Kopenhagen...

July 16, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 18 °C

De dag begint zonnig, maar het blijft fris, helaas komt er al snel bewolking.
    Deze morgen staat in het teken van boodschappen doen, Monique en Sim gaan met de bus vier heren en twee dames met de fiets, we vertrekken gelijktijdig en komen ook vrijwel gelijktijdig bij de supermarkt aan, helaas begint het op de terugweg te regenen...

Om een uur verzamelen we op de steiger en met z'n allen lopen we naar de halte van de waterbus, we laten ons een uurtje rondvaren om zo een indruk van de stad te krijgen.
    Er zijn heel veel nieuwe appartementen en woontorens gebouwd vaak heel modern en je krijgt de indruk dat elk stukje grond wordt benut, zelfs boven het water worden appartementen gebouwd.

We stappen uit en beginnen aan een wandeling door de stad die Monique voor ons heeft bedacht.
    We lopen langs de Ny Carlsberg Glyptotek, een museum van wereldklasse dat onder andere de grootste collectie buiten Europa van Auguste Rodin huisvest, dan komen we bij het standbeeld van de sprookjes schrijver Hans Christian Andersen tegenover het beroemde pretpark Tivoli. Natuurlijk moeten we even met de schrijver op de foto.
    We zien een prachtig perk met bloemen langs de muren van het stadhuis gebouwd in 1905 met het embleem van Kopenhagen op de gevel dat bestaat uit drie kasteeltorens, de golven van de Sont en symbolen van de zon en de maan.
    Het is een indrukwekkend groot en erg mooi gebouw.

Dan is het de hoogste tijd om onze dorst te lessen op een van de vele terrassen die Kopenhagen rijk is, we vervolgen onze wandeling en komen bij de Vor Frie Kirke, een kathedraal die een wat sobere uitstraling heeft.
    Het interieur is een ware kunstgalerie en staat vol met sculpturen van onder andere van de twaalf apostelen. Koningin Margaretha bezoekt hier af en toe de eredienst.

Dan staat de Rundetarn (ronde toren) op het programma, de toren is 35 meter hoog,15 meter in doorsnee en biedt een schitterend uitzicht over Kopenhagen. Via een 209 meter lang spiraalvormig kasseienpad dat zeven en een half keer rond de toren gaat loop je naar boven met inderdaad een schitterend uitzicht! De toren wordt nog steeds gebruikt als sterren wacht en is daarmee de oudste nog werkende sterrenwacht van Europa.

Tot slot lopen we langs het Christianborg Slot, ondanks dat het slot al 200 jaar niet meer bewoond wordt worden de paleiskamers nog steeds gebruikt voor staatsbanketten.
    Helaas slaat de vermoeidheid toe en besluiten we weer naar onze boten te gaan, tot onze verrassing zijn in de loop van de middag Jos en Hilde met hun zeilboot Theodosia veiling in de haven aangekomen, welkom!