• Day 15

Niemand kan ons stoppen!

June 20, 2019 in Lithuania ⋅ ⛅ 28 °C

Niemand kan ons stoppen, vol gas knallen we door en rijden we inmiddels in Litouwen.

De afgelopen dagen waren absolute hoogtepunten, maar ook intensief. Na de problemen met de Jeep hebben we maandag pas aan het eind van de middag St Petersburg bereikt. Na het armoedige Moermansk, de horrorwegen en grote stukken niemandsland rijden we een Russich pareltje binnen. 20min rijden we door de stad en genieten van de uitzichten. Een trein die halverwege de weg stil blijft staan zorgt nog voor de nodige vertraging en chaos, het blijft toch Rusland.

Het inchecken in het hotel is een ervaring, de dame achter de receptie spreekt precies 0,0 Engels, waarop Kim besluit dat ze het wel zal snappen als je steeds harder gaat praten. Met handen, voeten en Google translate lukt het toch. Een kleine kamer met een intiem bedje waarop het deken als een soort plakje kaas is dat niet het hele broodje bestrijkt mogen wij samen delen.

Even opfrissen en de stad in, na een uurtje of 2 slenteren en een korte metro tocht vinden we een restaurantje waar men net zoveel Engels spreekt als in het hotel. Na het eten doen we nog een toeristisch rondje door de stad en lopen we richting een "beachbar" waar we van het roadbook langs moeten voor punten. We komen in een soort hippietent binnen vol met mafkezen. We zien alle kleuren van de regenboog voorbij komen als haarkleur. De DJ draait muziek, nou ja muziek. Hij heeft ongeveer 10 toontjes, die hij elk 10min afspeelt. Nee niet door elkaar, gewoon toontje voor toontje. Veel hippies zitten de dj aan te kijken alsof ze in een soort hypnose zitten, ze zullen vast iets anders hebben genuttigd dan een biertje. We drinken ons biertje op en sluiten aan bij andere rallyrijders op een rooftop bar waar wij de avond afsluiten.

Dinsdag vertrekken we vanuit St Petersburg naar Estland, vanavond het 2de feest van de organisatie. De Jeep moet nog even gas tanken, benzine lust hij nog steeds niet. Geert heeft een tankstation gevonden aan de andere kant van de stad. De Audi heeft ook dorst maar wij denken dit nog wel te halen. Al na 2min zijn we de jeep kwijt en rijden we solo naar het tankstation. We rijden door de binnenstad van St Petersburg over bruggetjes en door mooie straten. Net op het moment dat we nog even op de benzinemeter kijken stopt de Audi ermee. Staan we dan zonder benzine midden in St Petersburg 🤦‍♂️ Gelukkig hebben we nog een tankje op het dak staan met ongeveer 15 liter. We springen de auto uit en alsof we de pitcrew zijn van Max Verstappen gaan we razendsnel aan de slag. Binnen 5min zijn we weer op weg.

Bij het tankstation zijn we weer herenigd met de Jeep en rijden we richting Estland. De grensovergang met Estland duurt lang, vooral Rusland uit. Een lange rij en weinig tempo bij de Russen. De douane van Estland ontvangt ons vrolijk en kijkt met bewondering naar de Audi, we zijn weer in de EU.

We knallen Estland in, het weer is goed en de wegen een verademing vergeleken met de obstacle Run die we door Rusland hebben gereden. Het plafond van de Audi is inmiddels weer gaan zakken en hangt als een soort dekentje over ons heen, maar verder doet ze het fantastisch (afkloppen).

Aan het begin van de avond bereiken we het feestterrein waar de BMW boys ons opwachten. De organisatie heeft een prachtige plek uitgezocht in de Estlandse bossen. Er staan sauna's, hottubs, douches en prachtige tippi tenten. De biertjes smaken goed en we worden vermaakt met Estlandse volksdansen waarin we zelfs nog even meedoen. Er zijn veel teams aanwezig en in de grote tippi tent is het gezellig, het zal wel laat worden of vroeg, het is maar hoe je het bekijkt.

Woensdagochtend ontwaken we langzaam allemaal en bakken we eitjes, goed tegen de kater. Even koppen tellen, 1,2,3,4 en 5. Huh 5? Waar is Robert Jan? Even in zijn tent kijken... die is leeg🤷‍♂️. We draaien ons om en hij komt aan waggelen. "Ja, ik weet ook niet hoe, maar ik heb ergens in een grote schuur wakker geworden. Er lagen allemaal matrassen en ik ben maar gaan liggen". Misschien toch een wodka 7up te veel.

Als een van de laatste teams verlaten we de camping en geven gas richting Riga, Letland! Onderweg nog even langs een meertje met een oude gevangenis, moest van het roadbook. Even lekker gezwommen en daarna weer op weg. We hebben de samenstellingen van de auto's even om gegooid. Iedereen heeft ander gezelschap en een andere auto, even wat anders. Beetje elkaars auto sabboteren, zo heeft de BMW zelf even voor wat wisselgeld te koop gestaan online. Later wisselen we nog een keer en glijden over de wegen naar Riga. Vannacht slapen we in een goed hotel in het centrum. Met de lokale uber taxi's komen we in het centrum terecht. Riga heeft een mooi en historisch centrum en we genieten van de pandjes, kerkjes en terrasjes. Lekker gegeten en daarna even de kroeg in. Het is rustig in Riga en vanavond is er geen uitgaansleven. We drinken met ze zessen wat en gaan naar het hotel, een blik op een horloge leert dat het toch weer half 3 is.

Vanmorgen lekker uitgeslapen en rond 12h00 willen we vertrekken vanuit Riga. Vandaag Kalinigrad, opnieuw naar Rusland of Klein Rusland zoals men het noemt!
    Maar wat nu! Problemen met de Audi😥.
    Al een paar nachten horen wij de centrale deurvergrendeling brommen en soms midden in de nacht staat opeens de achterbak open. Nu heeft de centrale deurvergrendeling het begeven. Geen ramp denken we, gewoon iedere deur apart open doen. Nog even wat in de achterbak leggen, he! die wil niet open. Beetje kloten eraan, maar nee hij wil echt niet. Daar gaat ons plan voor vandaag. Als de achterbak niet open kan, komen we Rusland niet binnen. Die moeten we namelijk laten zien bij de grenscontroles.

We leggen ons erbij neer, dan maar via Litouwen naar Polen.
    Onderweg bedenken we dat het misschien een zekering is. Even stoppen en kijken, maar nee dit is niet het geval. We rijden verder en stoppen bij "The hill of the Crosses" een heuveltje vol met kruisen. Het verhaal is dat je hier zelf een kruis moet neerleggen en een wens doen, dan komt deze uit. Op de heuvel realiseren we dat we niks hebben om een kruis te maken. Ohja toch wel! Nog wat Russichse Roebels, we gaan nu toch niet meer Rusland in. 2 briefjes, beetje knutselen en we hebben een kruis. We leggen deze in een bijbel die er nog lag zodat ons kruis niet direct weg waait. Doen een wens en gaan verder. We zullen zien of Ajax volgend jaar de Champions League wel wint.

Nu richting een camping ergens in het grensgebied van Litouwen met Polen. Vanavond proberen we de achterbak open te maken en misschien het probleem te verhelpen, iemand tips??

Morgen richting Polen, Gdansk. Het einde komt inzicht, Groningen lonkt!