Bam, Iran

January 29, 2017 in Iran ⋅ ⛅ 28 °C

In de avond ben ik aangekomen in Bam, een stad die in 2003 verwoest was door een aardbeving van 6.6 op de schaal van Richter. Omdat de meeste huizen van leem en klei gemaakt waren zijn er ontzettend veel doden gevallen, ongeveer 26,000 (op een totale populatie van 40,000). Daarnaast was ook het oude Arg-é Bam (het voormalig grootste gebouw van klei ter wereld) verwoest.
    Na de aardbeving zijn is de overheid bezig gegaan met het herbouwen van het fort. Hier zijn ze tot op de dag van vandaag mee bezig. Tijdens mijn tweede dag in Bam heb ik het fort bezocht, wat een vrij surrealistische ervaring was. Het is erg gek om te bedenken dat dit gebouw duizenden jaren oud was, en pas zo recent verwoest is. Toch blijft het een indrukwekkende ervaring en was het zeker de moeite waard.
    Aan het begin van de avond heeft de manager van het hotel mij backgammon geleerd. In de drie dagen dat ik in Bam was hebben we tientallen potjes gespeeld en ik begin het spel steeds beter door te krijgen.
    Ook ben ik die avond met Mr Akbar meegegaan naar Bams instituut voor Engelse les. In drie verschillende klassen mochten tieners mij in het Engels vragen stellen. De vragen varieerden van: "wat is je favoriete acteur?" tot "ik vind Duitsers fascisten, wat vind jij van hun politieke systeem?". Om de laatste vraag kon ik wel lachen, blijkbaar werkt de propaganda van de Iraanse overheid nog steeds. Maar ik moest zeggen dat zo'n extreme mening nog niet echt eerder tegengekomen ben. Uiteindelijk heb ik vooral heel veel selfies genomen (ik lijk volgens de vrouwen op Jack van de Titanic xD), en ik heb zelfs een handtekening gezet. Nou, voor mijn ego was dit bezoek in ieder geval erg goed! Ik hoop vooral dat ik de relevantie van het Engels kunnen spreken aan ze over heb mogen brengen.
    Op de derde dag ben ik 's avonds in de nachtbus gestapt en op weg gegaan naar Shiraz.