Kings Canyon & Uluru

May 14, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 35 °C

Vandaag vroeg uit de veren want we willen de wandeling door de Kings Canyon maken, en daarna moeten we nog een flink stuk rijden. De Canyon bestaat uit imposante, deels over de 100 m hoge rotswanden. Door de grote kloof loopt de Kings Creek, als er tenminste water doorstroomt. De Canyon is omgeven door een plateau, wat door bizarre rode rotsformaties gevormd wordt. We lopen de „Kings Canyon Rim Walk“. Na een stijl begin, lopen we langs de dipe canyon over het relatief vlakke plateau. Op de helft van de wandeling is een brug over de canyon gespannen, die ons naar de andere kant van de kloof brengt. Het is een fantastisch mooie wandeling met vele prachtige blikken en uitzichtspunten. Na een kleine 4 uur zijn we terug aan de parkeerplaats. We moeten nog een flink stuk rijden, want we willen voor de zonsondergang aan Uluru zijn. Na ongeveer 4 uur rijden komen we aan in het gehucht dat naast het nationaal park ligt. We checken snel in... en ook hier weer ongelofelijke prijzen.... Maar geen tijd verliezen, want we willen niet te laat komen. Aan het nationaalpark kopen we een ticket voor 40 AU$ dat een paar dagen geldig is, en rijden naar de plek waar je Uluru het beste kan bekijken tijdens de zonsondergang. En ja hoor, daar is ie, de beroemde berg! Want er zijn 2 dingen die hoog komen als je aan Australie denkt... de opera in Sydney en de Uluru in de Outback. Oorspronkelijk was hij bekend onder de naam „Ayers Rock“, gegeven door de immigranten. Maar na lange tijd heeft ie nu zijn oorspronkelijke naam „Uluru“ teruggekregen. Het is echt bizar dat midden in het vlakke landschap ineens zo’n gigantische rotsblok Staat die 350 m boven de grond uitsteekt, en nog tweemaal zo diep onder de aarde ligt. Hij is 3 km lang en 2 km breed. We volgen het voorbeeld van anderen, parkeren onze auto achterstevoren en nemen plaats in de kofferbak met blik op de berg, wachtend op het moment dat de zon zich onder de horizon laat zakken. En het is niet gelogen, deze blik is zeer beindrukkend. De al rode berg wordt nog steeds roder en straalt. Een prachtig zicht! Voor degenen die meer willen weten over deze gigantische berg, hier de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Uluṟu

Als we terug op de camping zijn, eten we nog een pizza en dan vallen we al snel in ons stapelbed, want morgen is het weer heel vroeg uit de veren.