June - July 2016

Hemresa

July 12, 2016 in Venezuela ⋅ ☀️ 31 °C

Hemresestart. Upp tidigt och gick (med guidning) till en ministrand bakom flygplatsen. Ultramycket puri-puri. Gick runt i stan lite, köpte rom och åt frukost.
    Sen ledsagade till flyget. Soft incheckning (posada-folket skötte det), "vänthallen" i skuggan på gatan.
    Hämtade lagrade väskor hemma hos en av chaufförerna i Caracas (!) och senare flyg vidare mot Lissabon!Read more

Los Roques

July 11, 2016 in Venezuela ⋅ ⛅ 31 °C

Tog en heldagstur, "Minitour", till tre öar, Norisqui där vi snorklade lite, Crasqui där vi var mest hela dagen och Rabusquis lagun där vi tittade på sjöstjärnor. Jättestora! Såg en del roliga fiskar, ett stim med stora blåa och någon form av jättestor färgglad näbbgädda.
    Väl tillbaka promenad i stan och drink i hamnen med solnedgång.
    God (stor) middag med bl.a. ceviche och caesarsallad.

Los Roques

July 10, 2016 in Venezuela ⋅ ⛅ 31 °C

Körda till ett café där vi åt frukost, sen till flygplatsen och den lilla lilla terminalen för Fly to Los Roques. Litet plan som flög runt lite innan det landade på den lilla landningsbanan, typ vid hamnen. Tog upp hela tillgängliga ön. Mötta av kille som körde vårt bagage till Posada Guaripete, superbra ställe med jättebra uppassning av de som jobbade där.
    Direkt till hamnen med en kylboxen med lunch, vatten och öl och sen utkörda till ön Fransisqui. Båtfolket körde ner parasoll i sanden, lämnade två stolar och drog sen. Strandsatta med allt man behöver på en paradisö! Softade lite, gick lite, snorklade lite och tog en drink i en strandbar som kryllade med iguanas och erimitkräftor. Hämtade vid fem, snacks på posadan och gick upp till den gamla fyren och kollade solnedgången. Jättemegafint! Middag och i säng, trötta.

Caracas

July 9, 2016 in Venezuela ⋅ ⛅ 31 °C

Resedag. Först sovmorgon, sen lite lugn och ro. Till flygplatsen där ena piloten satt och vevade med armarna och berättade flygarhistorier, grymt roligt att se. Hoppade på vårt lilla plan i godtycklig tid (när piloten kände för det) och flög till Puerto Ordaz. Manfred mötte upp med väskan vi lämnat, sen lång väntan på flyget till Caracas på kvällen. Samma virriga Veronica hämtade oss och tog oss till Miramar Suites. Drink vid poolen i solnedgång, sen middag och packa om igen.Read more

Canaima

July 8, 2016 in Venezuela ⋅ 🌧 26 °C

Long boat tillbaka mot Canaima. Molnigare nu. Liftade med en lastbil ner till byn från landningsplatsen. Duschade och sov lite.
    Lodgen är jättefin och vi blir väl omhändertagna av en liten liten guide.
    Eftermiddag båttur i Canaima Bay och till Sapo waterfall (Salto Sapo), som vi gick bakom. Det var en jättehäftig upplevelse, klart coolare än förväntat. Man upplevde verkligen fallets kraft!
    Tog en drink på en bar med en inföding (plus fru), gick tillbaka till lodgen sen. Åskväder!

Angel Falls

July 7, 2016 in Venezuela ⋅ 🌧 26 °C

Upphämtade och till flyget. Litet flygplan (Transmandu) till Canaima vid 9. Ändring i planerna så blir Angel Falls idag. Packade om på lodgen (Parakaupa) och snabbt iväg. Long boat uppströms på Rio Carrao, fick kliva av och gå förbi en stor fors. Vidare uppför floden och vek av på Rio Churun. Mycket mäktigt med djungel på alla sidor och Tepuier som tornar upp sig. Så efter tre timmar fick vi första glimten av Angel Falls topp. Otroligt mycket vatten! Vädret klart med slöjor i övre delen av fallet till och från. Klev av båten och gick en timme uppför till utsiktspunkten. Grymt fint! Ner till basen av fallet. Biten av arg giftmyra i handen, svinont! Tog lite vatten från fallet.
    Därefter till campen på andra sidan floden. Grillmiddag och sov i hammockar. Guiden visade hur men skulle sova diagonalt med servetter. Sov kasst ändå, är nog inte designad för svenska män...

Puerto Ordaz

July 6, 2016 in Venezuela ⋅ 🌧 26 °C

Frukost. Två av militärerna som kontrollerar bensinstationen vid Kamoiran stoppade mig och ställde frågor. Sen knackade de på och gick in i rummet, ville se pass. Suspekt, men de gav sig och gick sen.
    Iväg norrut! Snart ute ur Gran Sabana och det bar av nerför genom djungel i flera timmar. Såg Cappuccino-apor.
    Massa aktivitet i guldgrävarstäderna som var fulla av folk/bilar/motorcyklar. Köpte rom på liquereria.
    Till Puerto Ordaz till tonerna av Enyas Orinoco Flow, avsläppta på Eurobuilding, lyxigt 5-stjärnigt hotell med utsikt över Orinoco. Växlade pengar med Manfred och fick dem på äkta gangster-manér i en Burger King-påse.
    Mys på rummet, smakade romen. Drink i baren.