ANZAC day – Veteranse day I

April 25, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag is herdenkings- en nationale feestdag – ‚ANZAC Day‘. ANZAC staat voor „Australian and New Zealand Army Corps“. Herdacht worden de gevallenen en veteranen uit de 1e en 2e wereldoorlog. Veteranen die in de 2e WO gediend hebben zijn er bijna niet meer, maar heel af en toe zien we nog een oude heer opduiken, meestal in rolstoel. Het zijn veelal de kinderen of kleinkinderen die vandaag de dag deelnemen aan de marsen. Ze dragen de medailles en af en toe ook een foto van de overledene met zich mee. Aangezien er steeds minder veteranen zijn, heeft men er al over nagedacht deze gedenkdag af te schaffen. Maar aangezien Australie voor het British Empire ook nog in vele andere oorlogen ingezet wordt (Vietnam, Korea, Nieuw Guinea, Kuweit, Irak, Afghanistan, enz enz…), blijft de dag vooralsnog gehandhaafd. Voor honderden bataljons, divisies en andere eenheden zijn groepen mensen vertegenwoordigd, omlijst door verschillende muziekkorpsen waaronder vele doedelzak-kapellen :-)
    Centrale plaats voor de herdenking zijn de Australien War Memorials (gedenkmonument), die echt in bijna elke stad te vinden zijn. Verder vindt er in alle grote steden een ANZAC Parade plaats. De grootste is in Sydney, en eindigt in Hyde Park bij ons om de hoek waar dan na de parade nog een bijeenkomst wordt gehouden. Hier luisteren we nog een poosje mee en na de ceremonie kunnen we een kijkje nemen in het monument, waar een indrukwekkende sculptuur staat van een naakte soldaat liggend over een schild en een zwaard.