Magnetic Island: koala's spotten

June 8, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 27 °C

Na het ontbijt rijden we vanuit Airlie Beach via de Pacific Coast Way richting het noorden. Het stuk naar Townsville is om de zoveel kilometer opgebroken en het schiet hierdoor niet zo op. Overal worden inhaalstroken aangelegd, zo te zien zijn ze nog jaren bezig. Een upgrade is hard nodig, dat vinden de Australiërs ook. Er staat een bord langs de weg, waarop staat dat ze in Malawi een betere highway hebben. Deze zal door de Chinezen zijn aangelegd, ze zullen hier wel gelijk in hebben. Heuvels en valleien vol suikerriet wisselen elkaar af.

In Townsville hebben we een rustige camping uitgezocht, op het gedeelte zonder electra staan we alleen tussen de hoge bomen. We maken als enige gebruik van het zwembad, wat niet heel warm is, maar voor ons een prima afkoeling biedt voor het hete en benauwde weer. Als we zitten te eten krijgen we bezoek van een soort steltlopers, die met zo'n hoge toon beginnen te krijsen, dat we ze vriendelijk verzoeken verder te gaan. Zodra de duisternis is gevallen spotten we nog 2 buidelratten die in de boom naast ons wonen

De volgende ochtend rijden we vroeg naar de veerhaven om de boot van 7:45 uur te nemen naar Magnetic Island, wat op 20 minuten varen van Townsville ligt. Eenmaal daar nemen we de bus, die vol buitenlandse tieners zit, naar de Forts Walk. Dit is een wandeling van een paar kilometer naar de top van een heuvel waar een oude legerbasis ligt uur de Tweede Wereldoorlog. Onderweg kunnen we met wat geluk 🐨 zien, hier woont de grootste populatie van noord QLD.

Het is een mooie dag en nog niet zo warm, dus prima wandelweer. Het pad slingert zich omhoog door een mooi bos, sommige bomen staan geel in bloei. Na ongeveer 20 minuten hebben we geluk en zien we twee koalaberen aan beide kanten van het pad. De ene zit geklemd tussen een klein takje en de stam van de boom. Het ziet er niet echt comfortabel uit, maar hij lijkt tevreden aan het slapen te zijn. De andere ligt wat hoger op een dikke tak.

We vervolgen onze weg omhoog en hebben op verschillende punten mooi uitzicht over zee, de omliggende eilanden en het vasteland. Bovenop de heuvel staat een oud commandocentrum en radiotoren. Nadat Japan in 1942 bombardementen uitvoerde op Townsville is deze post gebouwd, die voornamelijk door vrouwen werd bemand. Ook waren er in Townsville tienduizenden Amerikaanse soldaten gelegerd, waardoor de stad erg groeide.

Op weg naar beneden kijken we nog even bij de koala's, die om beurten heel even wakker worden. We nemen de bus terug naar de veerhaven en eten daar een pie voor de lunch. Wachtend op de veerboot spotten we een paar kleine wallabies die tussen de keien van de pier wonen.

Straks vervolgen we onze weg naar de hoogste waterval van Australië en het regenwoud van het Wooroonooran National Park.

We hebben ook nog 3 blogs gepost met foto's en video's van onze actioncam, deze staan wat verder naar onderen (bij de Whitsundays en Fraser Island).