• Day 21

Boys day – Pashupatinath tempel

October 29, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag is zaterdag. De dag begint met enige werkzaamheden. Raju is sinds gisteren aan het schilderen, de kleinere kinderen verdelen de mest die we gisteren op het land gegooid hebben en 2 meiden maken alle bloempotten schoon en smeren ze daarna met een terrakotta kleur in (combi van poeder en water) om een beetje eenheid te creeren. Wij gaan aan de slag in 2 kleine ronde bloembakken, waar binnenkort nieuwe plantjes in moeten komen en werken de mest in de grond in een lange border. Het is inmiddels al 10 uur en nog geen ontbijt? Hm, vreemd... Jana wil eigenlijk net terug naar ons om een wasje te doen, maar dan komt ineens een motor aangereden. Het zijn Vishal van onze organisatie en een Kroatische fotografin. We zijn haar toevallig al tegen het lijf gelopen toen we met Nabin op toer waren voor onze matrassen. Ze is hier 2 weken, en brengt alle projecten van de VSN organisatie in beeld, zowel met foto´s als film. VSN wil dit materiaa dan waarschijnlijk op hun website gaan gebruiken. Ze heeft enige dingen meegenomen voor de kinderen (schriften, pennen, kneedgum, scharen) en daarna worden de nodige kiekjes geschoten en moeten wij voor de camera ook nog ons zegje doen over ons vrijwilligerswerk hier en ons weeshuis. Nadat ze alles en iedereen heeft vastgelegd vertrekt ze weer, en kunnen wij eindelijk eten :0)
    De kinderen hadden we beloofd vanmiddag wat te ondernemen. We willen graag een nabijgelegen tempel bezoeken, de Pashupatinath oftwel monkey tempel, genoemd. Moet zeer de moeite waard zijn, en deze tempel ligt aan een rivier, waar de doden verbrand worden (Hindu traditie). Jana kan het zich nog heel goed voor de geest halen, dus het moet de nodige indruk gemaakt hebben. Aangezien de meiden niet zo graag met de kleineren jongens op pad willen, en zowiezo verder hun cultuurprogramma voor het komende festival willen instuderen, gaan we met de jongens op pad. Safal wordt door de zoon des huizes meegestuurd, omdat hij Engels kent en beter de weg weet. We lopen langs de onverharde wegen en aangezien het lang niet geregend heeft, vliegt het stof ons danig rond de oren. Het mooie is dat Lucky, de hond, met ons meeloopt en ons de hele middag begeleid :) Na een half uurtje bereiken we dan de tempel. Als toerist moeten we entree betalen, die wordt gebruikt voor het behoud van de tempel. Dan komen we erachter dat we niet door de officiele ingang mogen, omdat we geen Hindu´s zijn. Gelukkig ligt de andere ingang er vlak bij, maar in dat ene gedeelte van het tempelcomplex mogen we dus niet binnen. Deze tempel is duidelijk anders als de voorgaande die we gezien hebben. Het is dan ook het eerste echte Hindu tempelcomplex dat we bezoeken, en zoals we later ervaren, het grootste van Nepal. Het complex bestaat uit vele kleinere tempels, heiligdommen en vele typische bedevaartgangers met lange haren, baarden en beschilderde gezichten. Ze zitten in hun spaarzame gewaden te wachten op toeristen die een foto willen, weliswaar alles alleen maar voor geld. Later zien we op een binnenplaats de schrikbarende omstandigheden waarin ze wonen... dat is niet echt in woorden te beschrijven. Er zijn hier zowiezo veel meer armen en bedelaars. Helaas komen we niet in de grootste tempel binnen... Safal leidt ons langs het water en we zien de verbrandingsplaatsen van de doden. Hindoeisten worden in doeken gewikkeld als ze sterven, en dan op een houtstapel in bijzijn van familie verbrand... daar krijgen we toch wel even kippevel van en ook de jongens zijn stil en onder de indruk...
    Op de terugweg kopen we dan nog wat lekkers, want alle snoepjes en koekjes die we meegenomen hadden zijn inmiddels al opgepeuzeld. Dan snel richting huis, want het wordt al snel weer donker. Daar komen we als geroepen, Uma wenkt en we zien enkele blanken. Ze zijn van een Franse organisatie uit Thionville (welbekend van de trips van en naar NL), die 4 kleinere scholen in de omgeving ondersteunen. De begeleider brengt ze hier voorbij in de hoop ook een donatie voor het weeshuis los te krijgen. Ze stellen veel vragen om zich een goed beeld te kunnen vormen. We proberen alles zo goed mogelijk uit te leggen en te beantwoorden en maken natuurlijk reclame, wie weet helpt het :0)