Seychellerne og Sydafrika

March - April 2017
A 30-day adventure by Jesper Read more

Hjemrejse

April 13, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 13 °C

Det var sidste dag på ferien.
    Vi startede med at pakke alle vores ting sammen for første gang siden vi tog fra Seychellerne. Det tog et par timer og vi nåede ca. 70 kg tilsammen.
    Vi havde bestilt massage til kl. 11.30, da vi alligevel skulle tjekke ud af hotellet kl. 11. Og det var både tiltrængt og virkelig dejligt. Det kostede ca. 100 kr. for 40 minutter, så det var en fin pris.
    Bagefter tog vi over i en kirke og drak en kop kaffe. Kirken var delvist lavet om til café, men der var stadig gæster der brugte den til religiøse formål, så det var lidt surrealistisk.
    Vi gik op forbi et supermarked for at gøre de sidste indkøb inden hjemrejsen. Så gik vi igennem parken tilbage til hotellet, hvor vi fik pakket det sidste sammen og fik bestilt en Uber. Vi blev virkelig begejstret for at bruge Uber, da det kostede under det halve af en taxi og var nemt at bestille.
    Ude i lufthavnen fik vi momsen retur på vores varer indkøbt i Sydafrika. Vi spiste de sidste madrationer, tjekkede ind og så mødte vi en af Sirikas venner fra brylluppet som skulle med samme flyver.
    Flyet gik som planlagt kl. 18.05. Vi skulle flyve ca. 9 timer, skifte fly i Dubai og flyve ca. 7 timer mere inden vi landede i København kl. 13.00 dagen efter.
    Dagen får 3 stjerner, da den mest gik med at vente og rejse, men selvfølgelig trækker massagen op.

Castle of Good Hope og Robben Island

April 12, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 17 °C

Vi havde på forhånd booket en tur til Robben Island, som er en ø der ligger 11 km ud for Cape Town. Turen var først kl. 15, så vi havde mulighed for andre aktiviteter i løbet af formiddagen.
    Efter morgenmaden gik vi ned i byen for at se Castle of Good Hope. Det er et gammelt bevaret fort, der nu fungerer som museum. Der var en parade med nogle soldater og der blev affyret en lille kanon, mens vi var der.
    Vi besøgte endnu et par butikker med sydafrikansk kunst, bl.a. er deres figurer lavet af ståltråd og perler et kæmpe hit i øjeblikket. De er håndlavede, men de store figurer som er klart de flotteste er for dyre, så vi fik ikke købt så meget. Vi bookede en massage til dagen efter.
    Vi gik ned mod Waterfronten hvor vi brugte et par timer på souvenirbutikker og et shoppingcenter. Priserne i Cape Town er generelt skruet meget op i forhold til Johannesburg. Vi fik en lille frokost i Food Markedet, og derefter tog vi ned til kajen.
    Kl. 15 sejlede båden til Robben Island, og det tog ca. 45 minutter at komme derud. Ude på øen tog vi med en bus, hvor en guide viste os rundt og fortalte om øens historie. Den er mest kendt for at have fungeret som et fængsel, hvor bl.a. Nelson Mandela sad indespærret i 18 år. Tidligere blev øen brugt til syge mennesker, som man skulle have gemt af vejen. Efter busturen og et besøg i fængslet og Mandelas celle tog vi båden tilbage til Cape Town igen.
    Vi havde besluttet at bruge den sidste aften på at tage i biografen og se "Baby Boss". Efter biffen tog vi en Uber hjem til hotellet.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.

