Denemarken we komen er aan...

June 28, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag verlaten we de Duitse oostkust, het heeft ons verrast dat er zoveel luxe badplaatsen zijn en havens met zeer goede voorzieningen vooral gericht op zeilboten.

Als we onze touwen losmaken is het 08.50 uur, het is licht bewolkt en er staat nog steeds een straffe wind.
    Op onze boten is alles 'stormvast' gezet en iedereen heeft zijn zwemvest om, vandaag maken we de oversteek naar Denemarken!
    Het eerste deel van de vaartocht over de Fehmarnbelt is 'schitterend' door de zon die regelmatig door de wolken piept en met de 'wind in de poep' lijken al onze voorzorgsmaatregelen overdreven.

Ja, ja dat hadden we gedacht, zodra we uit de luwte van het eiland Fehmarn komen weten we direct waarom we die voorzorgsmaatregelen hebben genomen.
    Vanwege de koers hebben we de wind en dus ook de golven schuin achter ons vandaan...de boten stampen, rollen en surfen op de golven en wij proberen ons te herinneren waarom we eigenlijk naar Denemarken wilden gaan...
    Na een tijdje gaat de zon voluit schijnen dat maakt dat het water er minder dreigend uitziet, maar helaas neemt de wind toe en er verschijnen schuimkoppen op de golven.
    Tijdelijk mogen we onze koers wat verleggen van Yves en denken we het ergste gehad te hebben, maar dan komt er een koerswijziging op weg naar de haven en begint het stampen, rollen en surfen opnieuw...

Eindelijk komt de haven in zicht, er vertrekt juist een grote ferry uit de haven nét voor wij de betoonde geul in varen wat met de nodige golfslag gepaard gaat.
    Maar dan...eindelijk... varen we de haven van Gedser binnen en roept Willy via de marifoon; WE ZIJN IN DENEMARKEN!
    Het is dan 13.30 uur, nadat alle boten hebben aangelegd, wat nog niet meevalt met de straffe wind, komen we bij elkaar om een glas Kava te drinken en te proosten op de veilige aankomst en komen we niet uitgepraat over onze belevenissen!
    Vooral de dames zijn héél erg blij dat de overtocht achter de rug is.

Met z'n allen gaan we 's avonds uit eten en...vroeg naar bed.

Helaas werkt 4G niet op mijn mobiel in Denemarken zodat ik mijn mobile hotspot niet kan gebruiken, ondanks een gesprek met de KPN van 45 minuten is dit nog niet opgelost. Nu gebruik ik de Wi-Fi van de haven, ben benieuwd hoe dat verder afloopt.