July 2017

Homecoming

July 22, 2017 in Sweden ⋅ ⛅ 24 °C

Lämnade igen bilen (drygt 90 mil körda) på flygplatsen och checkade in. Gick smidigt och hann äta lite innan planet lyfte mot Amsterdam 22:00. Delta bokad genom KLM. Såg en film (Miss Peregrines Home for Peculiar Children, rätt mysig) och somnade sen. Sov rätt länge faktiskt, så var rätt utvilad när vi kom till Amsterdam. Vidare med KLM till Linköping där vi landade vid 16:45. Skönt att komma hem men det har varit en jättehärlig resa!Read more

Mall of America

July 21, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 24 °C

Vi stannade till på en serieaffär och kollade och sen till Mall of America, USA:s största mall. Grymt stort med ett helt nöjesfält i mitten med bergochdalbanor och allt. Det fanns ett akvarium också, men det såg vi inte. Åt lite, kollade runt och slog ihjäl tiden innan flyget skulle gå.

Downtown Minneapolis and Riverfront walk

July 21, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 27 °C

Efter frukost checkade vi ut och gick ut på stan. Gick först längs Hennepin Avenue (sådär kul gata) till Mississippifloden. Där gick vi en "historic walk" längs vattnet och över på andra sidan. En del intressanta informationsskyltar. Skönt att röra på sig lite, särskilt efter gårdagens middag. Sen tillbaka till hotellet.Read more

Downtown Minneapolis

July 20, 2017 in the United States ⋅ 🌙 23 °C

Körde in till stan i skymningen och kom snart till vårat hotell, Hamton Inn & Suites och checkade in. Vi gick direkt ut på Hennepin Avenue, stora kommersgatan med massa restauranger och klubbar. Fick snart ett ganska skamligt förslag men samtidigt ett restaurangtips, Fogo de Chao, som vi gick till (inget annat öppet så sent ändå). Det var en brasiliansk restaurang dör de (gauchos) skar upp köttet vid bordet. Otroligt gott kött och riktigt kul! Rullade därifrån och packade sen om på hotellrummet.Read more

Twin Cities Premium Outlet

July 20, 2017 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

När vi kom till Minneapolis (eller Minneapolis/St. Paul, Twin Cities som det kallas) körde vi till ett outlet söder om stan. Tänkte stanna en kortis men blev en massa timmar. Handlade jacka, väska och en hel del kläder innan vi blev klara (och de stängde) vid 21.

Lake Superior and southward

July 20, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 24 °C

Efter den kanske sämsta frukosten (kaffe och typ bakverk...) packade vi ihop och lämnade Ely. Vi körde mot Lake Superior och passerade bl.a. byn Finland (inte så stor direkt).
    Sen till norra kusten av Lake Siperior och söderut längs stranden. Stannade och tittade på Split Rock Lighthouse på avstånd. Sen ett stopp i Two Harbors och kollade in på Castle Danger Brewery. Köpte öl i rolig burk till senare.
    Sen vidare söderut mot Minneapolis, mest tråkig highway.

Ely by night

July 19, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 21 °C

Checkade sen in på Adventure Inn för en natt. Packade upp och sköljde av skor o.s.v. Vi bestämde oss för att kolla runt i Ely så vi gick i lite affärer. De flesta rätt lika varandra med vildmarksutrustning men rätt kul.
    På kvällen gick vi förbi Rock Wood och tog en Patio Punch och sen till Insula, som Bob rekommenderade, och åt. Rätt bra men lite konstigt att äta smörgås till middag (gigantisk iofs).
    Stannade på Boathouse sen och tog en blueberry ale (med blåbär i) som de bryggde själva där.
    Det finns ganska mycket speciella människor i den här staden minst sagt.

Extraction

July 19, 2017 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Sov gott igen, fast jag vaknade en timme vid tre och var ute och fotade lite stjärnor. På morgonen var det en snapper turtle som tittade upp vid strandkanten. Bob gav lite fiskrens till den så den hängde kvar länge. Rätt stor och häftig.
    Vi rev campen och började paddla söderut över Nina Moose Lake och sen uppför floden. Efter två portages kom vi till slutet på färden. Vi bar upp allt till bilvägen där vi blev upphämtade av samma pratglada kille som körde ut oss. Han hade släkt i Finland och hade rest genom Sverige.
    Tillbaka i Ely på Ely Outfitting Company packade vi upp, fick lite root beer och sa hejdå till Bob.

Fishing 4

July 18, 2017 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Efter lunch paddlade vi till norra änden av Nina Moose Lake och en liten sandstrand där vi badade lite.
    Sen fiskade vi (mete med iglar) där Nina Moose River fortsätter norrut. Fick inte så mkt där så vi kastade (lure fishing) och trollade (drog dragen bakom oss och paddlade långsamt).
    Jag fick en liten walleye som jag inte ens märkte på trolling, och sen en större och en stor sunfish (sunny) som visst inte ens ska ta drag...
    Sen la vi oss på samma ställe och fiskade med iglar igen. Solen var lägre så bättre för walleye. Bob fick ett par rock bass som vi släppte och sen lossnade det och vi fick alla lite walleye. När vi var nöjda och hade fem fina och skulle åka hem fick Bob och Emelie varsin samtidigt. Åkte dock hem med sex stycken.
    Totalt fick jag under turen fem walleye, två smallmouth bass och en sunfish. Rätt häftigt.
    Tillbaka i campen blev det fiskmiddag såklart. Och lite s'mores. Trevligt.
    När vi satt och pratade upptäckte vi plötsligt att det satt en hare två meter ifrån oss. Måste ha blivit inbjuden av ekorrarna!

South to Camp Moose

July 18, 2017 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Sov återigen länge och gick upp vid 8. Efter frukost på pannkakor med choklad, valnötter och blåbär rev vi campen och började paddla söderut för att lämna Lac la Croix.
    Efter två portages och en liten sväng i Boulder Bay kom vi ut på Lake Agnes. Korsade den och sen in i Nina Moose River. Två portages senare kom vi till Lake Nina Moose. Där hittade vi snabbt en campsite och satte upp campen. Bob gjorde lunch.
    Det var två (minst) ekorrar och någon chipmonk som var otroligt närgångna och ville ha mat.