Table Mountain og Signal Hill

April 11, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 19 °C

Vi vågnede op til en skyfri himmel med dejligt solskin - et perfekt vejr til at komme op til nogle af byens mange udsigtspunkter.
    Efter en god morgenmad tog vi en Uber op til kabelbanen til Table Mountain, der er det største og højeste bjerg i Cape Town (ca. 1100 m højt). Den idé var der også mange andre der havde fået i det gode vejr. Banen åbnede kl. 8, og da vi kom derop kl. 9 var der allerede næsten halvanden times kø for folk som havde købt billet online. Ventetiden var nok dobbelt så lang for folk der ikke havde købt billet i forvejen, så det var vi glade for at vi havde gjort. Turen i kabelbanen var lidt sjov, da vognens gulv roterede undervejs, således at alle ville få den gode udsigt på turen - ret smart. Vi gik rundt et par timer på det store bjerg, hvor der var en fantastisk udsigt over Cape Town, Robben Island og Peninsula-halvøen med Kap det Gode Håb. Efter en kaffe og kage i caféen kørte vi ned igen. Køen til nedturen var knap så lang, dog stadig træls, men det var hele oplevelsen værd.
    Da vi var kommet ned fra bjerget igen, tog vi en ny Uber til Signal Hill, som er et højdedrag på 350 meter med god asfaltvej hele vejen til toppen. Det ligger tættere på Cape Towns centrum, og her var der en super udsigt til Table Mountain og stadig også en god udsigt over Cape Town og kysten. Højdedraget blev flittigt brugt som startrampe af paraglidere, og man kunne også købe sig til en tur. Det sprang vi dog over i denne omgang. Lion´s Head (på 669 m) som er det tredje ikoniske bjerg var vi også nødt til at springe over denne gang.
    Vi valgte at gå ned til midtbyen igen via en sti på siden af Signal Hill. Vi brugte en times tid på at kigge lidt på forretninger før vi gik forbi Food Lovers Market igen og købte noget lækkert bland selv salat med hjem til aftensmad på hotellet. Vi trængte til at være lidt hjemme og slappe af og have en rolig aften for os selv på hotellet.
    Dagen får 4,5 stjerner.

Cape Town Sightseeing

April 10, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Vi havde planlagt at tage på toppen af nogle af bjergene der omringer byen, Lion's Head og Signal Hill, for at få en god udsigt. Desværre var det overskyet og toppene var helt indhyllet i tåge, så det ville ikke rigtig give mening at tage derop.
    Vi besluttede i stedet at køre lidt rundt og se lidt mere af byen og at tage ud i et shoppingcenter lidt uden for byen. Det var et kæmpe stort center med en masse internationale butikker, og eftersom det ikke var meget billigere end i Danmark fik vi ikke købt så meget.
    Vi kørte tilbage til byen og afleverede vores lejebil, som havde fragtet os næsten 4.400 km på de sydafrikanske motorveje, landeveje og grusveje. Det var lidt vemodigt, selvom bilen ikke levede helt op til vores forventninger.
    På gåturen tilbage til hotellet fik vi set lidt mere af byens centrum og dens grønne områder. Vi kom forbi en park, Companys Garden, og vi fik frokost på Food Lovers Marked, som er et stort marked med kold buffet, varm buffet, sandwicher, salater og meget andet. Derudover var der masser af turistboder og spændende butikker med sydafrikansk kunst. Vi fik ikke rigtig købt noget, men tog tilbage på hotellet og slappede af et par timer.
    Om aftenen havde vi en middagsaftale med Chris og hans familie og venner på en restaurant ved Victoria & Alfred Waterfront. Vi var 15 der mødtes til et dejligt gensyn og en rigtig hyggelig aften. Det var en lækker restaurant med lokal mad, og Gitte fik en vegetarret, mens Jesper smagte både muslinger, impala, struds, kudu, bøffel og springbuk. Vi tog afsked med dem alle for sidste gang og tog en taxi hjem ved midnatstid.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.
    Road trip: 53 km på dagen - 4.395 km i alt.

