Bali

A 27-day adventure by Bob Read more

Holland

October 6, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 9 °C

Tijd om terug te gaan.!

Zowel mentaal als fysiek bereid ik mij voor om terug te keren naar ons kikkerlandje. Via deze app viel mij het grote temperatuur verschil op (zie printscreen).

Ik kijk terug op een zeer geslaagde vakantie en tevens leerzame ervaring. Culturele verschillen en wijze van denken bleven niet onopgemerkt.

Een aantal opvallendheden:

Het verkeer is voor een Europeaan een gigantische chaos. Men moet zich ervan bewust zijn dat enige aanpassing van noodzaak is voordat er geparticipeerd kan worden in het verkeer. Ik heb hieronder een aantal handelingen opgesomd met betekenis zoals gehandhaafd in Bali:

- tuteren/claxonneren:
    Heb je een taxi nodig?! Hallo?! Ik wil er tussen! Ga aan de kant aub! Ik nader een druk punt! Ik nader een zijweg! Opschieten! Bedankt!

- gevarendriehoek:
    Ik ga rechtdoor op een kruispunt! Er komt een druk kruispunt aan! Ik ga stilstaan!

- tweebaansweg:
    We kunnen makkelijk met zn vieren naast elkaar rijden!

- scooters
    Wij vliegen overal tussendoor. Wij zijn nog vrijer van regels dan automobilisten. Dus ja wij rijden ook tegen het verkeer in. Het liefst met het hele gezin op de scooter. Over de stoep is net zo normaal als op de weg.

- links rijden in Indonesië:
    Ja het is een kolonie geweest van Nederland maar in de tijd dat Nederland wisselde naar rechts rijden bleef Indonesië links rijden🤓. Oke oke... dit heb ik moeten opzoeken want toen ik arriveerde in Denpasar stapte ik bij de taxi in waar het stuur zat 🤦‍♂️. Klein stukje extra info over de geschiedenis en de oorsprong van het links rijden. Bron Wikipedia, dus hou me niet verantwoordelijk voor een vorm van plagiaat:

Als verklaring wordt vaak aangevoerd dat men destijds te paard ging en dat de meeste mensen zwaarden droegen. Men vocht toen meestal met de rechterhand; de meeste mensen waren rechtshandig. Om een slag te kunnen afweren of te kunnen toebrengen was het dus makkelijker om aan de linkerkant te rijden, zodat potentiële aanvallers aan de kant van het zwaard moesten naderen. Toen karren met meerdere paarden naast elkaar gebruikt werden, was het echter prettiger om rechts te rijden. De vaak rechtshandige bestuurder zat met zijn zweep graag links, zodat hij de paarden aan de kant had van zijn (rechter)hand waarmee hij de zweep vasthield. Logischerwijs verkoos hij dus tegenliggers rechts voorbij te rijden, zodat hij beter afstand kon houden in het voorbijgaan.

- ondernemerschap:
    Het is in Bali niet mogelijk om een bedrijf te starten welke gevestigd is in Bali als je geen Indonesische nationaliteit hebt. Dit valt makkelijk te omzeilen als je een Balinees kent met grond waarop je je bedrijf wilt gaan vestigen.

Tijdens mijn verblijf is mij duidelijk geworden dat je het beste een trendy restaurantje of café kunt beginnen. Als ik dit vergelijk met een hotel waarbij de kosten veel hoger liggen, dan zou het rendement zomaar hoger hoger kunnen liggen en in ieder geval makkelijker te behalen.

Om een voorbeeld te geven (bedragen zijn gevoelsmatig en vanuit mijn ervaring bepaal1):
    Een goed lopend restaurant waarbij patat, burgers, fruit en/of salade bowls het meest verkocht worden en dat met een gemiddelde spendering van 200 tot 300k rp, is makkelijk en snel verdient. Als ik dit vergelijk met een hotel overnachting waarbij het gemiddelde tussen de 700 a 800k ligt. Zie ik veel potentie in het concept voor een trendy restaurant, waar je kunt ontbijten, lunchen en dineren. Vanuit wat ik heb ervaren blijven mensen ongeveer 20 min zitten en gaan dan weer weg. Hierdoor haalt het restaurant bijna dezelfde omzet in een uur binnen als een hotel voor een hele dag krijgt voor een kamer. Uiteraard kan er nog wat cross selling gerealiseerd worden bij een hotel maar primair gezien klinkt een restaurant niet gek!🤔

- Welvaart:
    Nee over het algemeen gezien kun je niet spreken van welvaart. Grotendeels leeft onder de armoedegrens. Ik sprak een chauffeur over zijn financiën. Hij vertelde dat als hij een slechte week heeft gedraaid, zijn zoontje niet naar school kan en dus thuis moet blijven. Dit is triest! Onderwijs moet voor elk kind beschikbaar zijn.
    Toch zijn er ook steeds meer die het wel kunnen permitteren om te studeren. Onder deze groep zijn er veel die dit graag in het buitenland/europa willen doen. Helaas voor hen wordt dit niet gefaciliteerd en/of is het een lastig proces.
    Dit zouden wel kansen kunnen zijn om op in te spelen.

Terug naar mijn reis. Terwijl ik dit schrijf ben ik onderweg naar Singapore. Waar ik tijdens de heenweg was "geblessed" met een vrije plek naast me, zit ik nu zeer krapjes weggestopt in het vliegtuig. Handig joh die brede schouders...🙄

Ik kan niet wachten tot ik thuis ben #KLMRoyalDutchAirlines