Wooroonooran NP : daar loopt een .....

June 10, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf Wallaman Falls dalen we weer af naar de kust en doen boodschappen in Ingham. Van daaruit rijden we noordwaarts en zien we naast het gebruikelijke suikerriet ook bananenplantages verschijnen. De trossen bananen zitten in een beschermde zak om ze te beschermen tegen ongedierte en ziektes.

We stijgen geleidelijk en rijden tussen glooiende heuvels door tot aan de rand van het regenwoud van het Wooroonooran National Park. Bij de Namur Tropical Skywalk kun je over een verhoogd platform op 30 meter door het woud lopen. Dit geeft een totaal ander perspectief op hoe een regenwoud eruit ziet.

Een deel van dit woud is in 2003 tijdens een cycloon tegen de vlakte gegaan, waardoor er plaats kwam om dit platform te bouwen, maar ook jonge planten en bomen de ruimte kregen om te groeien. Over het algemeen staan er bomen die een jaar of 50 oud worden en ook kleiner blijven, en bomen van tientallen meters hoog die honderden jaren oud worden. We horen veel verschillende vogels, maar door het dichte bladerdak zien we ze niet. Vanaf een uitkijktoren kijken we neer op een rivier die tussen de bergen door loopt. De hoogste berg van Queensland zit helaas in de wolken.

Vijf kilometer verderop ligt onze camping bij Henrietta Creek, ook midden in het regenwoud. Tegen de schermering loop ik over een wandelpad naar de Creek toe, waar je ook kijkt is wel wat te ontdekken. Dikke boomstammen met uitgestrekte wortels, lianen die aan de bonen hangen en allerlei planten die zich aan de boomstammen hechten. Als ik terug op de camping kon loopt daar ineens de moeilijk te spotten reus op zijn gemak rond, de Cassowary. Deze vogel die niet kan vliegen komt alleen voor in Australië en Papoea en is de op twee na langste en op één na zwaarste vogel. In het halfduister ziet hij er nog indrukwekkender uit. Ze zijn ook niet voor de poes, vooral de mannetjes kunnen hun vrouw fel verdedigen. Ze behoren naast de Krokodillen en kwallen tot de dieren waarvoor je moet opletten.

De volgende ochtend doen we twee korte wandelingen naar de Wallicher en Tchupala Falls.