Naar de regenwouden van Springbrook

May 23, 2022 in Australia ⋅ 🌧 18 °C

We zijn vroeg wakker, maar zijn zeker niet de eerste bij het ontbijt. Blijkbaar zijn Australiërs vroege vogels. Het buffet valt ons in de smaak, er is keus tussen veel warme gerechten, toast en yoghurt. Na het ontbijt spot ik nog een paar Fokkers, waarvan er in Australië nog grote aantallen van rondvliegen. Ze zijn perfect voor de wat hardere omstandigheden in voornamelijk de Outback. We laten ons vervolgens ophalen door Jucy, de chauffeur blijkt een Australiër te zijn met Nederlandse ouders. Hij spreekt dan ook goed onze taal.

Het afhalen van de camper gaat heel vlot, we hebben nog nooit zo snel een auto afgehaald. We krijgen een zeer oude Nissan bus met 390.000 km op de teller. We wisten dit van te voren al en we hebben hem ook voor een prikkie gehuurd. Het interieur is zeker gedateerd, maar alles zit erin, inclusief electrische kookplaat, koelkast/vriezer en wasbak. Ook zitten er twee gastoestellen bij voor buiten.

We rijden via de snelweg die dwars door het centrum loopt naar een shoppingmall waar we bij de Woolworths boodschappen doen. De prijzen liggen uiteraard een stuk hoger dan in Nederland. Met een kar vol boodschappen kunnen we de komende tijd vooruit.

We volgen de snelweg verder zuidwaarts en volgen bij Nerang een kronkelende weg rond een stuwmeer. Je kan goed zien dat het waterpeil hoog staat na de extreme regen van de afgelopen maanden. Het laatste stuk omhoog naar het Springbrook N.P. is met stukken van 17 procent erg steil en de bus heeft hier veel moeite mee. Springbrook ligt op een hoogvlakte op zo'n 600 meter hoogte, het is er dus ook wat frisser dan bij de kust. We stoppen bij een mooi uitzichtpunt waar je tot aan Brisbane kunt kijken en over de regenwouden van Springbrook.

Eenmaal boven kiezen we een plek uit op de camping van het park genaamd de Settlement. De camping bestaat uit allerlei kampeerplekken in het bos. Verder is er alleen een toilet en overdekte kookruimte. Buiten ons is er op dat moment niemand, behalve wat nieuwsgierige wilde kalkoenen en een paar walibies. Wij ordenen de spullen en gaan vroeg slapen. Het is rond 18 uur toch al helemaal donker, voor je gevoel is dit veel later op de avond .