September 2017

Going Home

September 23, 2017 in Sweden ⋅ ☁️ 14 °C

Upp vid fem för att packa ihop och köra till flygplatsen. Hittade efter lite snurrande Avis och lämnade igen bilen där. Sen kort väntan och flög 08:55 Norwegian till Arlanda. Där buss till långtidsparkering Alpha och hoppade in i Alltracken och körde hem med ett stopp på Max. Hemma 16:20 efter en intensiv och riktigt bra resa med mycket innehåll!Read more

The Last Night

September 22, 2017 in Italy ⋅ ⛅ 18 °C

Efter Colosseum gick vi och åt på Brewdog i närheten. Sen gick vi ungefär samma väg tillbaka som vi kom, i den fina skymningen. Otroligt fint upplysta monument, hade kunnat köra natt-sightseeing här någon gång.
    Pausade på en restaurang innan vi tog en taxi tillbaka till vårat B&B

Colosseum

September 22, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 24 °C

Till sist kom vi till Colosseum och listade efter ett tag ut hur man skulle hämta biljetter. Vi hade förköpt en Underground Tour, för att komma ner under det som de flesta får se. Dock hade vi fått boka en på spanska eftersom de engelska var slutsålda, så det blev utmanande. Tittade runt lite först (på markplan och en våning upp, där alla har tillträde) innan turen. När den väl började gick vi först ut på arenan och tittade, sen ner under alltihop där gladiatorerna förberedde sig, och till sist högst upp till fjärde våningen, med fantastisk utsikt. Guiden pratade snabbt och jag förstod kanske max 70% men turen var riktigt lyckad. Kul att se alla de stängda ställena!Read more

Fontana di Trevi and Onwards

September 22, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 23 °C

Efter Pantheon gick vi vidare med första stopp Fontana di Trevi. Absurt mycket folk, men väldigt fin.
    Sen genom stan till Monumento Nazionale di Vittorio Emmanuel, det gigantiska marmormonumentet som syns från Peterskyrkan. Där fanns även den okända soldatens grav och vi såg ett vaktskifte.
    Sista sträckan mot Colosseum gick längs Forum Romanum med urgrävda delar av gamla Forum.

Through Rome and Pantheon

September 22, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 22 °C

Efter Peterskyrkan gjorde vi ett tappert försök att ta oss in till apoteket i Vatikanstaten (a la 1996), som ligger inne i den avskilda delen. Trots att vi hade ett recept ville de dock inte släppa i oss eftersom det inte var i pappersform. Neanderthalare!
    Gick sen genom stan och tittade på saker. Innan vi åt lunch (pasta) på ett litet ställe såg vi Castel Sant'Angelo.
    Efter såg vi Piazza Navona innan vi kom fram till Pantheon. Riktigt imponerande byggnad!

Basilica di San Pietro, Interior

September 22, 2017 in Vatican City ⋅ ☀️ 14 °C

Efter Cupola gick vi via taket (och souvernirshop) ner i själva basilikan. Fortfarande otroligt imponerande och vi gick och tittade på statyer, målningar, utsmyckningar mm. länge. Vi gick också ner i "grotto" där påvar m.fl. (inklusive Petrus, som räknas som den första påven) ligger begravna.

Basilica di San Pietro, Cupola

September 22, 2017 in Vatican City ⋅ ☀️ 13 °C

Upp vid 06:00 och tog en Uber så vi var inne vid Petersplatsen lite efter 7. Smidigt, och ingen kö då. Otroligt fint ljus också!
    Gick först upp i kupolen till högsta balkongen (551 trappsteg). Häftig väg upp och lite större och lättare än den i Florens. Otroligt häftig utsikt över Rom där uppe, där man kunde se många landmärken i det fina morgonljuset.Read more

To Rome

September 21, 2017 in Italy ⋅ 🌙 19 °C

Genom små grusvägar, ut på större vägar och sen motorväg mot Rom. Alla vägar ledde dock inte till Rom och vi lyckades missa en avfart så vi var plötsligt på väg mot Napoli. Efter lite omdirigerande kom vi iaf in dit vi hade tänkt från början och hittade till vårt B&B Giardino di Gabri, en stor villa i utkanten av stan. Blev väl emottagna och gick till en restaurang en bit bort för middag.Read more

Pienza

September 21, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 20 °C

Sen till Pienza. Stan såg riktigt häftig ut där den låg på en kulle och syntes på långt håll. Enligt en tysk guide jag överhörde låg stan på någon form av liten vulkan.
    Vi parkerade och gick igenom den pyttelilla staden, tittade på kyrkan och så. Det var marknad, så väldigt mycket folk i rörelse för att vara en så liten stad.Read more