Boulders Beach og Cape of Good Hope

April 9, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 22 °C

Efter en god nattesøvn stod vi op og fik morgenmad og pakkede sammen. Det lykkedes os at komme af sted på dagens etape i nogenlunde tid.
    Første stop var Boulders Beach i Simon's Town. På denne strand er der en koloni af afrikanske pingviner der holder til. Det er en godt besøgt turistattraktion og det var en super oplevelse. For at holde turisterne på afstand af pingvinerne, er der bygget nogle hævede platforme som man skal holde sig på. Pingvinerne så rigtig søde ud - specielt når de gik på deres meget karakteristiske vraltende måde - nogle af dem rugede på næste generation, nogle legede i vandet og andre igen solbadede på stranden. Vi nøjedes med at tage nogle billeder, selvom det var fristende at tage en af dem med hjem i kufferten.
    Næste stop på ruten var Kap det Gode Håb, som er det sydligste punkt af Cape Peninsula halvøen. Dette område er også en kæmpe turistattraktion med mange mennesker, der alle forsøger at komme længst ud på spidsen af Table Mountain National Park. Af samme grund besluttede vi at tage en lille vandretur op på nogle af de høje klipper og få nogle gode billeder, før vi stillede os i kø til at få et billede med skiltet "Cape of Good Hope".
    Cape Point, der er et højt bjerg ved siden af Kap det Gode Håb, var næste stop. Vi kunne køre et stykke derop og derefter vælge at gå resten af vejen eller tage et kabeltrukket tog til toppen. Vi valgte at få ligt motion og brugte ca. 30-45 minutter på at gå op til fyrtårnet og nyde den dejlige udsigt og få nogle gode billeder.
    Bagefter kørte vi ud af nationalparken igen og forsatte af en utrolig smuk kystrute der hedder Chapman's Drive til Hout Bay. Her var der nogle store sæler ved havnekanten, som så ud til at nyde at underholde de forholdsvis mange turister. Det var også muligt at tage en bådtur ud til en lille ø der hedder Seal Island, hvor der skulle være hundredvis af sæler. Vi havde det fint nok med sælerne i havnen, og vi valgte i stedet at køre det sidste stykke ind til Cape Town og få tjekket ind på vores hotel, hvor vi skulle tilbringe de sidste 4 dage af vores ferie.
    Vi havde egentlig fundet et godt spisested med afrikansk mad og ikke så langt fra hotellet, men uheldigvis for os var det fuldt booket da vi kom. Vi valgte i stedet at gå ned til Victoria & Alfred Waterfront, som er byens turistområde med restauranter, barer og et pariserhjul. Her fandt vi os et fint sted at spise, hvor Gitte fik en god pasta og Jesper fik en 300g grillet afrikanerbøf. Senere mødtes vi med Chris og Sirika og nogle af de andre gæster fra brylluppet på en pub til en enkelt øl.
    Dagen får 4,5 skønne stjerner.
    Road trip: 170 km på dagen - 4.342 km i alt.

Vinsmagning

April 8, 2017 in South Africa ⋅ 🌙 23 °C

Vores ophold på vinslottet var ovre og vi skulle videre til Stellenbosch, hvor vi havde booket en vinsmagningstur til dagen. Vi pakkede sammen, tjekkede ud og spiste morgenmad, og så tog vi afsked med Chris og Sirika og alle gæsterne fra brylluppet. Nogle af dem skulle videre på ferie og andre skulle hjem. Vi ville formentlig komme til at møde nogle af dem igen i Cape Town, og vi skulle sågar med samme flyver fra Sydafrika som en af deres venner.
    Vi kørte til nabobyen Stellenbosch, der er en meget hyggelig feriedestination, også for sydafrikanerne. Vi tjekkede ind på vores hotel, og derefter blev vi samlet op til vores vinsmagningstur. Det var lidt samme koncept som Hop on Hop off, hvor en minibus kørte i en rute mellem seks forskellige vingårde, og så kunne vi selv bestemme, hvor mange steder vi ville besøge. Vi endte med at besøge fire vingårde og et brandydestilleri.
    Vi fik smagsprøver alle steder på mellem 3-5 vine - blandede rødvine, hvidvine og roséer. Der var også chokolade-smagning et par af stederne. Alt i alt var det en meget sjov tur, men vi er ikke helt til sydafrikanske vine, så det var faktisk kun et par stykker af dem, som smagte os.
    Da vi kom hjem til hotellet igen gik vi en tur ned i byen og kiggede lidt på butikker og på aftenlivet. Det var lørdag aften, så der var mange mennesker i restauranter og barer. Vi gik hjem på hotellet og skrev dagbog og gik tidligt i seng.
    Dagen får 3,5 ud af 5 stjerner.
    Road trip: 10 km på dagen - 4.172 km i alt.

