Sydney - Botanische tuin en Opera House

April 26, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Onze laatste dag in Sydney. We willen naar de Botanische tuin vandaag. Op de weg ernaartoe, bezichtigen we nog de reusachtige kathedraal. De botanische, of ook wel Royal Garden genoemd, is groot en ligt gelijk naast het centrum. Vele mensen van de omliggende kantoorgebouwen brengen hier hun middagpauze door. In het park is ook een beetje geschiedenis te lezen over de eerste schepen uit Europe en de confrontatie met deze nieuwe mensen uit het zicht van de Aborigines. Langs het water gaat het dan naar een lookout, Mrs Macquaries Point, van waar men nogmaals een fantastische blik heeft op het Opera House en de Harbour Bridge, vooral ook omdat er ineens donkere wolken aan de hemel verschijnen. We moeten ons dan wel wat sneller in richting opera bewegen, want het wordt nu toch wel heel erg donker. In de storm vluchten we de opera binnen. We hadden zowiezo een rondleiding gepland, dus dat past perfect nu het toch zo slecht is buiten. De rondleiding krijgen we van een voormalige radio moderator en is erg interessant. We krijgen 4 van de 5 zalen te zien en hebben geluk, in de 2 grootste is het net repetitie bezig. In de grootste zaal (2700 plaatsen) oefent de Philarmonie net de musikalische productie van de eeste Harry Potter film (de film zelf loopt daarbij mee op het witte doek). In de op één na grootste zaal oefent een solo danser van het Sydney ballet voor de première van vanavond. In een kleinere zaal is een theater podium opgesteld. Hier hebben blijkbaar al vele beroemde acteurs op het toneel gestaan tijdens hun toen nog prille carrière, o.a. Cate Blanchett, Russell Crowe, Hugh Hagman en Mel Gibson. De geschiedenis over de bouw van de opera is gigantisch. Het is bedacht door de Deense architect Jorn Utzon, die met zijn ontwerp de uitgeschreven internationale architectuurwedstrijd van 1957 won. De architect gaf echter na een paar jaren, na de 2e bouwfase, wegens onstemmigheden met de politici en burocraten op. Maar hij heeft het gelukkig nog mee kunnen maken, dat zijn bouwwerk in 2007 op de UNESCO werelderfgoedlijst is opgenomen. Deze eer werd hem, tot dan als enigste, nog in leven toegekend. De oorspronkelijke kostenraming, weliswaar door de politici, voor begin geschat op 7 miljoen bouwkosten en 3 jaar bouwtijd werden meervoudig overschreden… 107 miljoen en 16 jaar zijn het uiteindelijk geworden. De Elbphilharmonie in Hamburg is daarmee dus geen uitzondering ;-) Als afsluiting gaan we nog naar de Opera bar die wat lager ligt, en hebben zicht op het water en de Harbour Bridge. Hier komen we in een lang gesprek met een lieve oudere dame, die naar de première van de ballet uitvoering gaat.
    Dat was het dan voor nu… Sydney… maar vermoedelijk zien we ons nogmaals aan het einde van onze reis.