercertifikat, samt en Canadisk kvinde, som det viste sig at jeg skulle dykke sammen med. Ved båden blev vi mødte af 2 dykkerinstruktører, 1 der skulle tage sig af det Irske par, og den anden, en Argentinsk/Engelsk kvinde ved navn Christine - som den Canadiske Shannon og jeg skulle dykke med. Efter en kort introduktion og morgenmad kom vi om bord på en fin stor speedbåd og ellers af sted det gik til Koh Tao og Koh Nang Yuan - Vores ene dyk skulle forgå vest for Koh Nang Yuan - et dykkerspot der hedder Red Rock og det andet dyk på den anden side af øen over mod Koh Tao. På første dyk (42 minutter - 16,9 meter) var sigtbarheden ikke super god, den svingede mellem 6 og 8 meter - men stadig et godt dyk, masser af forskellige fisk hvor højdepunktet nok var en Blue Spottet Sting Ray. Ved andet dyk (45 minutter - 17 meter) var der noget bedre sigtbarhed, nok op mod 20-22 meter - her var der også rigtig mange fisk og her var højdepunktet klart en Morey Eel. Ved begge dyk var der rigtig meget liv dernede og masser af koraller.
    Efter vi kom tilbage til Koh Samui blev vi kørt tilbage til vores hoteller. Jeg fik hurtigt taget et bad, og ellers af sted igen til skrædderen i Fishermans Village, hvor jeg skulle prøve mit færdige jakke sæt - det passede super godt. Bagefter over til The Coffee Club og møde Pernille som sad og spiste. Jeg fik også lidt hurtigt at drikke og spise. Pernille havde ikke fået så meget søvn de sidste par dage på grund af et omrejsende market, der ligger ikke så langt fra hendes hotel og spiller musik til kl 3-4 om morgnen, så vi havde aftalt at hun så bare kunne flytte ud i det ekstra soveværelse der er hos mig. Resten af aften var bare stille og rolig.

Sail Rock!! Desværre ikke!

March 15, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 33 °C

Igen i dag skulle jeg ud og dykke, og blev igen hentet kl. 07:20 fra hotellet - Efter en godt morgen mad var der afgang mod Sail Rock, som ligger lidt syd for Koh Tao. Sail Rock skulle være et af de bedste dykkersteder i Asien, og på denne tid af året er der stor chance for at se Hvalhajer i området. Desværre viste det sig da vi kom derud, at sigtbarheden var lig nul - øv - så vi sejlede videre til et andet dykkersted der hedder White Rock for at lave første dyk der. Det blev et ganske okay dyk (39 minutter - 16,1 meter) med god sigtbarhed og mange småfrisk og masser af flotte koraller - jeg havde lidt problemer med min maske under dykket, som konstant tog en masse vand ind, lidt irriterende, men svært at gøre ret meget ved under selve dykket. Måtte prøve at rense masken samt mit ansigt bedre for solcremen til andet dyk. Efter en hyggelig frokost om bord på båden var vi klar til andet dyk - desværre var der flere steder med dårlig sigtbarhed i dag, så andet dyk blev på dykkerstedet der hedder Twins, som vi også dykkede på i går. Det blev til endnu et rigtigt godt dyk (46 minutter - 13,1 meter) med masser af fine koraller, fisk, også et par større af slagsen, inklusiv en Blue Spotted Sting Ray ☺ - Og denne gang uden helt så mange problemer med dykkermasken. Efter sejlturen tilbage til Koh Samui fik jeg udfyldt min dykkerlog og er nu oppe på samlet 15 dyk siden september 2016 - Det er jeg ret god tilfreds med. 🖒😉
    Senere på aftenen mødtes jeg igen med Pernille inde i Fishermans Village, vi fandt en Thai restaurant, hvor vi kunne komme til at sidde nede på stranden og spise aftensmad - super hyggeligt og masser af lækkert Thai mad.
    Hjemme på hotellet igen, fik jeg pakket de fleste af mine ting sammen, idet det var sidste nat på dette hotel, og da jeg skal på vandretur hele formiddagen i morgen, er jeg nød til at tjekke ud inden jeg tager på tur. Bliver spændende at komme på tur i morgen, og se lidt mere af øen og dens natur - Glæder mig. 😁

Vandretur i bjergene

March 16, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 28 °C

Tidligt op igen i dag - omkring kl. 6 - fik morgenmad og pakket færdigt - på med vandreskoene og så ellers af sted. Fik tjekket ud - hotellet kunne fint opbevare mit bagage - og så ellers af sted til det aftalte mødested med min Hollandske vandremakker Femke. ☺
    Jeg skulle møde hende ude ved Mae Nam walking street, hvor jeg også havde været i tirsdags. Femke mødte mig derude i en bil sammen med hendes mand - han skulle køre os op til Mae Nam Viewpoint, som skulle være startsted for vores 11-12 kilometers vandretur. Midt på øen går der en bjergkæde i en 400-600 meters højde rundt om et par store dale - området er gammelt regnskov blandet med nyere frugt plantager med alt fra bananer, kokosnødder, Durian, Jake fruit, mango, passionsfrugter og meget andet. ☺
    Vores rute i dag ville tage os fra Mae Nam Viewpoint på den nordligste del af øen ned over den østlige del af bjergkæden til Wat Lamai templet og videre til den sydligste del til Magic Buddha Garden, en flot gammel have med en masse Buddha statuer, som en rig mand lod bygge til sin hustru for et par hundrede år siden.
    Det var en super flot og meget varm vandretur, specielt de sektioner hvor vi gik et par hundrede højdemeter opad gav god sved på panden - men hold op hvor var det flot - vi kom forbi nogle helt fantastiske udsigtssteder 😉😁. Oppe ved templet, som var lidt over halvvejs på turen, fik jeg en dejlig frisk kokosnød helt fyldt med kokos mælk eller vand er det nok nærmere - en helt anden oplevelse når kokosnødden er helt frisk - den smagte super godt. Vi var også kort rundt og kigge på templets statuer og et 360 graders viewpoint.
    Vi gik videre mod Secret Buddha Garden, og på hele turen gik vi forbi det ene type frugttræ til det næste - masser af sommerfugle og også et par rovfugle.
    Alt i alt en super god oplevelse - Virkelig en super flot tur med en masse fantastiske indtryk - Og Femke var en super god guide, der samtidig kunne fortælle en masse om øens historie og alle de forskelle træer, palmer, frugttræer og meget andet som vi mødte på vores vej. Ved Secret Buddha Garden hentede Femke's mand os igen og de satte mig af igen ved hotellet.
    Fik fat på mit bagage, og fik en vogn fra hotellet til at køre mig over det nye hotel Beach Republic ved Lamai Beach på østsiden af øen. Her fik jeg tjekket ind i en flot lejlighed med egen pool og 2 soveværelser 😉 - fik mig et bad og lidt at spise - Resten af dagen gik med afslapning og skrive lidt dagbog. Først på aftenen kom Pernille også, vi skal bo sammen her de sidste par dage af ferien. Dagen sluttede med en hyggelig aftensmad og ellers bare afslapning i lejligheden - vi var begge trætte efter de seneste dages strabadser - Pernille med hendes Yoga og mig med dykning og vandreture.