Chris og Sirikas bryllup

April 7, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 24 °C

Det var en dejlig følelse at vågne op i det enorme soveværelse i skønne Webersburg vinslot. Vi var veludhvilede og vi havde ikke andre planer for dagen end at være gæst ved et bryllup der, efter gårsdagens begivenheder at dømme, kun kunne blive helt fantastisk. Det var rart at opleve at være en del af et fællesskab igen efter at have rejst alene rundt i godt 3 uger. Alle var så søde, og det gjorde det ekstra spændende at der var folk fra både Europa, USA, Canada og Sydafrika.
    Morgenmaden var ubeskrivelig lækker, og efter et par praktiske gøremål med at booke næste dags vinsmagning og overnatning, kunne vi med god samvittighed lægge os ved poolen et par timer inden vi skulle gøre os klar.
    Brylluppet startede 15.30 med bryllupsceremoni i haven. Ceremonien foregik under en hvid pavillon og der var opsat hvide stole og udleveret hvide paraplyer til gæsterne. Solen skinnede og det var en fantastisk kulisse med bjerge og søer som baggrund og indisk musik i højttalerne. Både Chris, Sirika og forlovere var klædt i traditionelt indisk tøj, og hele ceremonien var indisk med et vestligt præg. Præsten var meget morsom, og han var god til at forklare de enkelte ritualer som brudeparret og deres nærmeste familie skulle igennem. Bryllupsceremonien var både interessant, sjov og smuk, og vi fik serveret sorbetis undervejs.
    Efter ceremonien skulle der tages gruppebillede af de ca. 120 gæster, og mens brudeparret og nærmeste familie fik taget resten af bryllupsbillederne kunne vi andre nyde solen med drinks og indisk snacks.
    Vi blev ved 18.30-tiden ført til bords, og hovedpersonerne blev præsenteret mens de kom ned af en stor trappe. Sirika havde skiftet til en smuk hvid brudekjole og Chris til jakkesæt.
    Der blev først holdt taler af forældrene og brudeparret. Så blev der serveret en indisk buffet. Der var taler fra flere familiemedlemmer og venner. Så skar brudeparret bryllupskagen, og derefter gik vi alle udenfor i mørket og fik taget endnu et gruppebillede med stjernekastere. Brudeparret havde deres første dans med hinanden og derefter med forældrene, og der blev serveret dessert. Resten af aftenen gik med at danse, og festen sluttede kl. 12.
    Det var et helt igennem fantastisk bryllup.
    Dagen får 5 dejlige stjerner.
    Road trip: 0 km på dagen - 4.162 km i alt.

Nelengu og Braai i Webersburg

April 6, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 21 °C

Vi stod op ved 7-tiden for at gøre os klar til første dag af Chris og Sirikas 2-dages bryllup. Efter en god morgenmad, pakkede vi bilen og begav os af sted mod Webersburg vingård i Stellenbosch. Der var helt fantastisk, og her skulle vi tilbringe de næste to dage under festlige omstændigheder sammen med venner og bekendte.
    Dagens officielle program var Nelengu, som er et indisk før-bryllupsritual. Først skulle Sirika sidde på en stol på et podie, imens nærmeste familie og venner af gifte kvinder på skift skulle velsigne hende. Derefter var det Chris´ tur. Det tog nogle timer før ceremonien var overstået, og vi fik i mellemtiden talt lidt med de andre gæster mens der blev serveret en lækker indisk buffet. Meget hyggeligt og bestemt en oplevelse.
    Webersburg er en smuk vingård bygget i ca. 1796 som ligger omgivet af vinmarker og med udsigt til flotte bjerge samt den smukke Stellenbosch dal. Da det er en vingård, brugte vi selvfølgelig eftermiddagen på vinsmagning og hygge med nogle af de andre gæster.
    Hen på aftenen var der Braai, som er den sydafrikanske version af en grillfest, og maden var rigtig lækker. Selskabet var super hyggeligt, og vi lærte en del af Sirika og Chris' familie og andre venner at kende. I løbet af aftenen var der mulighed for at få Henna tatoveringer, som er en indisk tradition, og Gitte fik en smuk en af slagsen på hendes hånd. Vi var også vidner til en lidt sær/sjov tradition fra Chris´ familie, som gik ud på at tage et kondom over hovedet og puste det op med næsen til det sprang.
    Alt i alt en rigtig god dag der får 4,5 ud af 5 stjerner.
    Road trip: 83 km på dagen - 4.162 km i alt.

