May 2017

Homeward bound!

May 30, 2017 in Israel ⋅ ☀️ 26 °C

Efter det körde Roy mig till flygplatsen och kom igenom säkerhetsapparaten relativt snabbt, trots en extrakontroll. Till min stora förvåning mötte jag Yshay och Sharon på flygplatsen - kul!
    12:25 Norwegian till Köpenhamn, lyckades sova lite på planet iaf. Nästa plan skulle gå 17:10 men var 2h försenat så åt lite och tråkade runt.
    Landade till sist lite efter 20 på Arlanda i massa regn och rusk.
    Hämtade upp Emelie och körde hem. Hemma 23:30, tämligen trött.

Cayaking in Jaffa Port

May 30, 2017 in Israel ⋅ ☀️ 20 °C

Upp vid fem (5) och efter en espresso direkt in till Jaffa (Yafo) och hamnen där Roys kajak-klubb låg. Tog varsin kajak och paddlade ut ca 30 minuter, tittade på skylinen och paddlade tillbaka. Duschade och plockade ihop, sen åt vi hummus på Roys favoritställe, ett lokalt litet ställe. Var riktigt gott faktiskt!Read more

Vicky Cristina

May 29, 2017 in Israel ⋅ 🌙 23 °C

Hoppade av sheruten på den svårt sunkiga busstationen i Tel Aviv och etablerade kontakt med Roy som just landat efter en flygning. Har gav över telefon instruktioner till en taxichaufför som tog mig till stranden norr om Jaffa och ett område med restauranger. Roy kom snart och vi gick till Vicky Cristina (tapas/vinbar ägd av några piloter) som Yael hade bokat bord på åt oss. Åt gott och hade mycket att prata om.Read more

More Hummus and to Tel Aviv

May 29, 2017 in Palestine ⋅ ☀️ 26 °C

Väl i gamla stan igen stannade jag på Tala Hummus and Falefel och åt lite. Sen tog jag det lite lugnt på hotellet innan jag tog mitt pick och pack och gick ca 15 minuter norrut till HaNeviim och hittade efter lite letande den sherut (delad minibuss som åker när den blivit full) som hotellet tipsat om.
    Rusningstrafik och grymt varmt men efter ett tag släppte trafiken och det gick fort till busstationen i Tel Aviv.

Mahane Yehuda Market

May 29, 2017 in Israel ⋅ ☀️ 28 °C

Vidare (via en cappuccino på ett litet café) till Mahane Yehuda Market, gatumarknad både under och utan tak. Provade en baclava. Gick sen längs Jaffa Street via Davidka Square och längs stadsmuren tillbaka till Jaffa Gate.

Israel Museum

May 29, 2017 in Israel ⋅ ☀️ 26 °C

Sedan taxi till Israel Museum dör det fanns en jättelik miniatyr (!) av Jerusalem under andra tempelperioden, samt en arkeologisk utställning med diverse saker från Israel.
    Huvudnumret dock Shrine of the Book med Dödahavsrullarna. Bara en liten riktig del på utställning pt gången, men ändå intressant!Read more

Yad Vashem Memorial

May 29, 2017 in Israel ⋅ ☀️ 25 °C

Taxi från Jaffa Gate till Yad Vashem, förintelsemuseet. Holocaust History Museum - Stor utställning om historiken kring förintelsen. Vittnesmål från överlevande som var rätt starka ibland. Fint och bra gjort!
    Hall of Names - stort fint rum med namn samlade i pärmar runtom. Stort hål i mitten för de som inte kunnat namnges.
    Hall of Remembrance och Childrens Memorial fina också.

Souqs and hummus

May 28, 2017 in Palestine ⋅ ☀️ 24 °C

Gick nerför Olivberget till gamla stan, in genom Lions Gate. Sen runt lite bland suoqsen. Åt bra hummus på Abu Shukri, på Via Dolorosa. Sen till Church of the Holy Sepulchre igen och kollade lite till. Denna gång gick jag in till rummet graven ska ha varit. Präst utanför som såg till att man inte var där inne mer än tre sekunder. Han kastade faktiskt handgripligen up en liten kvinna som var där för länge.
    Kollade och shoppade lite, tog en lokal öl vid Jaffa Gate. När jag skulle hämta ut pengar visade hotellägaren mig till sprillans nytt utomhus-mall. Precis utanför Jaffa Gate, som jag missat helt. Inte så spännande dock.