Omo...

July 29, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 23 °C

Als we om half 7 opstaan schijnt de zon maar is het wat nevelig al 23 graden en een matige wind.
    Zoals afgesproken is iedereen om 07.50 uur start klaar en kiezen we het ruime sop met 'de wind in de poep' een rustige zee en de stroom mee, top!
    Wel opnieuw véél muggen en vliegjes tot de wind draait en toeneemt, we krijgen hem 'op de kop' en dan is het snel gedaan met de vliegjes.
    Rond 12.00 uur zien we het eilandje liggen, de veerboot die een verbinding onderhoudt tussen Omo en Agerso is ons achterop gevaren en ligt al in de Kirkrhaven als wij arriveren maar... hij laat zijn schroef aan staan...voor ons betekent dat 'alle hens aan dek' de kapiteins proberen de boten in bedwang te houden en de matrozen gaan snel aan de slag met de touwen...het lukt, maar het was spannend.
    Na de lunch gaan we met een aantal toervaarders een wandeling maken over het eiland.

Het eiland Omo is 4.5 kilometer lang en 2 kilometer breed met een kustlijn van 11.6 kilometer en ligt ongeveer in het midden van Denemarken. Het heeft 170 inwoners veelal bouw boeren en vissers met hun gezinnen.
    We maken een wandeling met de plattegrond in de hand en komen als eerste een prachtig wit kerkje tegen zoals je die heel veel ziet in Denemarken, deze keer is de deur open, binnen in het kerkje zien we een opnieuw een schip hangen verder is de kerk mooi en eenvoudig. We vervolgen onze wandeling en zien mooie goed onderhouden vakwerkhuizen én een basisschool. Langs de kant van de weg kan je van particulieren jam, chutney en aardappels kopen, het geld stop je in het busje...ook is er een supermarkt en omdat het érg warm is trakteert Monique op een ijsje.
    Dan hebben we alles wel zo'n beetje gezien en lopen we, op advies van de zeer vriendelijke havenmeester, over een pad langs de zee terug naar de haven die inmiddels helemaal vol ligt, we zijn blij dat we vroeg zijn gaan varen...

Na het diner gaan we naar het haven kantoor waar een groot aantal picknick tafels en barbecues staan waar volop gebruik van wordt gemaakt. Wij nemen nemen twee picknick tafels in beslag, met elkaar overleggen we waar we de komende dagen naar toe willen varen.
    Morgen vertrek om 08.50 uur, maar we zullen zeker wachten tot de veerboot naar Agerso vertrokken is dan varen wij snel de haven uit...