Det sydligste punkt i Afrika

April 5, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 17 °C

Inden morgenmaden gik vi en tur ned til stranden, som kun lå 200 m fra vores guesthouse. Det var meget smukt, men vandet var også meget koldt, så Jesper nøjedes med at dyppe fødderne.
    Efter morgenmad og udtjekning kørte vi til Mossel Bay, som er en turistfyldt sommerferiedestination ude ved vandet. En flot og hyggelig by som vi kørte lidt rundt i inden vi kl. 10 mødte op i Zelexa Beauty Spa for at få massage. Det var super tiltrængt efter de mange timer i bilen, og det var super dejligt. Vi fandt efterfølgende et godt kaffested i byen som vi havde læst om, og udover vores To Go kaffe fik vi også købt noget souvenir-kaffe med hjem.
    Vi fortsatte vores køretur sydvest på, for næste destination var Cape Agulhas som er det sydligste punkt i Afrika (det er ikke Kap det Gode Håb som vi ellers lærte i skolen).
    For første gang i Sydafrika oplevede vi regnvejr, men det holdte heldigvis en pause lige da vi landede i L'Agulhas, og vi havde derfor en tør og fin tur og kunne få nogle fine billeder af punktet, der deler det Indiske ocean og Atlanterhavet.
    Efter frokost på den nærliggende restaurant hvor Gitte fik en sydafrikansk vegetarret og Jesper skulle smage strudsekød kørte vi videre til Caledon, hvor vi skulle sove i nat. Det lå kun ca. 80 km fra Webersburg, hvor vi den efterfølgende dag skulle være til Nelengu med Chris og Sirika allerede kl. 10.30.
    Aftenen foregik med forberedelser til den efterfølgende dag, såsom at gøre tøj klar, skrive kort og ordne negle, skæg og hår, så vi ikke skulle for tidligt op den næste dag.
    Dagen i dag får 4 stjerner ud af 5.
    Roadtrip: 423 km i dag - Total 4.079 km.

Kragga Gamma og Garden Route

April 4, 2017 in South Africa ⋅ ☁️ 19 °C

Efter morgenmaden og tjek ud kørte vi til dyreparken Kragga Gamma, der også er en privat dyrepark. Vi så både næsehorn, zebraer, giraffer, bøfler, geparder (en enkelt af dem var tam), vortesvin, en ugle, en skildpadde og diverse typer råvildt og antiloper. Ved indgangen blev vi advaret om aggressive næsehorn, så vi skulle endelig holde god afstand til dem. Vi kom helt uforsætligt meget tæt på et af dem, da det pludselig gik ud foran vores bil, men det gjorde heldigvis ingenting.
    Vi fortsatte vores tur langs den berømte Garden Route, der er en landevejsstrækning tæt på kysten med mange attraktioner undervejs. Køreturen var ikke så flot som vi havde forventet, men vi oplevede meget undervejs. Vi stoppede og fik frokost på en restaurant der var udsmykket som en ægte 60'er diner i amerikansk stil.
    Vi havde også et par stop ved nogle broer, hvoraf den ene bro er den højeste i verden hvorfra man kan springe Bungee Jump, og vi så da også et par modige sjæle. Vi havde desværre ikke selv tid, så vi nøjedes med at købe lidt flere souvenirs inden vi kørte videre.
    Turen fortsatte til Knysna, hvor vi kørte op til et udkigspunkt og så ud over den smukke by. Herfra kørte vi videre til Mossel Bay, hvor vi havde booket overnatning på et vandrehjem, der dog mindede mere om et Bed & Breakfast. Et hyggeligt sted. Aftenen gik med planlægning og dagens udgave af "Gift ved første blik", hvor vi trofast følger vores ven Allan.
    Dagen får 3,5 stjerner.
    Road trip: 401 km på dagen - 3.656 km i alt.